A digitális asszisztensek látványosan megváltoztatják az emberek és a számítógépek közötti kapcsolatot. A fejlesztések nyomán egyre szofisztikáltabb, egyre több információ befogadására és gyors válaszidejű feldolgozására válnak alkalmassá.
Az okosodó háztartások digitális inasai
Az egyre nagyobb tudással felvértezett virtuális asszisztensekkel eddig főként az üzleti területeken, online, vagy telefonos ügyfélszolgálatokon, esetleg otthoni felhasználóként az okostelefonokban találkozhattunk, de az újabb fejlesztéseknek köszönhetően ma már ott vannak az okosodó háztartásokban is. (Nemrégiben írtunk az első hazai fejlesztésről is, a T-Systems Magyarország Vandája az üzleti felhasználókat célozza meg.)
Egy friss felmérés szerint az USA-ban például az okostelefonnal rendelkezők 65 százaléka már 2015-ben használt ilyen alkalmazást, a mutatószám két év alatt mintegy 30 százalékkal tudott növekedni.
Az otthoni felhasználók körében ugyanakkor egyre népszerűbbek az adott háztartáson belül többféle hangot is azonosítani képes, vezeték nélküli hangszóró alapú virtuális asszisztensek. A termékvonalon belül a legnépszerűbb termékek, a tavaly startoló Google Home és a még 2014-ben debütált Amazon Echo eladása az idén várhatóan több mint megháromszorozik, az év végére elérheti a 24,5 millió darabot – derül ki a VoiceLabs jelentéséből.
Az Amazon a fejlesztési irányok terén, részben a saját hibájából volt kénytelen tanulni és finomítani például a hangfelismerő technológián. Így tudja elkerülni Alexa szoftvere tévedésének a megismétlődését, akitől a közelmúltban egy gyerek a saját hangján, de a mamája nevében bejelentkezve volt képes súlyos összegekbe kerülő játékokat rendelni Amerikában. A már említett magyar rendszer például az ilyen anomáliákat hangbiometrikus azonosítással szűri ki, legyen az akár eltorzított hang, így ez a megoldás a PIN-kódnál is magasabb biztonsági szintet jelent.
Még számos technológiai korlátot fel kell számolni
Szakértők szerint azonban még ezen felül is számos más technológiai és egyéb korlátot kell felszámolni a fejlesztőknek ahhoz, hogy az otthoni asszisztensek platformja széles körben elfogadott legyen.
Az eddig ismert digitális asszisztensek jellemzően parancsvezéreltek. Fő funkciójuk az adatok begyűjtése, kevésbé van meg bennük a kognitív elem. A jövő a tanulási képességgel és a valódihoz közelítő párbeszédértéssel is felvértezett virtuális asszisztenseké.
A klasszikus digitális asszisztenseknél még ma is az a módi, hogy egy rövid kérdésre, lehetőleg egy rövid választ legyenek képesek adni. Az új generációs megoldások viszont a beszélgetés korábbi elemeiből is ki tudják szűrni és fel tudják használni a már előzőleg megismert információkat.
A technológiai fejlődés még további tudással lesz képes felvértezni a digitális asszisztenseket. Egyfelől tovább finomul a mesterséges intelligencia, a természetes nyelvek feldolgozása, a gépi tanulás, másfelől javul a számítógépes és távközlési infrastruktúra, jönnek a még erősebb okostelefonok, a jobb minőségű hálózatok és a gyorsabb felhős megoldások.
Fiatalodik a felhasználói kör
Ugrásszerűen változik a felhasználói háttér is, a fiatalabb korosztály már sokkal nyitottabb ezekre a lehetőségekre. Jelenleg a digitális asszisztensek két jellemző megjelenési formája az okostelefonos és a hangszórós változat. Ez a megkülönböztetés a jövőben lassan jelentőségét veszíti, mivel az újabb asszisztensek már mind a két platformot képesek lesznek kezelni.
A digitális asszisztensek piacát öt úttörő megoldás alapozta meg, ide sorolható az Apple-től a Siri, a Microsofttól a Cortana, a Google Assistant, az Amazon Alexája és a Samsung megoldása a Viv.
Egy friss felmérés szerint az elmúlt év végén az Amazon újabb technológiája már szinte mindent vitt a saját kategóriájában. A brit Strategy Analytics piackutató szerint az Alexa az otthoni hangszórós piaci szegmensben globálisan 88 százalékos részesedést tudhatott magáénak, az év végére az eladott eszközök száma meghaladhatja a 6 milliót is.
A Google Assistant a múlt év utolsó negyedévében 4 millióra becsült globális hangszórós piacból 10 százalékot tudott fogni magának, miután novemberben piacra dobta a Home névre hallgató speakerét. A következő egy évben hasonlóan látványos fejlődést várnak az elemzők a Microsoft Cortana, illetve az Apple Siri hangszórós megoldásától is. Azt is valószínűsítik, hogy az amerikai és az európai szolgáltatók követik a dél-koreai operátorok, az SK Telekom és az LG Uplus példáját, akik saját intelligens home speakert dobtak piacra, hogy ezzel is támogassák okosotthonos szolgáltatásukat.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak