A Google is közzétette negyedik negyedéves pénzügyi jelentését, amelyben az online hirdetések fajlagosan csökkenő ára és a dollár erősödésének hatására a piaci várakozásoktól elmaradó, bár éves összehasonlításban így is lenyűgöző 15 százalékos bevételnövekedésről számol be. A forgalom bővülésének ütemét rövid távon a mobil felhasználás előretörése fogja vissza, miután a vállalat szolgáltatásaival egyre többen kerülnek kapcsolatba okostelefonokon és táblagépeken keresztül, ezeken a platformokon pedig a hirdetések fajlagos díja jellemzően alacsonyabb a hagyományos képernyőkre szabott megjelenéseknél.
Mindenki a mobilra figyel
A Reuters által megszólaltatott elemző kiemeli, hogy a társaság látszólag megrekedt a mobil csatornák monetizálásában. A Google bevételeinek fele a tengerentúlról származik, így a kedvezőtlen átváltási árfolyamokat nem lehet figyelmen kívül hagyni, bár a legfontosabb versenytárs, a Facebook éppen egy nappal korábba tájékoztatott mobilos hirdetési üzletének két számjegyű negyedéves bővüléséről – a Facebook teljes bevételnövekedésének egyébként több mint 90 százaléka erről a területről származott.
A csütörtöki közleményben az átkattintások számának 14 százalékos emelkedése, ezzel párhuzamosan pedig a kattintások átlagos költségének (cost per click) 3 százalékos csökkenése szerepel. Más kérdés, hogy a Google a legutóbbi negyedik negyedév 3,38 milliárd dolláros adózott nyeresége után ezúttal már 4,76 milliárdos profitot termelt, így az sem véletlen, hogy részvényeinek árfolyama nem érezte meg a vártnál gyengébb bevételi számokat.
Van, aki nem lehet elég jó
Az ázsiai online birodalom, az Alibaba ugyanekkor 40 százalékos árbevétel-növekedéssel sem volt képes elkápráztatni a piacot, így a cég papírjai a vártnál magasabb egy részvényre jutó nyereség ellenére is közel 10 százalékot veszítettek értékükből a kereskedési nap végére. A négy hónapja tőzsdére vitt, és az elsődleges részvénykibocsátás nyomán 25 milliárd dollárt kaszáló kínai vállalatcsoportnál egyfolytában terjeszkedésről és befektetésekről beszélnek, így a várakozások a rakétázó bevételekről és a szerényebb működési eredményről szóltak, ezt pedig a mobilos bevételek és a mobil eszközökön keresztül kötött üzletek stabil számai sem tudták ellensúlyozni.
Az Alibaba oldalain forgalmazott áruk összértéke tavaly óta közel másfélszeresére, 127 milliárd dollárra növekedett a legutóbbi negyedévben, amiből az e-kereskedelmi óriás 4,22 milliárdot akasztott le. Az növekedést ezúttal visszafogta, hogy a mobilos kereskedelem – ami egyébként majdnem ugyanilyen arányban fejlődött – az alacsonyabb értékű árucikkek forgalmának gyors növekedése miatt a korábbinál kisebb árréssel működött.
Csomagot kaptak otthonról
Érdekesség, hogy az Alibaba havi mobilos látogatottsága a 2014-es harmadik pénzügyi negyedév óta majdnem megduplázódott, és átlépte a 265 milliós határt; az aktív vásárlók száma éves szinten 334 millióra nőtt, ami simán meghaladja az Egyesült Államok népességét.
A társaság szempontjából fontos lehet a részvényeinek 15 százalékát birtokoló Yahoo eheti manővere is, ami az Alibaba-részesedés eladását készítheti elő, ezt azonban a vállalat még nem kommentálta. Alaptalannak nevezték viszont a kínai ipari és kereskedelmi hatóság jelentését, amely szerint az Alibaba ezidáig csődöt mondott a platformján folytatott illegális üzleti tevékenység kiszűrésében – ez abból a szempontból érdekes, hogy az állami szabályozó szervezet figyelmeztetése komoly aggályokat vethet fel a vállalat szeptemberi tőzsdére vonulásával, pontosabban a befektetés valós kockázatairól szóló tájékoztatási kötelezettség esetleges elmulasztásával kapcsolatban.
Végre az Amazon is keresett
Tegnap a Google és az Alibaba mellett az Amazon is közzétette negyedik pénzügyi negyedévének eredményeit. A máskülönben stabil növekedést produkáló céget éppen most tapsikolják körül a régóta lázadozó befektetők, mert legutóbbi negyedévére végre-valahára nem jelentett veszteséget. A társaság papírjainak árfolyama a tavaly óta bemutatott 20 százalékos gyengülés után egy csapásra 7 százalékot erősödött, igaz, a 214 millió dolláros profitot az Amazon 29,33 milliárdos rekord bevétel mellett volt képes kitermelni.
Ezúttal viszont a részvényeseknek nem kell azon törniük a fejüket, hogy a vállalat negyedévről negyedévre jelentett két számjegyű növekedése mögött vajon más is áll-e, mint a logisztikai központokba és más fejlesztésekbe ölt irdatlan mértékű beruházások. Persze a befektetők szemében ugyanilyen fontos lehet az Amazon pénzügyi igazgatójának az a bejelentése is, amely szerint a következő negyedévtől kezdve a cég online informatikai szolgáltatásait összefogó Amazon Web Services (AWS) bevételeit is részletesen lebontva listázzák majd.
Az Amazon felhőplatformja eddig egyfajta sötét lónak számított, mivel az amerikai szabályozás értelmében a teljes forgalom 10 százalékát el nem érő üzleti egységek esetében ez nem kötelező, a vállalat pedig sosem törekedett átláthatóságra leggyorsabban növekvő és valószínűleg legnyereségesebb részlegével kapcsolatban. Ennek a jelek szerint vége, és a hosszú távú befektetőknek többé nem kell panaszkodniuk amiatt, hogy az Amazon titkolózása a részinformációkra támaszkodó rövid távú befektetéseken keresztül változékonnyá teszi a társaság részvényárfolyamát.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak