Egy új-zélandi cég kifárasztaná a csaló leveleket küldőket.
Hirdetés
 

A pénzéhez zárolás miatt hozzáférni képtelen nigériai herceg segítségkérése talán a legismertebb scam, amivel az internetezők összefuthattak az elmúlt évtizedben. Sokan be is dőltek az afrikai csalóknak, akik pár éve még komplett iparágat húztak fel a hiszékeny nyugatiak fosztogatására. Azóta szerencsére nőtt annyit a felhasználói tudatosság, hogy ezeknek a triviális scameknek már csak arányaiban nagyon kevesek esnek áldozatul.

Nem tűnt el teljesen azonban a jelenség, még mindig léteznek olyanok, akik az emberi naivitásból akarnak megélni. Őket akarja ellehetetleníteni egy új-zélandi cég, a nonprofit Netsafe. Re:scam nevű e-mailes botjuk kifejezetten abból a célból jött létre, hogy a felhasználó drága idejének elpazarolása helyett inkább a scammereket fárassza le.

Újabb küldetésen a mesterséges intelligencia

A megoldás fejlett automatizmusokkal veszi fel a harcot a csalókkal szemben. A mesterséges intelligenciával felvértezett bot gyakorlatilag a végtelenségig képes fenntartani a beszélgetést a scammerekkel. Azt a beszélgetést, melyet az utóbbiak kezdeményeznek a gyanútlan internetező megkopasztása érdekében. A Netsafe várakozása szerint a befejezéssel sosem kecsegtető diskurzusokat előbb-utóbb elunja a csaló – de addig is rengeteg idejét rabolják el, elpazaroltatva erőforrásait.

Nem új a scambaiting nevű taktika, tulajdonképpen hosszú évek óta létező, egészen nagy közösséget eredményező eljárás a scammerek erejének elfecsérlésére. Ez azonban mostanáig humán erőforrás bevetésével zajlott, a csalók idejének rablása együtt járt az arra energiát áldozó önkéntesek idejének elpocsékolásával is.

Ennek azonban vége: egyszerűen csak el kell küldeni a scamet a me@rescam.org mailcímre. Így eljut a Re:scam mesterséges intelligenciához, ami a korábbi panelekből építkezve folytatja a felhasználó helyett a beszélgetést a scammerrel. Számára mindez úgy fog tűnni, mintha valaki ráharapott volna a csalira, csak némi puhítás szükséges ahhoz, hogy ki lehessen belőle sajtolni a pénzt. Az MI viszont sosem fog ilyet tenni, csak addig csűri-csavarja a beszélgetést, amíg azt a csaló elunja.

Ha véget ért a diskurzus, akkor a bejelentő megkapja a történtek összegzését. Így anélkül derülhetnek ki számára a néha népmesékbe illő fordulatok, hogy ahhoz személyesen végig kellett volna játszania az időrabló levélváltásokat.

12 milliárd dolláros kár évente

A Netsafe állítása szerint az általuk alkalmazott mesterséges intelligencia elég fejlett ahhoz, hogy a scammerek jó darabig ne fogjanak gyanút, és azt higgyék, igazi emberrel tárgyalnak. Természetesen előbb-utóbb vége szakad a folyamatnak, mivel az MI nem ad ki semmilyen személyes adatot - hiszen nem is rendelkezik olyasmikkel.

És, hogy mekkora szükség van a mesterséges intelligenciára ezen a téren? Elég nagy, mert minden korábbi erőfeszítés ellenére még mindig dollármilliárdokat húznak ki a gyanútlan internetezők zsebéből. Az új-zélandiak szerint éves szinten nagyjából 12 milliárd dollárba kerül a jelszóhalász és egyéb scamek okozta veszteség.

Nem meglepő tehát, hogy az olyan nagy játékosok is, mint a Google, foglalkoznak a témával. Az amerikaiak szolgáltatásait használókat 99,9 százalékos hatékonysággal működő, a gépi tanulásra épülő spam- és scam-szűrő algoritmus védi, ami a megfelelő felállásban kiegészül a Safe Browsing figyelmeztetéseivel, a gyanús belépések dinamikus észlelésével és megakadályozásával, illetve a levelekhez csatolt fájlok szkennelésével.

Ugyanakkor nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a felhasználók a maguk részéről szintén tehetnek a saját biztonságukért. Érdemes figyelni a szokatlan bejelentkezésekről szóló értesítéseket, jobb nem figyelmen kívül hagyni a Gmail és más szolgáltatások figyelmeztetéseit, valamint a gyanús levelek vagy más, feltételezhetően rosszindulatú tartalmak jelentése is hozzájárul a közösség biztonságának növeléséhez.

Biztonság

Nyakunkon az összehajtható Samsung okostelefon?

Egy véletlennek köszönhetően hullott le a lepel egy kísérleti készülékről.
 
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.