A washingtoni székhelyű Campaign for Accountability (CfA) nonprofit szervezet által indított Google Transparency Project azt vizsgálta, hogy az amerikai keresőóriás vajon mekkora energiát fordít a közvélemény és a döntéshozók befolyásolására.
Google dollárok mindenhol
A CfA vádja szerint a Google komoly összegeket mozgat meg annak érdekében, hogy számára tetsző eredményeket hozzanak ki európai és amerikai kutatási projektek. Számos témát lefed a Google erőfeszítése, kezdve az antitröszt jellegű vizsgálatokkal és a felhasználói magánszférával, a netsemlegességen át a szabadalmakig és szerzői jogokig.
Óriási pénzügyi lehetőségének és hatalmának felhasználásával a döntéshozók minden szintjén igyekszik befolyásra szert tenni a Google, állítja Daniel Stevens. A CfA igazgatója szerint az a minimum, hogy az érintetteknek tisztában kellene lennie azzal, hogy a döntéseiket megalapozó, függetlennek beállított jogi és akadémiai tanulmányok, vizsgálatok és kutatások jelentős részben a Google által szponzoráltan jöhettek létre.
A washingtoni szervezet állítását arra a 329 dokumentumra alapozza, mely 2005 és 2017 között született. Ezeket döntéshozók közpolitikai kérdésekben használták fel, anélkül, hogy tudatában lettek volna annak, hogy valamilyen módon a Google keze is benne volt a tanulmányok létrejövetelében. Egyben azzal is vádolta a dokumentumok készítőit – akik 5 és 400 ezer dollár közötti összegeket vettek fel munkájuk ellentételezéseként –, hogy jelentős részben (a CfA állítása szerint az esetek kétharmadában) nem tüntették fel pontosan pénzügyi forrásaikat.
Mindenki ezt csinálja?
A szervezet vádjaira az amerikai keresőóriás gyors cáfolattal reagált, és egyúttal átment teljes letámadásba. Állítása szerint a CfA jelentése "nagymértékben félrevezető". Leslie Miller igazgató blogbejegyzése alapján a Google úgy véli, hogy a CfA jelentősen felfújta a Google pénzügyi támogatásának jelentőségét.
Egyben gúnyosan megjegyezte, hogy a CfA hitelessége kérdőre vontható, mivel a szervezet egyetlen ismert támogatója az Oracle. Miller szerint a Campaign for Accountability az a csoport, ami folyamatosan visszautasítja vállalati támogatóinak nyilvánosságra hozatalát. Egyedül az Oracle ismert, a vállalat pedig jól dokumentált lobbikampányt finanszíroz a Google-lel szemben. Az Oracle több száz cikket, kutatási dokumentumot, jelentést és egyebet támogatott pénzügyileg saját magán és proxiszervezetein keresztül, írja a Google igazgató.
És ezzel nincs is egyedül. Könnyen lehet hasonló – a Google ellen irányuló – tevékenységet folytató vállalatokat és szervezeteket találni a keresőóriás versenytársai – ATT, MPAA, ICOMP stb. – között, állítja Miller. Ezzel azonban nem cáfolta cége közvéleményt és döntéshozókat befolyásolni hivatott kampányának létét, csupán az arra rámutató szervezet hitelességét kérdőjelezte meg, illetve emlegette fel az ipar egyéb szereplőinek hasonló gyakorlatát.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak