A virtuális és kiterjesztett valóság, valamint a mesterséges intelligencia állíthatja új növekedési pályára a telefongyártókat, emiatt a szoftverfejlesztési befektetések és partnerségek kerülnek előtérbe.

A nemrégiben zárult barcelonai mobil világkonferencián több elemzőcég is foglalkozott az okostelefonok jövőjével. A felhasználók egyre több kritika fogalmaznak meg ezekkel a készülékekkel kapcsolatban: vannak, akik a hardveres újításokat hiányolják, mondván a tábláscsoki forma már unalmas, hozhatnának a gyártók valami újat, mások inkább a szoftveres megoldásoktól várnák a felhasználói élmény javulását. (Az IDC legutóbbi felmérése szerint a piac ismét felfelé ível.)

A nagyok sem ülhetnek a babérjaikon

Ezt a célt szolgálhatja a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence – AI). Ennek mai legnépszerűbb megjelenési formái, a már piacon lévő virtuális asszisztensek, mint az Apple Sirije vagy a Google Assistant gyors tempóban terjednek, a mobileszközök minden szegmensében megjelennek, legyen szó fényképezőgépekről, audioeszközökről vagy egyéb készülékekről – állítja az IHS Markit amerikai piackutató.

Az okostelefonok pedig amolyan interfészei lesznek a konzumer AI-nek, és egyben tetemes mennyiségű adatot szolgáltatnak a technológiai cégeknek az újabb mesterségesintelligencia-rendszerek kipróbálásához.

A Google, az Apple, a Sony, a Microsoft és a Samsung is jelentős pénzt fektet a saját AI- és hangalapú virtuális asszisztenseibe. A versenyben maradáshoz a náluk kisebb házon belüli szoftvertudással rendelkező szereplők a partnerségi lehetőségeket keresik majd.

A nagyok sem ülhetnek a babérjaikon. Ahogy az Amazon Alexája utat tör magának más eszközökbe is, a Google-nek is növelnie kell a saját asszisztensének az elérhetőségét az összes androidos okostelefonban.Ehhez a cég már meg is tette az első fontos lépést: a Pixel és Pixel XL okostelefonjaiban megjelent Google Assistant például hamarosan általánossá válhat az Android 6.0-s (Nougat) és 7.0-s (Marshmallow) eszközökön. Az Apple-nek pedig, amely több mint öt éve jelent meg a Sirivel, a versenyben maradáshoz elő kell rukkolnia valami új mesterségesintelligencia-alapú képességgel is.

Hasonló hibába eshetnek a gyártók a virtuális és a kiterjesztett valóság terén is, ha nem gondoskodnak arról, hogy ezeken a technológiákon alapuló, de valóban praktikus okostelefonos alkalmazásokat találjanak a vevők.

Az AI lehetőség megjelenése a készülékekben az okostelefonok piacának jövőbeni alakulása szempontjából is jókor történt meg. Az évtized végére a használatban lévő okostelefonok száma meghaladhatja a 6 milliárdot (tavaly 4 milliárd ilyen készülék volt használatban). Az évente eladott új eszközök növekedése egyébként 2016-ban megtorpant, sőt a fejlett piacokon mintegy 2 százalékos visszaesést mértek a piackutatók.

Csökken a készülékcserélési hajlandóság

Nem lassul ugyanakkor a mobilapplikációkra fordított költés: 2016-ban 54 milliárd dollárt költöttek erre a felhasználók, az évtized végére viszont már 20 milliárd dollárral többet fordítanak alkalmazásvásárlásra. A nagyobb vállalatok is egyre erőteljesebben használják az amúgy gyorsan avuló mobilapplikációkat és szolgáltatásokat annak érdekében, hogy jobban becsatornázzák a fogyasztókat az ökoszisztémába. A vevői, a kommunikációs, a reklám-, az értékesítési és a fizetési applikációk kombinációja új növekedési lehetőségeket hozhat. Az Apple Payhez vagy az Android Payhez hasonló mobilfizetésre alkalmas készülékek száma 2020-ig közel megkétszereződik: a 2016-ban 2,7 milliárd ilyen készülék volt, de az évtizetd végére ezek száma meghaladhatja az 5 milliárdot.

