Egyre szorosabb viszonyba kerülnek a kkv-k felhővel, a piac felfutása azonban még mindig várat magára. De már nem sokáig... (x)

A MultiSoft tapasztalatai szerint jelenleg a kkv-k hazai képviselőinek jelentős része még mindig az helyileg telepített megoldások (on-premise) korszakát éli, melynek természetes evolúciója a hibrid környezetekbe vezet. Ennek során szolgáltatások bizonyos részei vagy akár komplett szolgáltatások is a felhőbe költözhetnek, miközben a helyi IT-infrastruktúra – legalább részleteiben – megmarad.

Nem könnyű feladat eldönteni, hogy mi és hogyan kerüljön a cloudba, emiatt a partneri támogatás kiemelt fontosságú a tervezés és a végrehajtás során. Ahhoz pedig, hogy ez a folyamat elinduljon, szükség van egy fájdalompontra – elöregedett szerverpark, kinőtt Exchange-fiók tárhely stb. –, ami impulzust ad a belépés megtervezéséhez.

A MultiSoft projektigazgatója, Reé István szerint az innovatív gondolkodásmóddal rendelkező kkv-k jelentik ma az felhős átállások motorját. Azoknál a cégeknél, ahol magas(abb) szolgáltatási minőséget szeretnének elérni, az igények nem felhővásárlásként merülnek fel, hanem a konstrukcióból fakadó előnyöket szeretnék élvezni.

Üzleti szempontok

A belépéskor felmerülő legfontosabb szempont annak eldöntése, hogy mely igényeket éri meg jobban beruházásként (CAPEX) kielégíteni, és melyeket szolgáltatásként (OPEX) használni – azaz felhőben megvalósítani. Ezáltal a technológiai réteg tulajdonképpen az üzleti szempontok mögé kerül.

Nem elég azonban azt eldönteni, hogy szoftver vásárlása helyett havidíjas szolgáltatással szeretnék kiszolgálni a szükségleteket. Az Exchange felhőben történő használata például napjainkban igen elfogadott, de az ügyfelek többsége nincsen tisztában azzal, hogy szinte változatlan – és tervezhető – kiadási tétel mellett komplett Office 365 csomagot kaphatnak. Azaz számos egyéb, munkafolyamatokat hatékonyabbá tevő elemre tehetnek szert minimális többletköltség mellett.

A migrációban segédkező partner feladata, hogy a szolgáltatás(oka)t csomagként kínálja az ügyfél számára, mivel utóbbi csak egy részterületét látja a feltáruló lehetőségeknek. Annak támogatása, hogy a csomagban rejlő funkcionális értékeket az ügyfelek be tudják integrálni a saját üzleti folyamataikba valódi kihívást jelent mindkét fél számára. Ennek sikeressége javíthatja a kkv-k piaci reakcióidejét, ezáltal az eredményességét. Jó példa erre a Skype for Business, amivel a kommunikációra fordított időt és költséget lehet csökkenteni.

Mit is akar az ügyfél?

A MultiSoft tapasztalatai szerint a hazai kkv-k jellemzően két-három területen – ügyfélkezelés, üzleti elemzések, dokumentumok és üzleti folyamatok kezelése – hajlandók költeni. Egy tipikus felhőcsomag ezért ezekből az elemekből – például Office 365, CRM Online, Power BI, SharePoint Online – áll össze.

Ahhoz, hogy az ügyfelek előrelépésként éljék meg a felhő használatát, a partnerek hozzáadott értékére is szükség van. E gondolat mentén a MultiSoft best practice jellegű, előre kialakított megoldásokat kínál az ügyfeleknek. A mobil, felhős, felgyorsult világban a vállalkozások rövidebb idő alatt több szolgáltatást, rugalmasabb költségstruktúrában szeretnének elérni. Emellett érthetően elvárják, hogy a partner segítsen eligazodni egy-egy szolgáltatási csomag előnyei és hátrányai között.

A felhőre való átállás voltaképp felér egy belső kommunikációs kampánnyal: el kell fogadtatni a felhasználókkal az újdonságokat, be kell őket tanítani – vagyis segíteni kell az ügyfeleknek a funkcionalitás kiterjesztésében, annak érdekében, hogy használják, amiért fizetnek.

A felhő előnyei

Számos olyan terület van, ami szinte tálcán kínálja magát a felhősítésre. Például teszt és fejlesztői környezetek esetén érdemes Azure virtuális gépeket használni, hiszen skálázhatóságuk, rendelkezésre állásuk, hozzáférhetőségük költséghatékonyabb, mint amit az ügyfél beruházási oldalról meg tud valósítani. A backup jellegű szolgáltatásokat is megéri felhő irányába tolni, mivel ezáltal megoldódnak a mentéssel kapcsolatos tipikus napi problémák.

