Néhány évvel ezelőtt úgy tűnt, teljességgel ellehetetleníti a zenéből élők életét az internet, pontosabban az ott illegálisan terjesztett, könnyen hozzáférhető, ingyenes tartalom. Nos, úgy tűnik, hogy az emberek jó része nem azért nem vett mostanában fizikai albumot, mert nem akarta kifizetni, hanem mert megváltoztak a fogyasztási szokásai. Legalábbis ez a kép rajzolódik ki a szegmens legfontosabb piacán, az Egyesült Államokban.
Felrobbantak
Egy friss felmérés szerint az USA-ban idén június végéig összesen 3,4 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el a zeneipar, ami bő 8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez valóságos robbanásnak tekinthető a korábbi évek, évtizedek viszonylatában, hiszen ilyen mértékű növekedésre legutóbb a CD-eladások aranykorában, a '90-es évek végén volt példa. A különböző területek azonban merőben eltérő mozgást mutatnak.
Ahogy a fenti grafikonból is jól látszik, egy kivételével minden szegmens kisebb-nagyobb visszaesést szenvedett el. A kakukktojás, egyben a piac megmentője a streaming szolgáltatás. Az online, valós időben letöltött zenehallgatás hatalmas ugrást produkálva 1,6 milliárd dollár forgalmat generált, ami éves összevetésben 57 százalékos növekedésnek felel meg. Ez és a többi részpiac gyengélkedése összességében oda vezetett, hogy ma már a teljes torta nagyjából felét a streaming hozza.
Jól jött az almaszüret
Az utóbbi egy évben tapasztalható kiugró teljesítmény mögött elsősorban, de nem kizárólag az áll, hogy az Apple pontosan tavaly nyáron debütált saját előfizetéses konstrukciójával. Az Apple Music a versenytársakhoz (Spotify, Tindal stb.) hasonlatosan 10 dollárért kínál korlátlan zenehallgatást, ami az almás termékeket általában megvásárlók számára nem kifejezetten megrázó összeg. A cég néhány hónappal később büszkén jelenthette, hogy már 6,5 milliós fizetős táborral rendelkeznek.
Természetesen az új, jelentős háttérrel rendelkező piaci szereplő sikere bőven meglátszik a teljes streaming előfizetői kör alakulásán is. Míg 2015 közepén 9,1 millió amerikai fizetett valamelyik szolgáltatónak, addig idén már 18,2 millió felhasználóról beszélhetünk.
Fizetnek, de nem akármiért
A legfrissebb adatok szerint globálisan júniusban már több mint 15 millió fizető zenerajongót tartottak nyilván az Apple-nél, de ennél is jelentősebb a régebb óta piacon lévő Spotify augusztusban jelentett 39 milliós tábora. Némi szépséghiba, hogy utóbbi esetében a hatalmas ügyfélkor és azok magas fizetési hajlandósága ellenére sem sikerült még nyereséges pályára állni. A nagyobb forgalom viszont segíthet abban, hogy a cég le tudja alkudni a kiadóknak, előadóknak járó jutalékot.
A felmérésekből és egyéb információkból szépen kirajzolódik egy új világ, ahol ugyan CD-eladásokból már soha többé nem fognak kastélyt venni az énekesek, ám az előfizetéses konstrukcióból származó jogdíjak szépen hízlalhatják majd a sikeres előadók, kiadók és egyéb érdekeltek bankszámláját. Különösen akkor, ha az amerikai trend a világ más régióiban is megismétlődik. Erre jó esély van, hiszen minden szereplő érdekelt abban, hogy világszerte elterjedjen ez a láthatóan működőképes konstrukció. Nem véletlen, hogy nem is fukarkodnak akkor, ha egy-egy mézesmadzagként funkcionáló bevezető kampányról van szó.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak