Biztató kísérletek folynak a neves amerikai egyetemen az önműködő repülő objektumokkal. Egy friss videón több nézőpontból is megcsodálhatjuk, milyen ügyesen boldogul repülőjük zárt térben.
Miközben a Google önmaguktól boldoguló autói már 300 ezer kilométert tettek meg balesetmentesen és a hagyományos autógyártók is egyre több számítógéppel vezérelt elemet igyekeznek beépíteni a járművekbe, a levegő robotizálása is jó ütemben halad. Erre szolgált jó példával az MIT napokban közzétett videója, amely egy olyan kísérleti repülést mutat be, ahol a vitorlázó eszköz teljesen magától, nagy sebességgel és hiba nélkül közlekedik zsúfolt beltéri környezetben. Ez utóbbi azért nagy szó, mert az épületek belsejében nem használható a navigációban majdhogynem megerülhetetlennek számító GPS. Ellentétben az Irán által eltérített amerikai kémrepülővel, a fejlesztők láthatóan jól elboldogulnak műholdas segítség nélkül is.



Nehéz terepen  A kutatók eredménye azért is elismerésre méltó, mert a sok szempontból könnyebb helikopter helyett egy vitorlázó repülővel hajtották végre az emberi beavatkozás nélküli manőverezést. Mivel a szerkezet nagyon gyorsan mozog és csak limitált korrigálási lehetősége van, ezért a kutatók első körben előre megadták a járműnek a bejárandó terület térképét, azaz nem menetből kell feltérképeznie a környezetet. Ennek ellenére a pillanatnyi pozícióját, sebességét természetesen valós időben kell meghatároznia a gépnek, amihez a lézeres távolságmérőn kívül gyorsulásmérő és giroszkóp is a rendelkezésére áll.

A robotrepülő összességében 15 változó alapján tudja pontosan elhelyezni magát a térben, ami komoly számítási kapacitást igényel. A feladat gyorsítására két különböző algoritmust használnak egyszerre a pozíció meghatározására. Az egyik pontos, de időigényes, a másik lényegesen gyorsabb, de csak bizonyos szituációkban működik, így akkor "segít be", amikor a feltételek ehhez adottak. 

Térkép nélkül  Mint az a videón is jól látszik, nagyon szűk helyeken is kiválóan bevált az első generációs önműködő vitorlázó gép rendszere, de természetesen a kutatók nem lennének kutatók, ha már most nem a következő probléma megoldásán törnék a fejüket. A projekt vezetője elmondta, hogy második lépésként megpróbálják kihagyni az előre beprogramozott térképet, hogy a gépnek repülés közben kelljen megismernie környezetét.

Már 300 ezer mérföldnél járnak a Google sofőr nélküli autói
Így trükközték be Iránban a high-tech kémrepülőt
 

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.