Mire figyelnek a kkv-k az IT-rendszerek kialakításánál? Az Ipsos Mori 23 országra, köztük Magyarországra kiterjedő kutatása szerint a legfontosabb szempont a költség.
Az Ipsos Mori ez év februárjában 23 országban mintegy 6800 vállalkozás körében készített felmérést. A kutatásban a maximum 25 főt foglalkoztató cégeket keresték meg. Magyarországról 200 kkv vett részt a felmérésben. A válaszokból az derült ki a magyar kkv-k 60 százaléka elsősorban a költségeket veszi figyelembe, amikor informatikai rendszereit kialakítja. Az európai átlag lényegesen alacsonyabb: 45 százalék.
A kutatás lényegesen szebb képet fest a hazai helyzetről, mint az eNET
tavaly novemberi felmérése. Akkor az eNET alapvetően kínálati piacnak látta a felhőszolgáltatások hazai piacát, melynek növekedését nagyban korlátozza az ismeretek hiánya.
A török kkv-k optimisták ■ Az Ipsos Mori kutatása szerint a hazai kisvállalkozások 24 százaléka bízik abban, hogy pénzügyi helyzete az elkövetkező egy évben javulni fog – ez némileg elmarad mind az európai, mind a közép-európai átlagtól, amely egyaránt 30 százalék. De mégsem a magyar kkv-k a legpesszimistábbak: a cseheknél mindössze a kkv-k 19 százaléka, és a görögöknél pedig 23 százaléka bízik a szebb jövőben. Még rosszabbnak látják a kilátásaikat a holland kkv-k: mindössze 15 százalékuk látja optimistán a jövőt.
A legoptimistább nemzetnek Törökország bizonyult (64%), a második helyen az írek futottak be (51%), akiket nem sokkal lemaradva a románok követtek (48%). A kutatás adatai szerint azok a magyar vállalkozások, amelyek már használnak valamilyen felhőszolgáltatást, nagyobb arányban bíznak a javulásban (26%), mint azok, amelyek egyetlen ilyen megoldással sem élnek (19%). Még nagyobb a különbség, ha a válaszadó vállalkozások „életkorát” vizsgáljuk – a hat évnél idősebb cégeknek mindössze 17 százaléka bízik a fejlődésben, míg az ennél fiatalabb vállalkozásoknak a 37 százaléka.
A megkérdezettek hány százaléka használ valamilyen felhőszolgáltatást?
IT – kulcs a sikerhez? ■ A magyar vállalkozók szerint az IT kulcs szerepet játszik egy vállalkozás sikerében: a megkérdezettek 76 százaléka szerint kritikus fontosságú – miközben európai átlagban a válaszadók 61 százaléka osztja ezt a véleményt. Ezt a kiemelkedő értékelést a kutatók annak tulajdonítják, hogy az elmúlt évben a magyar cégek 37 százaléka szembesült rendszerleállással, 26 százalékuk ütközött rosszindulatú kártevők és vírusok miatt adatvédelmi problémákba, sőt negyedük adatvesztést is elszenvedett az IT-rendszere problémái miatt.
Jól állnak a hazai kkv-k a felhőszolgáltatások használata terén is – legalábbis a felmérés szerint. 66 százalékuk használ valamilyen felhőszolgáltatást, míg az európai átlag 53 százalék. Érdekes, hogy a norvég kkv-k a legelutasítóbbak: csupán 23 százalékuk használja a felhő valamilyen formáját, míg Ukrajnában kiugróan magas a felhőt használók aránya: 85 százaléka.
A magyarok körében a levelezési szolgáltatások a legnépszerűbbek, ilyen használ a mekérdezettek 57 százaléka, de népszerű még a dokumentummegosztás (42%). Emellett használnak azonnali üzenetküldő és a VoIP szolgáltatást (31-31%) és felhős adattárolást is (23%). 12 százalékuk használ irodai szolgáltatást (az európai átlagnál 9%), de számítási kapacitást mindössze 4 százalékuk vesz igénybe.
Ugyanakkor a magyar cégek fele értett egyet azzal az állítással, hogy a felhőszolgáltatások egyre jelentősebb szerepet fognak játszani a kisvállalkozások sikerében – az európai átlag itt 42 százalék volt. A képet árnyalja, hogy azoknak a magyar cégeknek, amelyek használnak valamilyen felhőszolgáltatást, 63 százaléka tartotta igaznak a fenti állítást. Ám azok körében, amelyek nem használnak ilyent, mindössze 22 százalék értett egyet a kijelentéssel. Itt is megfigyelhető volt a korosztályos eltérés: a hat évnél fiatalabb cégek 68 százaléka gondolta igaznak a fenti állítást, míg a 6 évnél korosabb cégek közül csupán 42 százalék.
Kevesen váltanának felhőre a magyar kkv-k közül. Mindössze 23 százalékuk
tervezi, hogy az elkövetkező időszakban informatikai költései egy
részét a felhő felé csoportosítsa, kétharmaduk (66%) pedig egyenesen
valószínűtlennek tartja ezt.
Előnyök és félelmek ■ A kutatásban azt is vizsgálták, hogy milyen előnyöket látnak a kkv-k a felhőalapú szolgáltatásokban. Itt a magyar cégek véleménye nagyjából egybeesett európai társaikéval: kevesebb házon belüli erőforrást igényel az informatikai rendszer működtetése; mindig a legfrissebb technológia használatát biztosítja; felhasználóbarát a működése; magas fokú adatbiztonságot nyújt; katasztrófatűrő rendszer. Ellenben volt néhány terület, ahol markáns eltérés mutatkozott. Ezek közül kiemelkedik a költségek rugalmasságának megítélése (71%; európai átlag 56%), de jelentős a különbség a testre szabhatóságnál (56%, európai átlag 69%), az informatikai költések csökkentésénél (55% vs. 66%) és a skálázhatóságnál is (42% vs. 51%).
A felhővel szembeni ellenérzések legfontosabb oka az adatbiztonság, az adatvesztéstől való félelem és az az adatvédelmi aggályok – ezen a téren csupán néhány százalékos eltérés van a magyar eredmények és az európai átlag között.