A világ legnagyobb kütyüparádéjáról jó ideje nem hiányozhatnak a legnagyobb autógyártók sem. Hogy miért, arra kiváló példa a bajorok idei bemutatója.
Hirdetés
 

A CES-en, vagy bármilyen hasonló eseményen belengetett technológiai vívmányokkal kapcsolatban sosem árt az óvatosság, hiszen könnyen lehet, hogy végül a kukában végzik a koncepciótervek. Különösen így van ez a hologramos témákkal, mivel ezen a terület időről időre előáll valaki valamilyen látványos elképzeléssel, hogy aztán sohanapján legyen belőle kereskedelmi termék. Mindezek ellenére a BMW idei bemutatójának egyik legérdekesebb eleme egy olyan holografikus kezelőfelület, amely még fizikai visszajelzést is képes adni a felhasználónak. 

Így utazunk mi (ha BMW-nk lesz pár év múlva)

Mielőtt rátérnénk a hologramokra, érdemes kitérni a német cég kiállítási modelljére is, amely otthont adott a bemutatónak. A fából és műanyagból épített autóvázon egyáltalán nem voltak hagyományos külső elemek, sőt ajtó sem. A dolog mögötti filozófia talán az lehetett, hogy a jövő utazásánál már nem feltétlenül a karosszéria, a motor és hasonlók számítanak, hanem maga az élmény, amit a kocsi az utasoknak biztosítani tud. 

 

 

A fenti képen látható belső a BMW elképzelésre arról, hogyan is kell kinéznie egy magát önállóan is vezetni képes modern járműnek. Ahogy feltűnik, kormány ennek ellenére még van, hiszen a teljesen autonóm módon közlekedő autóktól még most is kicsit messze vagyunk. Másrészt pedig maga a vezetés élménye is lehet egyfajta extra szolgáltatás a jövőben, amikor már tényleg nem lesz szükség semmiféle vezetői figyelemre a robotpilóta mellett. Érdekes, egyben jó látni a háttérben sorakozó nyomtatott könyveket is. Ezzel valószínűleg finoman jelezni akarták, hogy a beépített monitorok, hangszórók és egyéb elektronikai szórakoztató arzenál mellett még mindig lehet keresnivalója a hagyományos kikapcsolódási formáknak.

A BMW mellesleg felvillantotta azt is, hol áll az önvezető autózás felé vezető hosszú úton. A gyártó a fejlesztett szenzorok mellett a nagyfelbontású digitális térképekre támaszkodva igyekszik a járművet a megfelelő sávban, területen tartani. Ebben állítólag már olyan jó a rendszer, hogy kevésbé változatos környezetben (például autópályákon) a vezetőnek hosszú ideig egyáltalán nem kell beavatkoznia az irányításba. A BMW szerint ilyen feltételek között a rendszere magasabb színvonalon teljesít, mint a Tesla Autopilot megoldása.

Bizsergető élmény

A hologram technológiában rejlő lehetőséget általában nehéz szöveg vagy képek alapján bemutatni, hiszen ez pontosan a helyszínen lévő személy érzékeléséről szól. Különösen igaz ez a HaloActive névvel illetett BMW-s kijelzőrendszerre, hiszen az nemcsak a látásra, hanem a tapintásra is képes hatni. A beszámolók szerint a levegőben megjelenő funkciógombok "megnyomásakor" az ember ujjában apró rezgő érzet keletkezik. Ezt hangrezgés kibocsátásával érik el, amely egy kamerás szenzorrendszer segítségével érkezik pontosan a megfelelő helyre. Az ultrahanggal keltett inger pedig utánozza a fizikai érintés érzetét.

A HaloActive a tervek szerint a szélvédő alatti szinte teljes területet elfoglalhatja majd, és mivel ennyire széles, külön informálódási, szórakozási lehetőséget kíván az utasoknak. Az anyósülés előtt például mehet egy mozifilm, miközben a (félig-meddig) vezető személy tájékozódhat a forgalmi helyzetről, vagy akár telefonálhat is. Hogy mindez a lehető legkevésbé legyen zavaró a másik utas számára, arról a Sound Curtain igyekszik gondoskodni. Ez a hangrendszer a fejtámlákba beépített speciális hangszórókkal biztosítja azt, hogy mindenki azt és csak azt hallja, ami számára aktuálisan fontos, vagy érdekes. Így fülhallgatók nélkül lehet mozizni, miközben alig egy méterre tőlünk más ebből semmit nem hall.

A bemutatott fejlesztésekkel kapcsolatban konkrét megjelenési dátumot nem közölt a BMW. Egyes híradások akár a 2019-es megjelenést sem tartják elképzelhetetlennek, ám az egyik beszámoló szerint a cég képviselője azt mondta, ezek egy része két termékciklusra van a kereskedelmi bevezetéstől, azaz várhatóan bőven a következő évtizedet tapossuk majd, amikor a szalonokban is feltűnnek a most felvillantott technikai trükkök.

Piaci hírek

A Microsoft tudja, hogy mit gépelünk? Persze, de tehetünk ellene

A fél net ezen a több éves történeten pörög. Úgy látszik, van a személyes adatok védelmének olyan területe, amire érzékenyebbek vagyunk.
 
A vállalatoknál telepített szoftverek közel harmada feleslegesen kerül fel a számítógépekre vagy kihasználatlan, ami szükségtelen költségeket és extra kockázatot jelent egy gyártói auditnál.

a melléklet támogatója a SoftwareONE

Hirdetés

Költséghatékony és kockázatmentes SAP licencelés – IGEN, LÉTEZIK!

Nem szükségszerű, hogy felesleges energiát égessen a szoftveraudittal kapcsolatos felkészülésre, hogy extra munkával terhelje kollégáit ahelyett, hogy az értékes üzleti folyamatokkal foglalkozzanak.

Hirdetés
A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az IPR-Insights idén is megkérdezte a vállalatokat a tapasztalataikról. A válaszadók többsége több auditra készül, de magabiztosabban várja az auditort. Fábián László (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.