Egy ideje már dolgozik az Apple gépjárműipari fejlesztésein, azonban mostanáig nem lehetett tudni, hogy milyen mélységig merül el ezen a területen. Sokáig találgatta az internet, hogy vajon egy második Tesla van-e születőben, vagy ennél magasabb szinten válik érdekeltté a cég a piacon.
Kiszűrődő gépzaj
Már 2015 végén lehetett sejteni, hogy az Apple komolyan gondolja elhatározását. Olyan mesterségesintelligencia-startupot vásárolt meg, mely naplózza a gép és a felhasználó beszélgetését, és azt elemezve folyamatosan javítja az interakció minőségét. Amint akkor írtuk, elsősorban a Sirit okosítja a szerzeményével, de az autóprojektben is jól jön a VocalIQ technológiája.
Ezzel párhuzamosan kiderült, hogy a Teslánál lelassultak a fejlesztések, mivel az Apple agresszívan szipkázza el a Tesla mérnökeit. Elon Musk már 2015 elején elismerte és jelezte, hogy meglehetősen nagy az érdeklődés a szakemberei iránt, ami aztán odáig erősödött, hogy az éppen futó fejlesztések is veszélybe kerültek. Az Apple agresszív toborzási folyamatát jellemzi, hogy a cupertinói cég 250 ezer dolláros bónuszokkal próbálja elcsábítania a munkaerőt.
Az almás vállalat 2014-ben indult Project Titan kezdeményezésénél dolgozó alkalmazottainak zöme (akik száma mostanra nagyjából ezerre nőtt) Sunnyvale-ben, a vállalat központi kampuszának közelében dolgozik. Fedővállalatként a SixtyEight Research funkcionál, mely ugyan hivatalosan piackutatási tevékenységet végez, mégis, olyan városi engedélyekkel rendelkezik, mint javítógarázs-üzemeltetés vagy gépjárműszerelés. A helyiek pedig állítólag gyakran hallanak késő estébe nyúlóan motorzajt a cég épületeiből kiszűrődni.
Emellett az is kiderült, hogy az Apple titkos(nak szánt) kutatólaboratóriumot üzemeltet Berlinben. Nagyjából 15-20 fősre tette az itt dolgozók számát a névtelenül maradó forrás, aki szerint a német autóipar csúcskategóriás mérnökeit foglalkoztatják a helyszínen.
Nem költenek ész nélkül
Az évekig tartó sötétben tapogatódzás után a minap végre nagyjából körvonalazódott, mire is készül az Apple. Maga Tim Cook rántotta le a leplet a titokról egy, a Bloombergnek adott interjújában. Eszerint önvezető rendszerekre koncentrál a vállalat; úgy tekint erre a projektre, mint az összes mesterségesintelligencia-fejlesztés szülőjére. Vagyis az almás cég nem egy komplett új autón dolgozik, hanem egy olyan rendszeren, amit értékesíthet az autógyártók felé.
Ezzel talán a lehető legbölcsebb utat választotta, hiszen így megspórolja egy új gépjármű kifejlesztésének költségét és idejét. Ez, becslések szerint, alsó hangon is öt évet és több mint egymilliárd dollárt jelentett volna az Apple-nek; igaz, a vállalat készpénz tartalékait (közel 257 milliárd dollár!) elnézve, utóbbi nem okozott volna komolyabb fejfájást. Főleg úgy, hogy tavaly például ennyit költött az Uber modelljéhez hasonló szolgáltatással működő kínai Titi Csuhszing (angol átírással: Didi Chuxing) vállalatra.
Ennek az információnak a tudatában kell tehát azokra a Lexus RX450h hibridekre tekinteni, melyek pár hónapja járják már Kalifornia útjait. A hivatalos engedéllyel rendelkező, önjáróvá alakított járművek egyelőre az állam autópályáin gyakorlatoznak, gyűjtik az adatokat, melyeket aztán elemzéseknek vetnek alá.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak