Amerikai statisztikák mutatják, hogyan változott meg negyedszázad alatt a média.

Tavaly októberben az Egyesült Államokban a digitális média már több embert foglalkoztatott, mint a hagyományos nyomtatott lapok. Az amerikai munkaügyi minisztérium statisztikái (US Bureau of Labor Statistics – BLS) szerint tavaly szeptemberben még 188 100 ember dolgozott a hagyományos nyomtatott lapokban, míg a csak online megjelenő kiadványok 187 100-at foglalkoztattak. Egy hónappal később azonban fordult a helyzet: a nyomtatott kiadványoknál 187 000-en, a digitálisaknál azonban 188 700-an dolgoztak. (Akit érdekelnek a számok, egy kattintásnyira a teljes adatsort megtalálja.) Az átalakulásban eddig a legkisebb veszteségeket a televíziók szenvedték, de a rádiózásból például sokan kiestek.

Huszonöt év gyümölcse érett be.

A BLS-nek 1990-től vannak foglalkoztatási adatai az online kiadványokról. Habár akkor még az online világ a mai állapotokhoz mérten igencsak kezdetleges állapotban volt, az online tartalomszolgáltatás már akkor is közel 30 ezer embert foglalkoztatott az USA-ban. Akkor azonban még nem tűnt úgy, hogy bármiféle veszélyt jelentene a hagyományos nyomtatott lapokra.

Bár a változás nem volt látványos, a BLS számaiból egyértelműen kiderül, hogy 1990. volt a nyomtatott sajtó utolsó nagy éve: 1990 júniusáig ugyanis folyamatosan emelkedett a foglalkoztatottak száma. A csúcson, azaz júniusban közel félmillió ember dolgozott a nyomtatott tartalom előállításán (457 800 ember).

Bár júliustól mind a mai napig gyakorlatilag folyamatosan csökkent az iparág által foglalkoztatottak száma, az egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy helyét a digitális tartalomszolgáltatás veszi át. Ez utóbbi növekedése csak négy évvel később, 1994 márciusában indul el, addig lényegében stagnált. Akkor 28 800 foglalkoztatottat számolt a BLS. A növekedés tempóját jól jelzi, hogy a szám megduplázásához több mint négy évre volt szükség: 1998 novemberében mértek a statisztikák 57 600 főt. Addig havi pár száz fővel gyarapodott az iparág. Onnantól azonban felgyorsult a fejlődés: havonta már egy-két ezerrel nőtt azok száma, akik a digitális tartalomgyártásban dolgoztak.

Ez az a korszak, amikor kiderül: az internet a tartalomgyártás demokratizálódását is magával hozza, bár egyes adatok szerint még az ezredforduló előtti utolsó évben is mindössze pár tíz blogot tartottak nyilván világszerte.

A dotcom válság évekre visszavetette

Ahhoz, hogy a digitálistartalom-ipar ismét közel duplázni tudja a létszámát, mindössze másfél évre volt szükség. 2000 áprilisában jött az újabb csúcs: 112 400 fő. Majd pedig stagnálás és egy jókora visszaesés. 2000 novemberétől többéves és egyre gyorsuló lejtementbe kapcsolt az ágazat, 2004 szeptemberében érte el a mélypontját, 65 400 főt, ami azt jelentette, hogy az 1999 március-áprilisában mért szintre jutott vissza. A legérdekesebb, hogy az ágazatban a válság nagyon elhúzódott: a foglalkoztatottak száma egészen 2007 áprilisáig nem tudta átlépni tartósan a 70 ezres határt.
 

US Bureau of Labor Statistics 1990-2016
Create line charts

A visszaesés a dotcom lufi kipukkanásával függött össze, amit ez a szektor egyértelműen megérzett annak ellenére, hogy már az is látszott, hogy a hagyományos nyomtatott médiumok fölött is gyülekeznek a felhők. Ekkora a nyomtatott sajtó által foglalkoztatottak létszáma több mint ötödével csökkent, ráadásul úgy, hogy a zsugorodás folyamatos volt. A BLS 2007 áprilisában, tehát abban a hónapban, amikor a digitális kiadványok növekedni kezdtek, már csak 349 200 foglalkoztatottat mért. Ez azonban még mindig ötször több alkalmazott, mint ahányat a digitális kiadványok foglalkoztattak.

Kevesebb embert tart el az iparág

A BLS számaiból szépen kirajzolódik az is, hogy a tartalom-előállítási iparnak ez a szegmense – a nyomtatott és a digitális együttesen – folyamatosan zsugorodik. Ez egyaránt sújtja az új utakat kereső hagyományos kiadványokat – még az olyan nagy múltú lapokat is, mint pl. a The New York Times – és a legkorszerűbb digitális kiadványokat.

A The New York Times például nagyon erős online jelenléte ellenére folyamatos leépítésekre kényszerül, pedig már egymillió digitális előfizetője van, és 2020-ra szeretné elérni a 800 millió dolláros bevételt a digitális szegmensből. Ennek ellenére a lap állítólag újabb jelentős elépítéseket tervez: értesülések szerint a jövő év elején 200 embertől válna meg három hullámban. A leépítés elsősorban a hírszerkesztőséget érintené.

A The Washington Postot pedig mindössze 250 millió dollárért szerezte meg az Amazon-vezér Jeff Bezos, ami mentőövet jelentett az USA egyik leghíresebb lapjának.

Még mindig keresik a jó üzleti modellt

Még mindig kérdéses, hogy az online kiadványok üzleti modellje fenntartható-e. Az egyik legjelentősebb amerikai bloghálózatot, a Nick Denton alapította Gawker Mediát például gyakorlatilag már az a tönk szélére küldte, hogy pert vesztett egy videó miatt Hulk Hogan expankrátor ellen. Habár még nem került pont az ügy végére, Denton – elveit feladva – külső befektető bevonásával próbálja megoldani a helyzetet.

De más népszerű oldalaknál is vannak gondok. A Financial Times tavasszal arról írt, hogy a BuzzFeed, amely az Alexa.com rangsorában globálisan a 141., az USA-ban a 49., tavaly nem hozta a tervezett eredményeket, és az idei terveit is visszavette. A Mashable pedig elbocsátásokra is kényszerült tavasszal. Áprilisban elküldtek harminc embert, köztük vezetőket is, majd egy hónappal később – önként, de az elbocsátásoktól nem függetlenül – két vezető szerkesztő is a CNN-hez igazolt az oldaltól.

A digitális kiadványok, melyek a tartalmat lényegében ingyen biztosítják, és más módon, hirdetésekből és szolgáltatásokból próbálnak bevételhez jutni, tehát nem dúskálnak. Annak a hirdetési bevételnek ugyanis csak egy része áramlott az online kiadványokba, amit a nyomtatott lapok elveszítettek. Ráadásul ezért a piacért a digitális médiaiparnak olyan szereplőkkel kell felvennie a versneyt, mint a Google és a Facebook (erről bővebben itt írtunk), melyeknek egy fillért sem kell költeniük tartalomelőállításra. Persze költenek helyette másra, amivel a hirdetéseket sokkal pontosabban juttathatják el a célközönséghez, mint amilyenre az online kiadványok kiadványok valaha is képesek lesznek.

Közösség & HR

Nem sok mindenkit érdekel az Apple szuperszemüvege

A beszámolók alapján elolvadt az érdeklődés a Vision Pro headsetek iránt, az Apple néhány üzletében szinte nem is keresik a gyártó legújabb hardveres termékét.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.