Virtuális szerverek felhős alapon való használatával magasabb szintre kerül az üzemeltetés minősége, kevesebb kockázatot kell felvállalni, egyszerű döntések mentén lehet a tervezett kiadásokat tervezni. Ugyanakkor proaktívnak kell lenni, mondta Reé István; a partner feladata az üzemeltetési kérdések, problémák felvetése. Ennek a folyamatnak a végén meglesz a fájdalompont, amivel számos esetben nem, vagy csak későn (pl. adatvesztéskor) szembesülnek az ügyfelek.

A telepített rendszerek világában ritkábban változik a funkcionalitás, míg felhőalapon dinamikusan bővül a funkcionalitás. Mindez az egységesítés irányába mutat. A partnerek szerepe ott is fontos, hogy ezt a folyamatot láthatóvá, érhetővé teszik az ügyfelek számára. Jó példa erre, hogy egy CRM-rendszer évente akár kétszer is áteshet egy-egy jelentős változáson, a dinamikusan fejlődő üzleti elemzések területén pedig havi szinten is jönnek fontos fejlesztések.

Át kell törni a mentális falat

Ezek a változások megfelelő segítség hiányában elbizonytalaníthatják az ügyfeleket, ezért egyrészt csökkenteni kell a rájuk nehezedő stresszt, másrészt képzéssel kell segíteni, hogyan használhatóak az új fejlesztések. A MultiSoft "felhős házigazdaként" kellő tapasztalattal rendelkezik, így segíti ügyfeleit a buktatók elkerülésében.

Ehhez azonban arra is szükség van, hogy az ügyfél átlépje a mentális küszöböt, elfogadja, hogy nem birtokol, hanem használ egy (vagy több) szolgáltatást. Ennek bekövetkezte után a kkv-k partneri segítséggel strukturáltan el tudják helyezni, hogy milyen keretek között kell használatba venni a szolgáltatásokat – állítja Reé István. A szakember szerint ez egy folyamat, amit fel kell építeni és ennek megfelelően kell kezelni.

Szorosabb integráció a szolgáltatások között

Reé István
projektigazgató, MultiSoft Kft.

A felhőalapú szolgáltatások használatának hatékonyságát a köztük lévő – on-premise rendszerekhez képest – nagyobb fokú integráció is segíti. Ennek egyik legjobb példája a Power BI az üzleti elemzések területén, ami mára már több mint 50 felhős szolgáltatáshoz tud kapcsolódni szinte azonnal (előre definiált kapcsolatok, dashboardok állnak rendelkezésre). A MultiSoft ügyfelei számára ezekből kifejezetten fontos a CRM Online kapcsolat. Így az ügyfél és partner együttműködésében az üzleti problémák kerülnek előtérbe az informatikaival szemben.

Az egyedi fejlesztések világából a felhőbe áttérve a nemzetközi best practice-ekre építve lehet sikereket elérni. Át kell gondolni, hol van szükség egyedi megoldásokra, és hol lehet – minél több helyen – általános megoldásokra támaszkodni. Egyfajta visszaegyszerűsítésre van szükség, aminek eredményeként kevesebb idő kell a betanulásra, nagyobb lesz a felhasználói komfort, és felszabadultabb a felhasználói élmény.

A fentiek tükrében a MultiSoft projektigazgatója szerint a hazai kkv-piac már közel áll ahhoz a kritikus tömeghez, amikor már nem a partner proaktivitásán múlik a felhő terjedése. Az év végére, illetve a jövő év elejére prognosztizálja a MultiSoft, hogy az ügyfelek már maguk is meghatározó többségben fogják keresni a felhős szolgáltatásokat.

Nagy előrelépés a beszédértésben

A mesterséges intelligencia egyre közelebb kerül ahhoz, hogy úgy értelmezze az emberi beszélgetéseket, ahogyan azt mi tesszük.
 
Az Európai Unió adatvédelmi rendelete több éves huzavona után idén végleges formát öltött. Ezúttal az eddigi szabályozástól való eltéréseket, újdonságokat vesszük górcső alá.

a melléklet támogatója a KÜRT Zrt.

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Pontosabban már előállt az Enterprise Advantage nevű lehetőséggel, de csak a jövő évtől lehet használni. Hatását Nagy Sándor (IPR-Insights) foglalta össze.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.