A kutatók szerint már csak azért is érdemes az okostelefon-gyártóknak szemléletet és stratégiát váltani, mert a legfrissebb statisztikák szerint világszerte csökken a készülékcserélési hajlandóság. A Kantar Worldpanel adatai (lásd a grafikont) jól szemléltetik az elmúlt három évben végbement változásokat a három nagy földrészen, Amerikában, Európában és Kínában. Az amerikai mobilelőfizetők körében 2014-2016 között közel két hónappal nőtt készülékcsere ciklusa. Hasonló trend figyelhető meg a fejlett európai piacokon is. Ettől némileg eltér Kína, ahol még kissé képlékeny az okostelefon-piac és ahol az Oppo és a Vivo olcsó okostelefonjai különösen népszerűek.

 
Kantar Worldpanel – készülékcsere-ciklus 2013-2016
Create line charts

A fejlett piacokon már más értékesítési stratégiára kell váltaniuk a gyártóknak és a szolgáltatóknak, mert a növekedés ösztönzése céljából az utóbbi években alkalmazott ún. "korai készülék-upgrade" programok nem igazán váltak be.

Aranyat ér a vevői hűség

A vevői hűséggel is kellene kezdeniük valamit a gyártóknak, hogy növelhessék eladásaikat. A felmérések azt mutatják, hogy azok a vásárlók, akik egy márkából legalább kétféle eszközzel rendelkeznek, sokkal lojálisabbak a márkához, mint akiknek csak egy készülékük ugyanosan gyártmányú eszközük van. Az USA-ban például az iPhone-tulajdonosok lojalitása 92, míg a telefon mellett iPaddal is rendelkezőké 96 százalékos. A Samsungnál ugyanez a következőképpen alakul: a csak telefonnal rendelkezőknél 67 százalékos, a Samsung tablettel is rendelkezők körében pedig 74 százalékos a hűség.

A viselhető eszközökkel mint a jövő nagy mobiltechnológiájával kapcsolatban azonban túlzottan nagyok voltak a várakozások. Néhány szakértő még arra is számított, hogy az okosórák ugyanolyan népszerűek lesznek, mint az okostelefonok, de mivel előbbiek többsége nem képes a telefontól függetlenül működni, ez a trend egyelőre vágyálom maradt. Az értékesítési adatok alapján is az látszik, hogy a viselhető eszközökben inkább a gyártók látnak több potenciált, nem a vásárlók. (Az okosóra-piacról itt írtunk legutóbb.

A képet az árnyalja, hogy a viselhető eszközök elfogadottsága földrajzilag más és más. Az USA-ban például több mint 40 millió amerikainak, a népesség 16 százalékának van valamilyen aktivitásmérő eszköze vagy okosórája. Ezen eszközök penetrációja Európában még jóval alacsonyabb, alig 9 százalék.

Mobilitás

Kinézett a gödörből a Lenovo

Öt negyedév után sikerült ismét növekedési pályára állni a sok lábon álló kínai vállalatnak. Az elemzői várakozásoknak viszont így sem sikerült megfelelni.
 
Hirdetés

Vállalkozói tudás rendhagyó forrásból

Hello Biznisz néven hiánypótló képzést indított mikro- és kisvállalkozásoknak a Magyar Telekom. A program részleteiről Lakatos Pétert, a kis- és középvállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettesét kérdeztük.

Egyre gyorsuló ütemben tűnnek el a bankfiókok a világon, pénzügyeink intézése mindinkább online történik. Alig egy évtized alatt drasztikusan át fognak alakulni bankolási szokásaink.

a melléklet támogatója az OTP Mobil

Hirdetés

Okos pénzügyi tervezés – növekvő konverzió a kkv-knál

A kis- és középvállalkozások életében megfigyelhető az a tendencia, hogy bár saját piaci és működési környezetüket ismerik, a fizetési megoldásokban rejlő lehetőségekkel egyáltalán nem vagy csak alig vannak tisztában.

A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az SAP megnyerte az első csatát: elsőfokú döntés született a közvetett szoftver felhasználás licencdíj vonzatairól. Dr. Andriska Zsófia (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.