Dinamikusan, közel 8 százalékkal nőttek a hazai reklámköltések 2014-ben az egy évvel korábbi állapothoz képest - mondta Hivatal Péter, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) alelnöke egy keddi budapesti rendezvényen. A reklámfelületet értékesítők azonban ennek nem csak a módosítás előtt álló reklámtörvény miatt nem örülhetnek felhőtlenül, hanem azért sem, mert 2014-ben két fontos esemény lényegesen befolyásolta a megrendelések nagyságrendjét.
Foci és foci politika
A hirdetési állományt egyrészt a magyarországi választások (országgyűlési és önkormányzati), másrészt a Brazíliában megrendezett labdarúgó-világbajnokság is felfelé lökte. Ezekre az eseményekre pedig idén nyilvánvalóan nem számíthat senki.
Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke szerint az állami költések soha nem látott, 35 százalékos mértékű, 6-8 milliárd forintos növekedést mutattak. A szakmai szervezet vezetője úgy fogalmazott: ez utóbbi által "az állam kinyilvánította, hogy hisz a reklámban, hisz a kommunikáció erejében". Ez alig-alig burkolt fricska a kormányzat reklámozást büntető politikájának címezve, ugyanakkor valószínűleg a szakember is tisztában van azzal, hogy az állami költségvetésből fizetett hirdetéseknél nem feltétlenül a megtérülés és hatékonyság az elsőrangú szempont...
A tévé végnapjai
Valószínűleg a tavalyi volt az utolsó időszak, amikor a különböző hirdetési platformok versenyében a televízió végzett az élen. Bár az említett egyszeri hatásokból bőven jutott a hagyományos képernyőkre is, az online reklámköltések arányaiban így is jobban növekedtek. A televízió részesedése emelkedni tudott (25,9-ről 26,3-ra), de az internetes részesedés ennél is jobban hízott (22,2-ről 24,9-re), és már szinte teljesen ledolgozta korábbi években egyre csökkenő hátrányát.
Nem meglepetés, hogy a tavalyi év vesztesei között van a hagyományos nyomtatott sajtó. Az internet miatt hosszú ideje elkeseredett utóvédharcra kényszerülő szektor a teljes piac 8 százalékos növekedése mellett volt kénytelen több mint 3 százalékos visszaesést elkönyvelni.
Display előre, keresés hátra
Ami az online hirdetési bevételeket illeti, a részletesebb bontásból kiderül, hogy korántsem homogén szegmensről van szó. Novák Péter, az internetes ágazatot összefogó IAB Hungary vezetője szerint a display marketing 10 százalékkal növekedett (ide tartoznak például a banneres megjelenések), miközben a keresőmarketing területén bevételvisszaesést tapasztaltak. Igaz, még a kisebb forgalom mellett is stabil második ez a terület a hazai online piacon. Különösen nagy volt az élet az apróhirdetéshez kapcsolódó reklámoknál, amelyek összességében 30 százalék fölötti növekedést produkáltak. A nagyságrendjében nem túl jelentős emailes hirdetéseknél pedig megfordult a korábbi csökkenő trend, míg a mobilreklámok piacán 140 százalékkal nőttek a megrendelések.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak