A Tesla a múlt héten adta át a legelső megrendelőknek a régóta várt Model 3-akat, ennek kapcsán pedig mindenki sorra veszi, hol tart a vállalat azokhoz az előző években megfogalmazott tervekhez képest, amelyek néha elriasztották, de alapvetően inkább csak vonzották hozzá a befektetőket. A Model 3 megjelenése nem csak azért fontos állomás, mert ennyire nehéz szülésnek még egyetlen Tesla-termék sem bizonyult, de az új modell sikere több szempontból is meghatározó lesz a vállalat jövőjére nézve. Ilyen szempont például az elektromos mobilitás konzumerizációja, vagyis az első "elektromos népautó" befuttatása, de ilyen lesz a megrendelések sikeres kiszolgálása vagy a kiszolgáló infrastruktúra kiépítése is, ami ugyancsak heroikus erőfeszítést feltételez majd a cég részéről.
A termelés majdnem pontosan egy évvel ezelőtt indult be a Nevada államban épített Gigafactory-ban, a Tesla gigászi akkumulátorgyárában. A körülbelül 460 ezer négyzetméteres létesítmény jövőre már teljes kapacitással működhet, ami akkorra a méretgazdaságosságon és a különféle gyártási folyamatok egyetlen tető alá helyezésén keresztül majdnem harmadával csökkenti majd az akkumulátorok előállítási költségeit a korábbiakhoz képest. A Tesla szerint a csúcsra járatott gigafactory 2018-ban már egymagában több cellát állít majd elő, mint amennyit 2013-ban a világ összes lítium-ionos akkumulátorokat gyártó üzeme összesen termelt.
Egyre jobb akkumulátorokat ígérnek
A Gigafactory beindítása tette lehetővé, hogy a Tesla kihozzon egy valóban tömegterméknek szánt járművet, a múlt péntek óta elérhető Model 3-at. A 35 ezer dolláros, 350 kilométeres hatótávolságot biztosító alapmodell áránál természetesen jóval többet is lehet majd fizetni egy Model 3-ért, mondjuk a nagyobb akku-csomaggal tervezett, 500 kilométeres hatótávú változatért, de a nagyjából 9 millió forintnak megfelelő belépő ár tényleg el fog gondolkoztatni sok vásárlót, aki eddig nem vette számításba az elektromos járműveket. A Tesla már most félmillió előrendelést kapott, és komoly próbatétel előtt áll, hogy ezeket időben le is szállítsa.
A Tesla rövidtávú céljai között egyébként a járművek hatótávolságának jelentős emelése is szerepel. Elon Musk 2015-ben még azt ígérte, hogy 2017-re simán átlépik az 1000 kilométeres határt is, 2020-ig pedig 1200 kilométer körül lesznek. hasonlóan ambiciózus terv volt, hogy 2020-ra piacra kerülnek a teljesen önvezető Tesla modellek. Musk már két évvel ezelőtt azt mondta, hogy a járművek hardveresen készen állnak, és az autonómia a szoftverfejlesztések tempójától függ. Idén tavasszal kiderült, hogy a Tesla vezérigazgatója ezt újabban már 2019-re is reálisnak tartaná, a várható késlekedést a szabályozási környezet lassú változásával magyarázza.
A vállalat 2015-ben még csak 50 ezer járművet volt képes leszállítani, 2016-ban pedig 76 ezer darabot. Ehhez képest Musk tavaly már arról beszélt, hogy 2018-ra a félmilliós darabszámot tűzte ki célul, hogy aztán 2020-ra az egymilliót is elérjék. Ezt saját maga is komoly kihívásnak nevezte, de elérhető vállalásnak tartja – azóta a Model 3 túlrendelése miatt csak fokozódik a nyomás a társaságon, nem beszélve az egyelőre csak tervezett új modellekről. A Tesla egy Model Y néven hivatkozott SUV-ot is piacra akar dobni az évtized végéig, ezen felül szó volt egy új kamion (nyergesvontató) szeptemberi, illetve egy pickup egy-másfél éven belül esedékes bemutatásáról is.
A Tesle ezzel párhuzamosan a járművek töltését biztosító infrastruktúra villámgyors bővítésén dolgozik. A Superchargernek nevezett állomások egy Model 3-at elvileg 30 perc alatt töltenek fel annyira, hogy azzal az autó több mint 300 kilométert tehessen meg. A cég tavaly még azt tervezte, hogy állomásainak akkori, 3600-as darabszámát 2018-ra 7 ezerre növeli. Ehhez képest már idén júliusban átlépték a 6 ezres határt, és az év végére a 10 ezret célozták meg, vagyis ebben a tekintetben jóval előrébb járnak, mint ahogy azt korábban elképzelték. Ez a tempó azonban összecseng a Tesla víziójával, amelyben a cég nem csak autógyártóként, hanem az autókat energiával is ellátó szolgáltatókénzót látja magát.
Mindenhol ott akarnak lenni
Elon Musk egy innovatív, a fenntartható energiatermelés minden területén jelenlévő vállalatot próbál felépíteni, amely az energiatermeléstől kezdve megoldásokat kínál a tárolásig és a szállításig, ide értve az elektromos járműveket is. A napenergiában utazó – és nem mellesleg Musk által elnökölt – SolarCity felvásárlását követően a Tesla már ki is jött a május óta rendelhető Solar Roof napelemes tetőcserepekkel. Hogy teljes ökoszisztémában gondolkodnak, azt pedig jól mutatja, hogy már be is lengették a majdani autonóm Tesla járművek megosztására tervezett programjukat.
Ennek értelmében az autótulajdonosok egy gombnyomással be- és kiléptethetik járművüket a Tesla flottájából, pénzt keresve addig is, amíg mondjuk egy nyaralás alkalmával az autó csak a garázsban ácsorogna. A jelenlegi sofőröknek a Tesla még ebben az évben elindítana egy közösségi közlekedést szervező platformot, amely nem az autó bérbe adását, hanem az Uberhez és más alternatív taxitársaságokhoz hasonló bérfuvarokat tenne lehetővé a számukra. Mindez együtt azt jelenti, hogy a társaság nem csak gyártói oldalról kebelezné be az elektromos járművek piacát, de az autókat kiszolgáló infrastruktúrát, sőt az autókra épülő mobilitási szolgáltatásokat is maga üzemeltetné.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak