A Ford szobaméretű háromdimenziós nyomtatója nem csak könnyebb, de az egyéni igényekre szabottabb autókat hozhat - a közeljövőben.

Mint szinte minden autógyártó, a Ford is komoly energiákat fektet a 3D nyomtatás kutatásába. A technológia számos előnnyel kecsegtet ugyanis: rövidebb gyártási idő, magas fokú személyre szabhatóság, alacsonyabb tömegű alkatrészek, hogy csak néhányat említsünk. Eddig azonban csak kísérleti projektek zajlottak, a hagyományos autógyártásnál megszokott mennyiségű adat töredéke sem áll rendelkezésre. Ez azonban most változni látszik.

Stratasys Infinite Build 3D Printer

A fenti néven futó háromdimenzós nyomtatót nemrég állította szolgálatba az amerikai autógyártó vállalat. Noha még ezt sem alkalmazzák a tömeggyártási folyamat részeként, egyelőre inkább a tesztelés zajlik, a Ford michigani k+f központjában felépített, szobányi méretű szerkezet mégis fontos mérföldkőnek számít. Szemben az általánosan ismertté vált 3D nyomtatókkal, melyek rétegről rétegre, azaz függőlegesen építik fel a kívánt formát, a Stratasys Infinite Build 3D Printer oldalról nyomtat. Ezzel a korábbinál sokkal nagyobb, elméletileg végtelen méretű tárgyak – innen a gép neve – is létrehozhatók.

Az eszköz a kereskedelmi forgalomban már elérhető társaival ellentétben nem szálszerű anyagot használ a kívánt struktúra kialakításához. Ehelyett a homokra kísértetiesen hasonlító, jogvédett eljárással előállított mikropellet port töltenek bele. A hőre alakját változtató műanyagot cseppfolyós halmazállapotig hevítik, majd ebben a formában lövetik ki a nyomtatófejjel. Egy robotkar tölti újra az anyag tárolóját, azaz a 3D-s nyomtató igény szerint akár sok órán vagy akár napokon keresztül is folyamatosan működhet.

Jelenleg azt tesztelik a Ford mérnökei, hogyan lehet a legjobb eredményt elérni a Stratasys nyomtatóval. Arra már rájöttek, hogy a tárgyak nyomtatási iránya óriási hatással van számos paraméterre, például a kinyomtatott felület minőségére. Hasonló tényezővel bír az alkalmazott porszemcsék szélessége, az alkalmazott légrés és a nyomtatási sebesség is.

A gondos előkészületek ellenére előfordul azonban, hogy a gép elveszti a fonalat, és a kinyomtatni tervezett tárgy egy részét vagy akár az egészét elölről kell kezdeni, árulták el a Ford mérnökei. Ez azért annyira nem meglepő, tekintve, hogy egy prototípusról van szó, amit még mindig csupán pár hónapja tesztelgetnek.
 


Megállja a helyét

A Ford a tapasztalatait nem tartja meg magának, és nem csak a régóta partneri viszonyban álló Stratasysszal osztja meg tudását, hanem például a Boeinggel és az orvosi közösség számos tagjával is. Továbbfejlesztésére vonatkozó ötletei is vannak már az autógyártónak: a munkaidő utáni gyártás nyomonkövetésének céljából kamerákkal tervezi kibővíteni a nyomtatót, így a mérnökök igény szerint akár távolról is megfigyelhetik működését.

A legnagyobb kihívás azonban az, hogy megtalálják, milyen alkalmazásokra célszerű a leginkább felhasználni az eszközt. Ellen Lee, az a Ford Additive Manufacturing Research részlegének műszaki vezetője szerint nem csak a prototípuskészítésben, hanem akár a sorozatgyártásban is lehet helye a 3D-s nyomtatónak, hiszen az autók szinte minden alkatrésze előállítható vele.

Konzumer tech

Kinézett a gödörből a Lenovo

Öt negyedév után sikerült ismét növekedési pályára állni a sok lábon álló kínai vállalatnak. Az elemzői várakozásoknak viszont így sem sikerült megfelelni.
 
Hirdetés

Itt a Yelon! Szexedukációs weboldal és alkalmazás kamaszoknak

Elindult a Telenor támogatásával a Yelon szexedukációs okostelefon-alkalmazás és weboldal, ami a 10–18 éves fiatalok testképével, kapcsolataival, szexualitásával összefüggő kérdéseire igyekszik tényszerű válaszokat adni.

Egyre gyorsuló ütemben tűnnek el a bankfiókok a világon, pénzügyeink intézése mindinkább online történik. Alig egy évtized alatt drasztikusan át fognak alakulni bankolási szokásaink.

a melléklet támogatója az OTP Mobil

Hirdetés

Okos pénzügyi tervezés – növekvő konverzió a kkv-knál

A kis- és középvállalkozások életében megfigyelhető az a tendencia, hogy bár saját piaci és működési környezetüket ismerik, a fizetési megoldásokban rejlő lehetőségekkel egyáltalán nem vagy csak alig vannak tisztában.

A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az SAP megnyerte az első csatát: elsőfokú döntés született a közvetett szoftver felhasználás licencdíj vonzatairól. Dr. Andriska Zsófia (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.