Az Open Networkking User Group összegyűjtötte a tagjai által alkalmazott legjobb gyakorlatokat.

Ma már nem az a kérdés, hogy egy vállalat használ-e felhőt, inkább az, hogy mikor felhősíti rendszereit teljes mértékben. Bár vállalati szinten továbbra is a hibrid modell a követendő, a nyilvános szolgáltatások igénybevétele gyakran gazdaságosabb.

Az, hogy a migráció milyen költségekkel jár, egy dolog. Emellett azonban egy ilyen, a vállalatok IT-rendszereit alapjaiban érintő változásánál mindig be kell árazni a váltás kockázatait is. Arról, hogy a felhő mennyiben ad megoldást a szállítófüggőség problémájára, érdemes elolvasni az IVSZ felhős fogalomtárának egyik összeállítója, Gazdag Ferenc kétrészes írását.

De mire kell még figyelni? Az Open Networking User Group (ONUG), amely olyan cégek IT-vezetőit tömöríti, mint a Bank of America, a Citigroup, a Credit Suisse, a FedEx, a GE, a JPMorgan Chase, a Morgan Stanley vagy a Pfizer, összegyűjtött néhány olyan fogást, amely a tagok felhős gyakorlatának a legjavát tartalmazzák. Bár a gyakorlatok globális nagyvállalatoktól származnak, javaslataikban szinte minden cég talál olyant, amit érdemes megfontolnia.

1. A felhő nem kiszervezés. Talán az egyik legfontosabb figyelmeztetés, amit nem lehet elégszer hangsúlyozni: a felhőszolgáltatás nem tekinthető klasszikus kiszervezési (outsourcing) szerződésnek. Az olyan problémák, mint a felelősség, az auditálhatóság, a tanúsítványok stb. egészen mást jelentenek az orutsourcing és a felhőszolgáltatás esetében. Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni Horváth Csaba (PwC) oldalunkon megjelent négyrészes tanulmányát a felhőszolgáltatások kockázatértékelésének módszertanairól. Az ONUG csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy ha egy vállalatnak van is tapasztalata outsourcing/insourcing szerződésekben, ne azokra támaszkodjon.

2. Kell egy profi tárgyaló, aki ismeri a jogi hátteret. Az ilyen tárgyalások hosszadalmasak, akár egy évnél is hosszabb időt vesznek igénybe, mire minden részletet tisztáznak a felek. Ehhez professzionális jogi háttérrel rendelkező tárgyaló kell, aki végigviszi az ügyet. Az már részletkérdés, hogy a tárgyaló a cég belső embere vagy külső szakértő. De arra érdemes felkészülni, hogy akár egy-másfél évig is elhúzódhat egy komolyabb szerzőség végigtárgyalása, és ennek költsége is van – sokszor elég tetemes.

Számolni kell azzal is, hogy az SLA-ra (Service Level Agreement) vonatkozó megállapodás nehézkes lesz. A felhőszolgáltatásokat ugyanis nem kötik földrajzi korlátok, ami előny, hiszen ha egy adott helyen probléma adódik, akkor a szolgáltatás biztosítható egy másik adatközpontból, ami esetleg egy másik országban van. Ez azonban nem mindig megoldás, hiszen bizonyos szervezetek esetében a compliance előírások miatt nem mozgathatók az adatok szabadon országhatáron kívülre. Egyszerűbb a helyzet, ha az SLA országon (vagy Európai Unión) belüli szolgáltatásnyújtásra vonatkozik.

3. A listaár csak tájékoztató jellegű. Az árak miatt is lassú a megállapodás. Bár minden komolyabb felhőszolgáltató közzétesz árlistát a szolgáltatásairól, azok egy nagyvállalatnak csak tájékoztató jellegűek lehetnek. A hosszabb távú és átfogóbb szolgáltatói szerződések esetén minden esetben érdemes közvetlenül a szolgáltatóval tárgyalni a végső árakról és az egyéb feltételekről (lásd fentebb), melyeket részletesen bele kell foglalni a szolgáltatói szerződésbe.

4. Újra kell gondolni a licencgazdálkodást. Ez különösen fontos pont, hiszen épp a felhőszolgáltatások terjedése miatt Magyarországon is gyakoribbá válnak a gyártói licencauditok. A felhőbe költözésnél figyelni kell arra, hogy a meglévő vállalati licenceket hogyan érinti az, hogy bizonyos szolgáltatásokat felhőből vesz igénybe a vállalat. És egyáltalán nem biztos, hogy a licencköltségek csökkennek, hiszen ha felhasználóalapú a licencelés, és a felhős szolgáltatás miatt több alkalmazott fér hozzá, máris nőhet a költség, ahogy például az is befolyásolhatja, ha egy alkalmazáshoz nemzetközi hozzáférést biztosít a felhőbe vitele.

A szoftvergyártók is egyre inkább beépítik a felhős konstrukciókat licencpolitikájukba. Mindazonáltal a felhőbe költöző cégé a felelősség, hogy licencei a felhőbe költözés után is rendben legyenek. Hogy konkrétan milyen menetrendet érdemes követni, arról itt írtunk részletesen.

5. Auditálhatóság, tanúsítványok. Itt két probléma is van. Egyrészt a felhőszolgáltatások könyvelési oldala, másrészt a megfelelőség (compliance). Az ONUG tapasztalatai szerint a belső rendszereken szocializálódott könyvelőket, könyvvizsgálókat képezni kell ahhoz, hogy megbirkózzanak a felhőszolgáltatásokkal. Például nekik is meg kell tanulniuk, mi a különbség a fizikai szerver és a virtuális szerver között, vagy hogy mi a szerepe egy szoftveresen meghatározott infrastruktúrának, és azokat hogyan kell kezelni a könyvelés szempontjából.

Ennél bonyolultabb kérdés a megfelelőség, amely iparáganként és országonként is változhat. Erre a szolgáltatóval történő tárgyalások során külön figyelni (lásd a 2. pont SLA-kkal kapcsolatos bekezdését), illetve érdemes is igénybe venni a szolgáltatók esetleges oktatásait.

6. Módosul a biztonság fogalmának tartalma. Az egy dolog, hogy a nyilvános felhőszolgáltatás igénybevétele automatikusan magával hozza, hogy a titkosítás magasabb szintjét kell bevezetni, és azt következetes be is kell tartatni. Ugyanakkor a kockázatelemzés is új szintre helyeződik. Felértékelődik a szerepalapú és többtényezős hitelesítés is.

Emellett újra kell gondolni a kockázatelemzést és kockázatkezelést. Már nem csak az a kérdés, hogy az adat milyen minősítésű és hol van, hanem például arra is kell forgatókönyveket készíteni, hogy mi történik, ha az adott felhőszolgáltató megszűnik. Az ONUG azt javasolja, hogy a felhőbe költöző szervezetek vonjanak be a folyamatba ún QSA (Qualified Security Assessor) szakértőket, akik segítenek a kockázatok azonosításában.

7. Felelősség. Végül, de nem utolsósorban egy vitás pont: mekkora felelősséget vállal a szolgáltató az esetlegesen bekövetkezett kárért. Míg a menedzselt szolgáltatások és a klasszikus outsourcing megállapodások esetében a kihelyezett eszközök értékéig terjed a felelősségvállalás, addig a felhőszolgáltatók óvatosabbak. Általában csak a szerződés ellenértékéig vállalnak anyagi felelősséget.

Cloud & big data

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.