Az amerikai Priceline Group 550 millió dollárért szerezte meg a londoni székhelyű, de részben már amerikai kockázatitőke-befektetők pénzét is égető Momondo Group feletti ellenőrzést. Az éppen 20 éve alapított a Momondo több, korábban egyenként is sikeres szolgáltatás üzemeltetője, így az azonos nevű Momondo és a Cheapflights metakereső oldalak anyacége.
A közlemény szerint a társaság a jövőben az új tulajdonos Kayak ágazatához – vagyis eddigi versenytársához – csatlakozik, amelyet a Priceline még 2012-ben vásárolt fel az akkoriban különösen nagyvonalúnak tekintett 1,2 milliárd dolláros áron, és amely idehaza minden bizonnyal a repülőjegy-foglalási szolgáltatásairól lehet ismert.
A tranzakció a tervek szerint még ebben a naptári évben lezárul majd.
Látványos offenzíva az európai piacon
A Priceline 1999-ben ment a tőzsdére, hogy a sikeres kibocsátást követően, a dotkom lufi kipukkadásakor éppen hogy csak elkerülje a csődöt. A cég részvényei hosszú vegetálás után az évtized végén kezdtek erősödni, hogy árfolyamuk a valamikori 72 dolláros mélypontról a mai 1600 dollárra emelkedjen.
Ennek tükrében nem tűnik túlzásnak a Momondo vezérigazgatójának nyilatkozata, amely szerint szervezete egy sikeres, ügyfélcentrikus márkákat működtető világvállalathoz csatlakozik. A Priceline ugyanakkor értékes piacokat szerez, hiszen bizonyos területeken, így Európában sem igazán sikerült megvetnie a lábát az elmúlt évek során.
A Momondo európai jelenléte különösen Skandináviában erős, ami a dániai alapítású cég szempontjából a mai napig hazai piacnak számít. A Cheapflights 2011-ben került a feltörekvő utazásszervező birtokába, de azóta is önálló márkaként működik – ez a hírek szerint azután sem változik meg, hogy a Momondo Group egésze a Kayak szervezetén belül folytatja.
A társaság egyébként már haza jár bevásárolni Nagy-Britanniába. 2004-ben a hotelfoglalásokat szervező Active Hotels volt az első szerzeménye, amire akkor még csak 161 millió dollárt költött; 2010-ben az autóbérléssel foglalkozó TravelJigsaw akadt fenn a hálójában, míg a Momondóval tető alá hozta harmadik és egyben legnagyobb volumenű külföldi felvásárlását, amelynek értékét csak az éttermi asztalfoglalásokat bonyolító amerikai OpenTable 2,6 milliárd dolláros akvizíciója haladja meg.
A kínaiak is lépéskényszerbe hozták őket
A Momondo-felvásárlásra nagyjából három hónappal azután került sor, hogy a kínai Ctrip 1,74 milliárd dollárt adott az ugyancsak brit székhelyű Skyscannerért. A vállalkozás ma már 30 nyelven működik, köztük magyarul is, de nem ez az egyetlen magyar kapcsolata: a társaság 2014-ben felvásárolta a Distinction nevű hazai appfejlesztőt.
Ezzel a Ctrip bekebelezte az egyik legnagyobb európai online utazásszervező céget, amelynek havi 60 milliós látogatottsága ellenére is a kínaiak által biztosított háttérre volt szüksége, hogy versenyképes maradjon a Google Flightsszal, a Kayakkal vagy mondjuk az Expediával szemben.
Ez utóbbinak a jelenlegi felállásban már nem is nagyon maradt rá lehetősége, hogy felvásárlásokkal erősítsen az utazásszervező metakeresők piacán. A verseny amúgy is legelsősorban a Priceline és a Ctrip küzdelméről szól, míg az európai piacvezető, a Trivago éppen az ellenkező irányban, Észak-Amerikában és Ázsiában próbál terjeszkedni.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak