Ha egy új megoldással gyorsan, kényelmesen és relatíve olcsón el lehet jutni egy nagyvárosban A-ból B pontba, akkor észszerűnek tűnik feltételezni, hogy mindez jótékony hatással van a városi forgalomra, hiszen sok autós inkább ezeket a platformokat használja saját járműve helyett. A józan paraszti logika azonban nem mindig győzedelmeskedik.
Megnézték, majd nagyot néztek
Mivel az Uber és társai által elterjesztett, alkalmazáson keresztül hívható "magántaxi" intézménye csak néhány éve létezik, így nagyon nem lehet csodálkozni azon, hogy a rendszerrel és annak hatásaival foglalkozó kutatási anyagokkal finoman szólva sem lehet Dunát rekeszteni. Most viszont végre publikáltak egyet [PDF], amelynek eredményei rögtön egy sor kérdést vetnek fel.
Az Egyesült Államok közlekedésügyi minisztériuma által támogatott UC Davis Institute of Transportation Studies kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy az ottani Uber és Lyft felhasználói milyen alternatív közlekedési módot hagytak ott az autómegosztás kedvéért.
Mivel utazna az átlag amerikai autómegosztó-felhasználó, ha nem lenne Uber, vagy Lyft
A fenti grafikon értékei súlyozva vannak a válaszadók carsharing-használatának gyakoriságával, azaz nagyjából pontosan leképezik, hogy milyen közlekedési metódusokat váltanak ki azok, akik autómegosztó alkalmazásokkal utaznak. A cikk indításakor említett forgalomcsökkentési hatás ebből egyáltalán nem olvasható ki. Sőt, igazából pont az ellenkezője tűnik igaznak.
A megkérdezettek alig több mint ötöde mondta azt, hogy ha nem lenne Uber és Lyft, akkor bizony ő a saját kocsijába pattanna. 15 százalékuk tömegközlekedne, 7 százalék bringázna, 17 pedig simán csak lesétálná a vélelmezhetően nem túl hatalmas távot. A legérdekesebb talán a taxik elenyésző, mindössze 1 százalékos említése, illetve az a népes réteg (22%), akik inkább el sem indulnának, vagy legalábbis csökkentenék az utazásaik számát, ha nem létezne környékükön autómegosztó rendszer.
Egyelőre az autógyártók nem jártak rosszabbul
Hogy a carsharing (egyelőre) nem csökkentette az utakra nehezedő nyomást, azt az is mutatja, hogy még a napi rendszerességgel uberezők között is kevesen mondták azt, hogy a szolgáltatás hatására megszabadultak autójuktól. Viszont annál többen voltak olyanok, akiknek korábban sem volt autója, így utóbbiak tulajdonképpen új keresletet generáltak arra, hogy újabb autó koptassa a közutakat.
Az önvezető autók küszöbön álló inváziója azért nagyban segíthet megfordítani a mostani trendeket. Nem véletlen, hogy maga az Uber, de például a Tesla alapítója is ebben az irányban gondolkodik. A robotpilóták bevetésével a költségek minimálisra szoríthatók, miközben a kihasználtság szintje az elméleti maximumot közelítheti, hiszen az algoritmus akár 24 órán át is zokszó nélkül dolgozik, miközben a tökéletesre csiszolt, szintén automatizált diszpécser-rendszer garantálja az optimális autóelosztást, fuvartervezést.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak