Hivatalosan október 24-étől lép életbe az a törvényi szabályozás, amely alapján a határozott időtartamú, készülékvásárlást nem tartalmazó lakossági előfizetői szerződés legfeljebb 12 hónapos hűségidővel köthető meg. A közel hárommillió ügyféllel rendelkező Vodafone ma bejelentette, hogy már szeptember 18-tól lehetővé teszi ügyfeleinek, hogy a korábbinál kedvezőbb feltételekkel kössenek új szerződéseket, vagy hosszabbítsák meg érvényes előfizetéseiket.
Díjmentes lesz a kártyafüggetlenítés, ha lejár a szerződés
Ez azt jelenti, hogy a tegnaptól megkötött egyéves szerződéseket is a kétéves hűségidőben foglalt tartalommal és tarifákkal lehet megkötni, a hűségidő lejártával pedig a tarifák nem változnak – mondta el Révész Balázs, a cég mobil szegmensért felelős marketing igazgatója.
A változás – a készülékvásárlást tartalmazó szerződések kivételével – az összes lakossági, flotta és mobilnet tarifával már rendelkező és szerződést hosszabbító, vagy új havidíjas előfizetést kötő ügyfélre vonatkozik. Új elem a szabályozásban még, hogy a határozott idejű előfizetői szerződés lejártát követően a szolgáltató, az ügyfél kérésére díjmentesen kell, hogy biztosítsa a szerződés alapján kedvezményesen vásárolt készülék kártyafüggetlenítését. Ez azonban csak a mostantól megkötött szerződésekhez vásárolt készülékeket érinti – figyelmeztettek a Vodafone szakemberei.
Onnantól, ha csak az ügyfél másképp nem akarja, a határozott időtartamú szerződés határozatlan idejűvé alakul át, de annak a havidíja nem lehet magasabb a korábban alkalmazott tarifánál, és a szerződési feltételek sem lehetnek hátrányosabbak az előfizetőre nézve, mint előzőleg. A változás nem érinti a még le nem járt szerződések hűségidejét.
Még mindig nagy vonzerő a készüléktámogatás
Lapunk kérdésére Révész Balázs elmondta, hogy a változások nyomán nem tartanak attól, hogy nagyobb lesz a lemorzsolódás, mint eddig volt. Ez még akkor sem lett nagyobb, amikor a Telenor bevezette a hűségidő nélküli és tényleg korlátlan adatforgalmat.
Felmérések szerint egyfelől a hazai előfizetők szolgáltatócserélési hajlandósága nem túl nagy, másfelől az ügyfél-elégedettség a három hazai szolgáltató közül a Vodafone-nál bizonyult eddig a legmagasabbnak, a 36 százalékos mutató 14 százalékponttal jobb, mint a soron következő versenytársé.
Ami a jövőt illeti, a szakember elmondta, hogy a havidíjas ügyfeleknek jelenleg a 88 százaléka vállalt valamilyen hűségidőt, ez szerinte az új szabályozás érvénybe lépésével maximum 70-75 százalék körülire eshet vissza. Megmaradnak a kétéves szerződések is, mert még mindig igen komoly vonzerő a készüléktámogatás. A Vodafone-nál a havidíjasok 54 százaléka vett a szolgáltatással együtt telefont is, ez várhatóan a jövőben sem nagyon változik. Amúgy a tapasztalatok szerint Magyarországon 2,5-3 évenként cserélnek mobilt az előfizetők.
A Vodafone-nál üdvözlik a hatóság döntését, hogy az új keretek meghatározásánál figyelembe vették a szolgáltatók véleményét is a határozott idejű szerződések kétoldalú hasznáról, és megtartható maradt a készülékvásárlással egybekötött szerződéseknél a korábbi két év.
Véleményük szerint a határozott idejű szerződések kiszámíthatóságot biztosítanak az operátoroknak és az ügyfeleknek egyaránt, mert az adott időre garantálják a feltételek változatlanságát. Ezáltal az ügyfelek és a szolgáltatók egyaránt jobban tudnak tervezni a költségekkel, illetve utóbbiak a bevételekkel is, amit elengedhetetlennek tartanak a beruházások, fejlesztések tervezéséhez. Egy év belátható és pénzügyileg is tervezhető – vélekedtek a Vodafone szakértői.
A hűségidőnél fontosabb a szolgáltatás hang és adattartalma
Érdekes eleme a hűségidő kérdésének, hogy a Vodafone tapasztalatai szerint egy adott szolgáltatás igénybevételénél az ügyfelek számára jobban számít a tarifacsomagban foglalt hang- illetve az adatmennyiség, illetve egy esetleges díjemelés, mint az, hogy ez egy-, vagy kétéves hűséggel jár-e.
A hűségidő változása, ami azért valamelyest befolyásolja az ügyfélmegtartás kérdését is, egy olyan időszakban érkezik, amikor a szolgáltatók már javában készülnek az új szereplő, a Digi megjelenésére.
Ezzel kapcsolatos kérdésünkre a Vodafone szakemberei egyelőre annyit mondtak, hogy a cég pénzügyi évének utolsó negyedévére, vagyis január-márciusra várják a konkurens belépőjét, ami már - mint arról többször is beszámoltunk - elég régóta húzódik.
Szakértői vélemények szerint a 4G-s hálózat kiépítésére alkalmas frekvenciákat megvásároló Diginek a hangpiacon különösen fel van adva a lecke. Az alapvetően adatforgalomra alkalmas spektrumokon a megfelelő hangminőséghez, vagy eleve az LTE hangot is tudó, ma még gyér választékú és meglehetősen drága készülékkel rendelkező ügyfelek juthatnak, vagy a köztes VoIP-megoldással előállított 4G hang jöhet, de ennek a minősége ma még kívánnivalókat hagy maga után, nagyjából úgy, mint az korábban a vezetékes piacon történt.
Ott van persze még a belföldi roaming lehetősége, vagyis, hogy a Digi konkurens szolgáltatóknak fizessen a 2G, 3G hálózatokon való hangtovábbításért, a kisebb tudású készülékek kiszolgálására. Erről azonban egyelőre meglehetősen keveset lehet még tudni.
(Nyitókép: MTI/Mohai Balázs)
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak