Személyre szabható bármilyen mobil eszközön és bármikor elérhető tartalom, megfizethető áron – nagyjából így összegezhető milyen elvárásai vannak a fogyasztónak már ma is a média- és a szórakoztatóiparral szemben. A digitalizálódás és a különféle platformok konvergenciája egyértelmű és megállíthatatlan folyamat – állították a piac hazai és nemzetközi szakértői a Telenor idei jövőkutató szimpóziumán.
Egyre többen fizetnek elő digitális zenére
A globális zenepiacon 2013-ban már 5,9 milliárd dollárnyi digitális eredetű bevétel képződött, ezen belül az előfizetés alapú streaming forgalom az elmúlt három évben több, mint megháromszorozódott, meghaladja az egymilliárd dollárt – emelte ki beszámolójában Piotr Kabaj, a Warner Music kelet-európai elnöke. Tavaly világszerte már több mint 28 millióan fizettek elő zenei szolgáltatásra, szemben az egy évvel korábbi 20 millióval, miközben 2010-ben ez a mutató épphogy elérte a 8 milliót. A MAHASZ nemrégiben közzétett adataiból Magyarországon is hasonlóan alakuló trend rajzolódik ki.
A nemzetközi piacon jelenleg már több mint 450 zeneszolgáltatás érhető el, köztük olyan globális nagyágyúkkal mint a Spotify, amely 2013-ban 38 új piacon jelent meg, vagy a Deezer és a Google Play. Dinamikusan fejlődnek a regionális szolgáltatók is mint amilyen az USA-beli Muve, vagy az ázsiai KKBOX.
A digitális zene az elmúlt években gyors ütemben települt át az asztali gépekről az okostelefonokra és a táblagépekre. A jövőben a zenelejátszásban meghatározó szerephez jut az autóipar is. Előrejelzések szerint 2017-re világszerte már több mint 50 millió beépített streaming szolgáltatással rendelkező új autó talál gazdára.
Lassan változnak Európa tévézési szokásai
A televíziózás jövőképét vázolta Bartosz Witak, a Viacom képviselője, aki elmondta, hogy ugyan a hagyományos médiacégek már komoly forrásokat áldoznak az online videopiacba, de Európa tévézési szokásai még nem nagyon változtak. A nézők 90 százalékban még hagyományos módon tévéznek. Igaz ugyanakkor az is, hogy a kutatások szerint az európaiak 46 százaléka már tévézés közben is nézegeti a közösségi oldalakat, és a 41 százalékuk már nemcsak a klasszikus tévékészüléken nézi a tévés műsorokat. Az elérhető eszközök sokszínűségét mutatja, hogy az európai háztartásokra jutó átlagos képernyőszáma megközelíti a 8-at.
Nagyjából hasonló a helyzet Magyarországon is. A rendszeresen internetező, azaz az újabb technológiák iránt fogékony(abb) csoportra szorítkozó, tavasszal publikált jelentés szerint itthon a többség (65%) csakis televízión nézi a tévéadást, míg kizárólag a számítógépen való tévénézéssel csak 4, okostelefonon és táblagépen való tévénézéssel pedig csak 2-2 százalék esetében találkozhatunk.
„A mobifelhasználóknak és az okoseszközöknek nagy befolyása van és lesz a médiaipar alakulására. Már ma is elérhetők olyan, személyre szabható tartalom megoldások mint a Deezer zenei, vagy a MyTV televíziós szolgáltatás. A személyre szabhatóság és a jogtisztaság mellett a kényelem miatt is mind nagyobb teret nyernek a jövőben ezek a szolgáltatások, ezért az ebbe invesztáló mobilszolgáltatók a tartalomfogyasztási értéklánc megkerülhetetlen szereplői lesznek” – vélekedett az eseményt záró kerekasztal beszélgetésen Christopher Laska, a Telenor Magyarország vezérigazgatója.
Az új szolgáltatásokhoz új üzleti modellek is kellenek
Az RTL Klub elnök-vezérigazgatója, Dirk Gerkens szerint “a tartalomgyártók számára is ígéretes a jövő, hiszen minél több a platform, annál több a potenciális ügyfél. Néhány éve olyan alapvető szolgáltatások, mint a Netflix, Youtube vagy a Facebook még a legtöbb ember számára ismeretlenek voltak, de ma már egyre több az új belépő a piacon.” Hozzátette ugyanakkor, hogy számukra egy ideig még a hagyományos tévézés marad a legfőbb bevételi forrás. Az új szolgáltatásokhoz még meg kell találni a megfelelő üzleti modelleket és egyelőre nincs is annyi befektetni való tőkéjük, mint a távközlési szolgáltatóknak.
Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója is azt hangsúlyozta, hogy még kell találniuk a médiatartalom és a platform megfelelő integrációját. Ezért is tartja érdekesnek a MyTV-hez hasonló kezdeményezéseket. „Az ilyesfajta együttműködések azért is izgalmasak, mert segíthetnek kiszélesíteni a piacunkat. Ma 3,5 millió háztartásban van televízió Magyarországon, nehéz bővülést elérni, ugyanakkor az új típusú OTT szolgáltatások új, virtuális háztartásszám-növekedést eredményezhetnek” - tette hozzá a TV2-vezére.
A Telenor és fejlesztő partnere, az EU Edge már szórakoztatóipari tartalmat is tervez a jövő eszközeire. Az eseményen Maróy Ákos, az Eu Edge alapítója és technológiai igazgatója bemutatta a Telenor MyPlayer alkalmazás Google Glassra fejlesztett próbaverzióját, amellyel a MyTV televíziós streaming szolgáltatás műsorajánlóit követhetik a felhasználók.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak