Egy amerikai kutatás szerint az okostelefon nem csak hasznos és szórakoztató társ, de kikapcsolt vagy zsebre tett állapotban elhülyít és ostoba döntésekre kényszerít.

Az utóbbi időben egyre könnyebb belefutni az okos elektronikai eszközök, szoftverek és járművek, vagy mondjuk a digitális asszisztensek tényleges szerepét vizsgáló kutatásokba. Ezek valamilyen megközelítésből mindig arra kíváncsiak, hogy az emberek saját készségeit kiterjesztő technológiák és kényelmi szolgáltatások tényleg elegendő hasznot hajtanak-e, netán okoznak-e olyan károkat, amelyek zárójelbe tehetik a látszólagos előnyöket.

Mi is beszámoltunk például arról az amerikai kutatásról, amely szerint négyből három sofőr biztonságosnak tartja az úgynevezett hands-free technológiákat, kihangosított és hangvezérelt autós telefonrendszerek. Az autógyártók körében is egyre népszerűbb megoldások viszont sokszor keltenek a fizikaihoz hasonló veszélyességű kognitív disztrakciót, vagyis a kezeket felszabadítják ugyan, de elterelik a figyelmet a vezetésről.

Sokba kerül, hogy ne gondoljunk rá

A Texasi Egyetem McCombs School of Business nevű intézménye egy Brain Drain (kb Agyleszívás) című tanulmányt publikált, megkérdőjelezve az okostelefon elnevezés helytállóságát, amennyiben a felmérés alapján az eszközök tulajdonosai egyre butábbak lesznek. Legalábbis saját magukhoz képest, amennyiben valamilyen szinten mindig az eszközre gondolnak, interakcióban vannak vele, és ez nyilvánvalóan, mérhető teljesítményromlást okozva vonja el a figyelmüket más feladatokról.

Az austini kutatók összesen 800 felhasználót vizsgáltak olyan számítógép alapú tesztekkel, amelyek elvileg az alanyok nagyfokú koncentrációját feltételezték. A tesztek hivatalosan az agy adattároló és -feldolgotó képességét voltak hivatottak mérni egy adott pillanatban, de a tesztalanyokat véletlenszerűen megkérték, hogy némítsák le a telefonjukat, aztán tegyék képernyővel lefelé az asztalra, a zsebükbe vagy akár hagyják azt egy másik helyiségben.

A felmérés megállapítása szerint mindazok, akik egy másik teremben hagyták az okostelefonjukat, lényegesen jobban teljesítettek mindazoknál, akik előtt az asztalon hevert a telefon, és valamelyest jobban azoknál, akik a zsebükben voltak kénytelenek tartani. A kutatás vezetője szerint ennek az az oka, hogy a limitált kognitív erőforrások egy részét egyszerűen elégeti, ha valami miatt  nem szabad az orrunk előtt lévő telefonra gondolnunk.

A kutatás felhívja rá a figyelmet, hogy már mindenkinek nyilvánvalóak az összekapcsolt világ örömforrásai, a felszabaduló információ vagy éppen a visszacsatolások, de azzal csak mostanában kezdünk el foglalkozni, hogy mindennek meg kell fizetni az árát. Ez a gyakorlatban akár olyasmiben is megnyilvánul, mint a vásárlói viselkedés megváltozása, ha az agy erőforrásait elvonják az információfeldolgozó képesség és a szokatlan helyzeteken átsegítő fluid intelligencia elől.

Ösztönös vásárlók, eltompult tanulók

A dokumentum mindezzel kapcsolatban elég súlyos megállapításokat tesz, más kérdés, hogy ezek valószínűleg senkit sem érnek meglepetésként. Ilyen következtetés, hogy az okostelefonjuk közelében lévő fogyasztók gyengébben dolgozzák fel a szembejövő hirdetéseket, és sokkal nagyobb arányban támaszkodnak az olyan heurisztikára, mint például arra, hogy mennyire látják szerethetőnek a hirdetőt.

Érdekes, hogy mindez kevésbé igaz az okostelefon képernyőjén keresztül érkező hirdetésekre, hiszen a kognitív képességek romlása éppen akkor tapasztalható a leginkább, amikor nálunk van ugyan a telefonunk, de éppen nem használjuk azt. A jelenség ugyanakkor hajlamossá tesz a feltűnő dolgok kiválasztására, növeli az egyszerűség iránti preferenciát, illetve fogékonyabbá teszi az embert a kedvezőtlen kompromisszumokra és a "horgony hatásra", vagyis bedőlünk, amikor jó ütemben elhelyezett kedvezményekkel akarják elhitetni velünk, hogy összességében is jó üzletet csinálunk.

A kutatásban felvetett számtalan kérdés között ugyanilyen érdekes az oktatás problémaköre. Az oktatásban egyre többfelé vezetik be az internetre kapcsolódó, interaktív segédeszközöket, ugyanakkor a tanulási képesség vagy a teszteken nyújtott teljesítmény jelentősen romlik, ha – a fentiekhez hasonló módon – a diákoknál ott van az okostelefonjuk, amit éppen nincs módjuk használni.

Ez az austini kutatók szerint nagyban befolyásolhatja hosszú távú boldogulásukat, akik további vizsgálatokat szorgalmaznak azzal kapcsolatban, hogy milyen hatással lehet a tanulókra, ha a számukra személyes jelentőséggel bíró technikai eszközök ott vannak velük az osztályteremben.

Konzumer tech

Nálunk még mindig nagyon megy a Firefox

Megnéztük, honnan kellene felkapaszkodnia a Mozilla böngészőjének a legújabb és leggyorsabb verzióval. Elég mélyről.
 
Hirdetés

Újra az ország legjobb startupjait keresi a Telenor

Ismét indul a Telenor Accelerate program. A résztvevőket többek között hat mentor, intenzív fejlesztőprogram és co-working iroda várja.

Hirdetés
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.