Alig egy hónapja szűntek meg a roamingdíjak Európában, és máris itt vannak az első becslések arról, hogy idén mennyivel csökkenhetnek a szolgáltatók barangolásból származó bevételei.
Hirdetés
 

Eddig a legtöbb operátor hétpecsétes titokként kezelte, mekkora bevétele származik a roaming szolgáltatásból, amikor hálózatát külföldi szolgáltatók ügyfelei használják hanghívásra, vagy adatforgalomra. Most, hogy bő egy évtizedes vita után Európa túl van a nehezén, nagyjából egy hónapja az érintett uniós országokban lényegében megszűntek a roamingdíjak, egyre több adat lát arról napvilágot, hogy mennyibe is kerül majd a mobilszolgáltatóknak ez az intézkedés, és hogy milyen taktikát érdemes követniük, hogy máshonnan kompenzálják az így kieső bevételeket.

A brit Juniper Research most adta ki jelentését a mobilos roamingbevételek idei alakulásáról, ami világméretekben nagyjából 11 százalékos csökkenést vetít előre. Ez európai piacon érdekelt szolgáltatóknak azonban akár 33 százalékos visszaesést is okozhat a „Roam Like At Home” , aminek a lényege, hogy az ügyfelek az európai országokban utazgatva ugyanazt a tarifát fizetik hang- adathívásaik és sms-eik után, mint otthon.
 


A piackutató a tavalyi 54 milliárd dollár után 2017-re globálisan 48 milliárd dolláros roamingbevételt jósol a szolgáltatóknak, a visszaesés oroszlánrészét pedig a már említett európai intézkedéseknek hatásának tulajdonítja.

Európán kívül mások egyelőre nem akarnak változást

Az elemzők azzal számolnak, hogy az Európán kívüli piacok többsége a roaming szempontjából továbbra is szabályozatlan marad, emiatt ott az árak már most is jelentősen magasabbak. Az európai lépés azonban valamelyest abba az irányba hajtja a többi szolgáltatót is, hogy innovatívan csomagolt és lehetőleg minél testreszabottabb tarifaajánlatokkal jelenjenek meg, hogy megőrizhessék, netán növelhessék is a turisták, vendégmunkások telefonálásából származó bevételeiket.
 


A kutatás szerint 2018-tól már ismét hegymenetbe válthatnak a roamingbevételek az aktív barangolók abszolút számának és adathasználatának a növekedése miatt.

A turizmust monitorozó nemzetközi szervezetek szerint ugyanis az utóbbi években évi 5 százalékkal nőtt a külföldre utazók száma, ami 2015-re már megközelítette a másfél milliárd főt. Ez a Juniper becslése alapján 2022-re további félmilliárd fővel bővülhet, átlépve a 2 milliárdos küszöböt. A légi úton bonyolított turizmus főként az ázsiai-csendes-óceáni keresletnek köszönhetően a következő két évtized során egyenesen megduplázódik.

De mi lesz a britekkel a Brexit után?

A 2016-os népszavazás feladja a leckét a roaming kapcsán is a brit tárgyalóknak, mivel az EU-t elhagyó szigetországi ügyfelek 2019 után már nem élvezhetik a barangolási szabályok változásának az előnyeit. Hacsak Londonnak nem sikerül másképp megállapodnia Brüsszellel.

Ha a kedvezőtlenebb szcenárió következik be, akkor a brit operátorok várhatóan emelni fogják a belföldi tarifáikat, hogy ezzel is kompenzálják az utóbbi öt évben a haszonrésükben bekövetkezett évi 1-2 százalékos csökkenést. Választhatják azt is, hogy az Egyesült Királyságban roamingolókra a Rest of the World tarifákat alkalmazzák, ami azt jelenti az aktív barangolók számára, hogy éves roaming költésük megduplázódik, a jelenlegi 75 dollárról 150 dollárra nő.

Mobilitás

Képzeljen el egy országot, ahol két emberre jut egy megfigyelőkamera

De nem is kell elképzelni: Kína hamarosan ilyen lesz. Már most is közel 170 millió kamera figyeli az embereket a távol-keleti országban.
 
Hirdetés

Üzleti sikerek az unalom ellen

A budapesti gasztroforradalom két jellegzetes vállalkozását, a Budapest Bakeringet és a Budapest Makeryt egy képzőművész alapította, ám a sikerhez nagy szükség volt a digitális technológia teremtette lehetőségekre is.

A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.