Megjelent a Model 3, jövőre csúcsra pörög a Gigafactory, jönnek az autonóm járművek és jön a teslás közösségi közlekedés.

A Tesla a múlt héten adta át a legelső megrendelőknek a régóta várt Model 3-akat, ennek kapcsán pedig mindenki sorra veszi, hol tart a vállalat azokhoz az előző években megfogalmazott tervekhez képest, amelyek néha elriasztották, de alapvetően inkább csak vonzották hozzá a befektetőket. A Model 3 megjelenése nem csak azért fontos állomás, mert ennyire nehéz szülésnek még egyetlen Tesla-termék sem bizonyult, de az új modell sikere több szempontból is meghatározó lesz a vállalat jövőjére nézve. Ilyen szempont például az elektromos mobilitás konzumerizációja, vagyis az első "elektromos népautó" befuttatása, de ilyen lesz a megrendelések sikeres kiszolgálása vagy a kiszolgáló infrastruktúra kiépítése is, ami ugyancsak heroikus erőfeszítést feltételez majd a cég részéről.

A termelés majdnem pontosan egy évvel ezelőtt indult be a Nevada államban épített Gigafactory-ban, a Tesla gigászi akkumulátorgyárában. A körülbelül 460 ezer négyzetméteres létesítmény jövőre már teljes kapacitással működhet, ami akkorra a méretgazdaságosságon és a különféle gyártási folyamatok egyetlen tető alá helyezésén keresztül majdnem harmadával csökkenti majd az akkumulátorok előállítási költségeit a korábbiakhoz képest. A Tesla szerint a csúcsra járatott gigafactory 2018-ban már egymagában több cellát állít majd elő, mint amennyit 2013-ban a világ összes lítium-ionos akkumulátorokat gyártó üzeme összesen termelt.

Egyre jobb akkumulátorokat ígérnek

A Gigafactory beindítása tette lehetővé, hogy a Tesla kihozzon egy valóban tömegterméknek szánt járművet, a múlt péntek óta elérhető Model 3-at. A 35 ezer dolláros, 350 kilométeres hatótávolságot biztosító alapmodell áránál természetesen jóval többet is lehet majd fizetni egy Model 3-ért, mondjuk a nagyobb akku-csomaggal tervezett, 500 kilométeres hatótávú változatért, de a nagyjából 9 millió forintnak megfelelő belépő ár tényleg el fog gondolkoztatni sok vásárlót, aki eddig nem vette számításba az elektromos járműveket. A Tesla már most félmillió előrendelést kapott, és komoly próbatétel előtt áll, hogy ezeket időben le is szállítsa.

A Tesla rövidtávú céljai között egyébként a járművek hatótávolságának jelentős emelése is szerepel. Elon Musk 2015-ben még azt ígérte, hogy 2017-re simán átlépik az 1000 kilométeres határt is, 2020-ig pedig 1200 kilométer körül lesznek. hasonlóan ambiciózus terv volt, hogy 2020-ra piacra kerülnek a teljesen önvezető Tesla modellek. Musk már két évvel ezelőtt azt mondta, hogy a járművek hardveresen készen állnak, és az autonómia a szoftverfejlesztések tempójától függ. Idén tavasszal kiderült, hogy a Tesla vezérigazgatója ezt újabban már 2019-re is reálisnak tartaná, a várható késlekedést a szabályozási környezet lassú változásával magyarázza.

A vállalat 2015-ben még csak 50 ezer járművet volt képes leszállítani, 2016-ban pedig 76 ezer darabot. Ehhez képest Musk tavaly már arról beszélt, hogy 2018-ra a félmilliós darabszámot tűzte ki célul, hogy aztán 2020-ra az egymilliót is elérjék. Ezt saját maga is komoly kihívásnak nevezte, de elérhető vállalásnak tartja – azóta a Model 3 túlrendelése miatt csak fokozódik a nyomás a társaságon, nem beszélve az egyelőre csak tervezett új modellekről. A Tesla egy Model Y néven hivatkozott SUV-ot is piacra akar dobni az évtized végéig, ezen felül szó volt egy új kamion (nyergesvontató) szeptemberi, illetve egy pickup egy-másfél éven belül esedékes bemutatásáról is.

A Tesle ezzel párhuzamosan a járművek töltését biztosító infrastruktúra villámgyors bővítésén dolgozik. A Superchargernek nevezett állomások egy Model 3-at elvileg 30 perc alatt töltenek fel annyira, hogy azzal az autó több mint 300 kilométert tehessen meg. A cég tavaly még azt tervezte, hogy állomásainak akkori, 3600-as darabszámát 2018-ra 7 ezerre növeli. Ehhez képest már idén júliusban átlépték a 6 ezres határt, és az év végére a 10 ezret célozták meg, vagyis ebben a tekintetben jóval előrébb járnak, mint ahogy azt korábban elképzelték. Ez a tempó azonban összecseng a Tesla víziójával, amelyben a cég nem csak autógyártóként, hanem az autókat energiával is ellátó szolgáltatókénzót látja magát.

Mindenhol ott akarnak lenni

Elon Musk egy innovatív, a fenntartható energiatermelés minden területén jelenlévő vállalatot próbál felépíteni, amely az energiatermeléstől kezdve megoldásokat kínál a tárolásig és a szállításig, ide értve az elektromos járműveket is. A napenergiában utazó – és nem mellesleg Musk által elnökölt – SolarCity felvásárlását követően a Tesla már ki is jött a május óta rendelhető Solar Roof napelemes tetőcserepekkel. Hogy teljes ökoszisztémában gondolkodnak, azt pedig jól mutatja, hogy már be is lengették a majdani autonóm Tesla járművek megosztására tervezett programjukat.

Ennek értelmében az autótulajdonosok egy gombnyomással be- és kiléptethetik járművüket a Tesla flottájából, pénzt keresve addig is, amíg mondjuk egy nyaralás alkalmával az autó csak a garázsban ácsorogna. A jelenlegi sofőröknek a Tesla még ebben az évben elindítana egy közösségi közlekedést szervező platformot, amely nem az autó bérbe adását, hanem az Uberhez és más alternatív taxitársaságokhoz hasonló bérfuvarokat tenne lehetővé a számukra. Mindez együtt azt jelenti, hogy a társaság nem csak gyártói oldalról kebelezné be az elektromos járművek piacát, de az autókat kiszolgáló infrastruktúrát, sőt az autókra épülő mobilitási szolgáltatásokat is maga üzemeltetné.

Konzumer tech

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.