Okostelefonja a diákok 83 százalékának van, de sokuknak legalább három netezésre alkalmas eszköze is van, például a mobil mellett táblagépe, laptopjaot vagy PC-je is. Valamivel több mint negyedük folyamatosan rajta van a világhálón – ezek jellemzik a Hipersuli programba bevont diákok körét.
Kutatás az első tapasztalatokról
Mint korábban megírtuk, a Telenor kezdeményezése tavaly májusban startolt el, öt magyarországi iskola 15 osztályában. A programban 354 gyermek és 32 pedagógus vesz részt. A modellprojekt keretében a mobilszolgáltató oktatási célokra is alkalmas nagy kijelzős, hibrid gépekkel és nagy sebességű mobilnet-hozzáféréssel látta el a kiválasztott oktatási intézményeket. A programba önkéntes alapon bekapcsolódott pedagógusok képzésébe bevonta a Microsoftot.
A Hipersuli célja, hogy a hazai oktatásban minél gyorsabban terjedjen a digitalizáció, és az ne csak az eszközök osztogatásában, használatuk elsajátításában merüljön ki, hanem épüljön rá 21. századi tananyag is, amit felkészült tanárok oktatnak. A program egyben a tapasztalatcserére is platformot kíván nyújtani: feltárja a digitális oktatás gyors elterjesztésének feltételeit, összegyűjti és megosztja a mások által is felhasználható tapasztalatokat.
El is készült az első féléves bizonyítvány: az első tapasztalatokat a programban résztvevőkkel folytatott kérdőíves és pszichológiai kutatás alapján összegezték.
Tanulásra is használható az internet
A programba bekapcsolódott diákok többsége örült a táblagépes óráknak: szerintük az eszköz használata izgalmassá, változatossá, játékossá teszi a tanórákat. Maguk a gyerekek ítélték meg úgy, hogy a digitális oktatás javít az eredményeiken. A szülők is optimisták, 90 százalékuk szerint ennek segítségével a gyerekek végre arra is rájönnek, hogy az internet tanulásra is használható.
A programban részt vevő 2-10. osztályos diákok 40 százaléka naponta legalább 3-5 órát netezik, háromnegyedük még mindig inkább játszik az eszközön, és ugyanilyen arányban regisztráltak már valamelyik közösségi oldalon. Ha tanulásról van szó, a diákok négyötöde amolyan online kisokosnak használja a világhálót, a tananyaghoz szükséges információkat keres rajta. Negyedük a csevegő funkciót is használja, ha iskolatársaitól akar megtudni valamit egy-egy feladattal kapcsolatban.
Az általánosan kialakult véleménnyel szemben a megkérdezett diákok inkább veszélyesnek tartják az internetet. Közel 60 százalékukat már érték mindenféle inzultusok (kéretlen levél, fenyegetések stb.) nethasználat közben. Ezekről azonban csak az esetek kis hányadában értesültek a szülők: a megkérdezett felnőttek fele szerint ugyanis még semmilyen negatív hatás nem érte gyermeküket netezés közben.
Web 2.0-ban már profik a diákok
Az oktatási program konkrét tapasztalatai kapcsán az egyik iskola tanára arról számolt be, hogy a diákok már a projekt indulása előtt kellő szakértelmet szereztek, de inkább csak a játékprogramok és általában az ún. web2-es alkalmazások használatában. Hozzátette, ezek is kellenek, mert fejleszti a gyorsaságukat, de szükség van a további digitális készségek elsajátítására.
A Hipersuli szakmai vezetője Koren Balázs, matematikatanár, oktatásfejlesztő arra hívta fel a figyelmet, hogy a program olyan, mint egy háromlábú szék, az eszközök mellett szükség van képzett tanárokra és megfelelő digitális tananyagra is. "Ha bármelyik hiányzik, felborul az egész" – fogalmazott.
Úgy tudjuk, hogy a digitális tananyagok elkészítését az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) vállalta fel. Az anyagok tavaly októbertől elérhetőek a Nemzeti Köznevelési Portálon. Az első kísérleti digitális tananyagok a magyar nyelv és irodalom, a történelem, a kémia, a fizika, a matematika, a földrajz és idegen nyelvek oktatását segíthetik.
A Hipersuli program egyelőre zárt, nyárig csak az induláskor kiválasztott iskolák vehetnek benne részt. A projektbe Budapestről az Áldás utcai Általános Iskola, Ercsiből az Eötvös József Általános Iskola, Hódmezővásárhelyről a Németh László Gimnázium és Általános Iskola, Törökbálintról a Bálint Márton Általános Iskola és Gimnázium, Zsombóról pedig a Szent Imre Katolikus Általános Iskola kapcsolódhatott be. Két iskolában a tanulók haza is vihetik a táblagépeket, a többi helyen pedig közösen, erre kiválasztott tantermekben használják azokat.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak