A világ legnagyobb kütyüparádéjáról jó ideje nem hiányozhatnak a legnagyobb autógyártók sem. Hogy miért, arra kiváló példa a bajorok idei bemutatója.

A CES-en, vagy bármilyen hasonló eseményen belengetett technológiai vívmányokkal kapcsolatban sosem árt az óvatosság, hiszen könnyen lehet, hogy végül a kukában végzik a koncepciótervek. Különösen így van ez a hologramos témákkal, mivel ezen a terület időről időre előáll valaki valamilyen látványos elképzeléssel, hogy aztán sohanapján legyen belőle kereskedelmi termék. Mindezek ellenére a BMW idei bemutatójának egyik legérdekesebb eleme egy olyan holografikus kezelőfelület, amely még fizikai visszajelzést is képes adni a felhasználónak. 

Így utazunk mi (ha BMW-nk lesz pár év múlva)

Mielőtt rátérnénk a hologramokra, érdemes kitérni a német cég kiállítási modelljére is, amely otthont adott a bemutatónak. A fából és műanyagból épített autóvázon egyáltalán nem voltak hagyományos külső elemek, sőt ajtó sem. A dolog mögötti filozófia talán az lehetett, hogy a jövő utazásánál már nem feltétlenül a karosszéria, a motor és hasonlók számítanak, hanem maga az élmény, amit a kocsi az utasoknak biztosítani tud. 

 

 

A fenti képen látható belső a BMW elképzelésre arról, hogyan is kell kinéznie egy magát önállóan is vezetni képes modern járműnek. Ahogy feltűnik, kormány ennek ellenére még van, hiszen a teljesen autonóm módon közlekedő autóktól még most is kicsit messze vagyunk. Másrészt pedig maga a vezetés élménye is lehet egyfajta extra szolgáltatás a jövőben, amikor már tényleg nem lesz szükség semmiféle vezetői figyelemre a robotpilóta mellett. Érdekes, egyben jó látni a háttérben sorakozó nyomtatott könyveket is. Ezzel valószínűleg finoman jelezni akarták, hogy a beépített monitorok, hangszórók és egyéb elektronikai szórakoztató arzenál mellett még mindig lehet keresnivalója a hagyományos kikapcsolódási formáknak.

A BMW mellesleg felvillantotta azt is, hol áll az önvezető autózás felé vezető hosszú úton. A gyártó a fejlesztett szenzorok mellett a nagyfelbontású digitális térképekre támaszkodva igyekszik a járművet a megfelelő sávban, területen tartani. Ebben állítólag már olyan jó a rendszer, hogy kevésbé változatos környezetben (például autópályákon) a vezetőnek hosszú ideig egyáltalán nem kell beavatkoznia az irányításba. A BMW szerint ilyen feltételek között a rendszere magasabb színvonalon teljesít, mint a Tesla Autopilot megoldása.

Bizsergető élmény

A hologram technológiában rejlő lehetőséget általában nehéz szöveg vagy képek alapján bemutatni, hiszen ez pontosan a helyszínen lévő személy érzékeléséről szól. Különösen igaz ez a HaloActive névvel illetett BMW-s kijelzőrendszerre, hiszen az nemcsak a látásra, hanem a tapintásra is képes hatni. A beszámolók szerint a levegőben megjelenő funkciógombok "megnyomásakor" az ember ujjában apró rezgő érzet keletkezik. Ezt hangrezgés kibocsátásával érik el, amely egy kamerás szenzorrendszer segítségével érkezik pontosan a megfelelő helyre. Az ultrahanggal keltett inger pedig utánozza a fizikai érintés érzetét.

A HaloActive a tervek szerint a szélvédő alatti szinte teljes területet elfoglalhatja majd, és mivel ennyire széles, külön informálódási, szórakozási lehetőséget kíván az utasoknak. Az anyósülés előtt például mehet egy mozifilm, miközben a (félig-meddig) vezető személy tájékozódhat a forgalmi helyzetről, vagy akár telefonálhat is. Hogy mindez a lehető legkevésbé legyen zavaró a másik utas számára, arról a Sound Curtain igyekszik gondoskodni. Ez a hangrendszer a fejtámlákba beépített speciális hangszórókkal biztosítja azt, hogy mindenki azt és csak azt hallja, ami számára aktuálisan fontos, vagy érdekes. Így fülhallgatók nélkül lehet mozizni, miközben alig egy méterre tőlünk más ebből semmit nem hall.

A bemutatott fejlesztésekkel kapcsolatban konkrét megjelenési dátumot nem közölt a BMW. Egyes híradások akár a 2019-es megjelenést sem tartják elképzelhetetlennek, ám az egyik beszámoló szerint a cég képviselője azt mondta, ezek egy része két termékciklusra van a kereskedelmi bevezetéstől, azaz várhatóan bőven a következő évtizedet tapossuk majd, amikor a szalonokban is feltűnnek a most felvillantott technikai trükkök.

Piaci hírek

Összezuhantak a Meta részvényei, amikor kiderült, hogy az MI pénzbe kerül

Sokan próbáltak szabadulni a papíroktól, miután a vállalat lassulásra figyelmeztetett a mesterséges intelligencia fejlesztésével összefüggő, hosszabb távra szóló beruházásokra hivatkozva.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.