Sok területen, így például a kockázatitőke-befektetőknél is komoly hátránnyal indul valaki, ha történetesen nem férfinak született. Szerencsére akad egy platform, ahol látványosan tesznek a nemi előítéletekre.

Egy kockázatitőke-befektetéseket vizsgáló idei kutatás szerint a női vezetővel rendelkező induló vállalkozásokból egyrészt sokkal kevesebb kap támogatást a befektetőktől (nagyjából 19:1 az arány a férfiak javára), másrészt az a néhány szerencsés nő is kevesebbet tud ötletére szerezni, mint egy átlagos vállalkozás, amelyet férfi vagy férfiak alapítottak. Ehhez képest üditő kontrasztot jelent a PwC friss felmérése, amelyben a közösségi finanszírozás szegmensét vizsgálták nemek közötti bontásban.  

Girls, girls,girls!

A beszédesen Women Unbound (kb. Határtalan nők) címmel nyilvánosságra hozott tanulmány több százezer projekt elemzésével készült. Ezeket az ötletek a kilenc legnagyobb crowdfunding oldalon, például a Kickstarteren és az Indiegogón futtatták a projektgazdák tavaly, illetve tavalyelőtt. A nagykép rögtön érdekes kettőséget mutat: míg sokkal több az olyan terv, amit férfi vagy férfiak próbálnak sikerre vinni, a végén arányaiban a nők örülhettek többször.

Ahogy a fenti grafikonon is látszik, két és félszer több "férfias" projekt indult a vizsgált két év alatt, ám a nők sikerességi aránya sokkal magasabb. A kimutatott 17 és 22 százalék ugyan számszerűleg elsőre nem tűnik nagy differenciának, de ha azt mondjuk, hogy a nők ötleteire 32 százalékkal jobb arányban jött össze a kért pénzmennyiség, már egészen markáns a különbség. 

Mindenhol élen járnak

Ráadásul a "nőuralom" akkor is megmarad, ha különféle szempontok szerint szűkítjük, bontjuk az eredményeket. Régiós bontásban például egyetlen olyan földrajzi térséget sem találni, ahol az urak mellett állna a nagyobb százalék. A legkiegyensúlyozottabb képet a közösségi finanszírozás két fellegvára, Észak-Amerika, illetve az Egyesült Királyság mutatja. itt a globális átlagnál jobb eséllyel indít bárki kalapozós kampányt, ugyanakkor a nők ezekben az országokban is néhány százalékkal előrébb járnak.

A legnagyobb különbségeket Afrikában, az óceániai térségben és Dél-Amerikában találjuk. Ezeken a területeken a nők 3-4-szer annyi eséllyel hozzák tető alá elképzelésüket, mint az erősebbnek mondott nem tagjai. Igaz, ehhez a nagy különbséghez hozzájárul az is, hogy az említett kontinenseken sokkal gyengébb a sikerességi ráta, mint a világ fejlettebb felén.

Még a technológiai szektorban is

Az eddigi eredmények tudatában sem biztos, hogy erre fogadnánk, ám tény, hogy a nőket még olyan, hagyományosan férfiak játszóterének tartott területen sem sikerült lekörözni, mint amilyen a technológiai szektor. Ami az előítéleteket illeti, annyiban beigazolódtak, miszerint ebben a témában elsöprően többet próbálkoznak a férfiak.

A PwC tanulmánya külön megvizsgálta a technológiai és a digitális technológiával összeköthető (például mobilos alkalmazások) projekteket. Előbbiekben kilencszer, utóbbiakban háromszor több volt a kizárólag férfiak által indított kampány, mint ahány női vezetésű projektet találtak. Ehhez képest a sikerességi arány 10 és 13 százalék, illetve 9 és 16 százalék volt, azaz a nők itt is jobb eséllyel érik el az általuk képletesen kitűzött célszalagot.

Azért a pénz az úr

Bármennyire is üdítően hat a hölgyek kiváló szereplése a közösségi finanszírozós oldalakon, azért egy aspektusban egyelőre nem képesek az urak fölé nőni, ráadásul ez a téma talán a legfontosabb: a pénz. Az alábbi grafikonon jól látszik, hogy ha igazán nagy összegeket megmozgató ötletekről van szó, akkor ott alig jut valami a nőknek.

 

Például nem csak a legtöbb pénzt (több mint 12 millió dollárt) szerző kampány kötődik férfihez, de a rangsorban utána következő 16 is "férfimunka" volt. A pénzügyileg legnagyobb sikert elkönyvelhető hölgy bő 2,5 millió dollárral csak a 17. helyezést szerezte meg. Beszédes adat az is, hogy a legalább egymillió dollárt szerző projektek között nyolcszoros többségben vannak a férfiak.

Szóval van még mit behozni a hölgyeknek, de ennek ellenére a számok azt mutatják, hogy a közösségi finanszírozást választva sokkal kevesebb akadállyal, előítélettel és hátrányos megkülönböztetéssel találkozhatnak a nők, mint akkor, ha ötletükre hagyományos módon keresnének befektetőket.

Közösség & HR

Megszabadul egy nyűgétől az Oracle. Átengedi egy alapítványnak a Java EE-t

Eddig sem akart vele túl sokat foglalkozni. A váltásnak mindenki örül.
 
Virtualizációval teszik még hatékonyabbá az informatikai környezetet a szoftveresen meghatározott adatközpontok. Alacsonyabb költségek, magasabb színvonalú IT – egyre többen fordulnak az SDDC technológia felé.

a melléklet támogatója az ArubaCloud

Hirdetés

Felhőszolgáltatást használ? Ezt hozza önnek a GDPR

Már csak kilenc hónap maradt a felkészülésre. A felhőszolgáltatók is ezen dolgoznak.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.