Imádják a gyártók időről időre bejelenteni, hogy áttörést értek el az akkumulátorfejlesztés területén. Kétségtelen, a lítium-ionos telepek számos tekintetben – energiasűrűség, elöregedés, töltési sebesség, üzembiztonság – mutatnak elmaradást a számítástechnika más területein tapasztalható fejlődési tempójához képest. Van tehát helye a technológia finomításának; ezúttal a Toshiba állt elő a nagy bejelentéssel.
6 perc alatt a csúcsra
Következő generációs SCiB lítium-ion akkumulátoráról rántotta le a leplet a japán gyártó. Az anód anyagának titán nióbium-oxidra történő megváltoztatásával érte el a telep hatékonyságának drámai szintű növekedését a távol-keleti vállalat. A Toshiba állítása szerint ezzel kétszeres tárkapacitást értek el a modern lítium-ionos akkukhoz képest.
Az 50 amperórás cellák prototípusa megdöbbentő sebességgel tölthető újra. A folyamat mindössze hat percig tart, és ez nem az összes előnye a fejlesztésnek. Képes a nagymértékű, gyors hőmérséklet-ingadozások kezelésére: szobahőmérsékletről akár -10 Celsius fokig is süllyedhet az akkumulátor hőmérséklete 10 percen belül anélkül, hogy károsodna az eszköz. Ez a változás ugyanakkor érinti a töltési időt; ekkor 6 helyett 10 percig tart a folyamat.
A sok feltöltés-kisütés ugyanakkor előbb-utóbb minden akkumulátor élettartamát, pontosabban töltéstároló kapacitását kikezdi. Napjaink két-három éves telepei már nem képesek annyi elektromosság tárolására, mint a vadonatújak. Ez a fajta elöregedés azonban szinte teljesen ismeretlen az SCiB prototípusa esetén. A Toshiba állítása szerint 5 ezer újratöltési ciklus után is tartja az eredeti kapacitás 90 százalékát. Ha napi egy töltéssel számolunk, akkor ez nagyjából 14 évet jelent; tehát az akku által kiszolgált elektromos eszközök előbb avulnak el, mintsem cserélni kellene töltéstároló moduljukat.
Nem eszik olyan forrón a kását
Ahogy az lenni szokott, a nagy bejelentés nem jár együtt azonnali piacra lépéssel. A Toshiba közlése értelmében a kereskedelmi forgalomban való megjelenés legkorábbi ideje 2019 (pontosabban a 2019-es üzleti év) lehet. Ennek oka, hogy az addig hátralevő másfél-két évben még több kihívást is le kell küzdenie a vállalatnak.
A legnagyobb akadály a magas költségszint. Noha a Toshiba nem tett arról említést, mennyibe kerülne egy piackész akku (sem az egy kWh-ra vetített költség), vélhetően ez a legkomolyabb probléma, ami a termék sorozatgyártásnak útjában áll. Elég nehéz úgy ugyanis tömegek érdeklődését felkelteni egy hat perc alatt feltölthető autó iránt, ha a technológia alkalmazása önmagában az autó árának dupláját teszi ki.
Becslések szerint ugyanis az új SCiB töltéstároló megoldás mintegy 75 ezer dollárért válna elérhetővé az elektromos autók számára. Persze, ha a Toshiba elég érdeklődő figyelmét fel tudja hívni, akkor idővel eshet az ár. Ami már csak azért is kívánatos lenne, mert a korábban már említett 6 perces töltési ciklussal egy napjainkban használt tipikus lítium-ionos, 32kWh-s akkumulátorral szerelt autó hatótávolságának háromszorosát – több mint 300 km-t – lenne képes megtenni. Ez pedig már megközelítené a benzines autók egy tankolással elérhető menettávolságát.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak