Európát szokás az USA-ban és a Távol-Keleten zajló fejlesztésektől elmaradó, lajhárként mozduló régiónak jellemezni, de ami a virtuális valóság (Virtual Reality - VR) egyre szerteágazóbb szegmensét illeti, egészen hosszú és nagy lehetőségekkel kecsegtető azon cégek listája, amelyek a szórakoztatástól a gyógyászaton át egészen az üzleti megoldásokig fejlesztenek VR-termékeket, szolgáltatásokat.
Valódi jelenlét a virtuális térben
A VR-hez kapcsolódó befektetésekben, tanácsadásban utazó, The Venture Reality Found folyamatosan ad ki helyzetjelentéseket a szektor állapotáról. Az amerikai székhelyű szervezet viszont most először hozott nyilvánosságra kifejezetten Európára koncentráló jelentést. A helyi viszonyok még pontosabb feltérképezésében a francia tanácsadó, fejlesztő LucidWeb volt segítségükre.
A pillanatnyi európai VR-szituáció feltérképezésének eredményeként a több mint háromszáz beazonosított vállalkozásból végül bő száz került fel a mellékelt tablóra. Ahogy az jól látszi, az infrastruktúrától a platformokon keresztül az alkalmazásokig és tartalomelőállításig bezárólag minden területen jelen vannak az öreg kontinens képviselői.
A szegmens viszont erős koncentrációt mutat, ha az országok szerinti bontást nézzük. A logójukkal felkerült vállalkozások több mint felének székhelye mindössze négy országban van. A legaktívabb terület az Egyesült Királyság, ahol 26 cég tevékenykedik, de nincsenek sokkal lemaradva a franciák sem a maguk 19 képviselőjével. Gazdasági erejéhez képest kicsit lemaradásban van Németország (11 cég), illetve érdemes megemlíteni még a svédeket, akik 9 vállalattal járulnak hozzá ahhoz, hogy Európa VR-tényezővé váljon.
Játék, egészség, üzlet
Ami a vertikumok szerinti eloszlást illeti, a játékiparban látszik a legélénkebb mozgolódás. Ez nem is csoda, hiszen ebben a szektorban vert gyökeret elsőként a virtuális valóság alkalmazása. Igaz, még bőven van helye a fejlődésnek, mert bár már vannak piacon eszközök, a rajtuk keresztül élvezhető tartalmakban nem dúskálhatnak a felhasználók. Az Oculus révén közvetlenül is érintett Facebook-alapító, Mark Zuckerberg nemrégiben maga is elismerte, hogy a technológia jelenlegi szintje és a kínálat mennyisége, minősége sem olyan, amivel tömegeket lehetne megnyerni.
Sokan dolgoznak Európa-szerte a beviteli technológiák fejlesztésén is. A virtuális és valós világ kapcsolatát többek között a test, a szem, a végtagok vagy éppen az agy utasításainak értelmezésével lehet megteremteni. Utóbbin dolgozik a svájci Mindmaze, amelyhez legutóbb egyetlen befektetői körben 100 milliárd dollárnyi tőke érkezett.
A svájciak munkája szorosan kapcsolódik egy másik forró témához, az egészségügyhöz. Ezt a szektort szintén számos vállalkozás igyekszik megreformálni a saját megoldásával. A kiforrott VR-technológiával például hatékonyabbá válhat a medikusok oktatása, az Asperger-szindrómások kezelése, vagy éppen a fizikoterápia folyamata.
És bár az üzleti megoldások kicsit megkésve kezdenek megjelenni, ama már vállalkozások, iparágak életét megkönnyíteni szándékozó alkalmazásokból sincs hiány. Az ingatlanszektor szereplői például akár csak tervezőasztalon lévő épületek, lakások virtuális bejárásával villoghatnak ügyfeleiknél, amihez a svéd Diakrit és a holland TheConstruct is kínál platformot.
Azt ugyan nem mondhatni, hogy magyar cégek hemzsegnének ezen a tablón, de egy hazai képviselőt azért fel tudunk mutatni. A Zinemath Zrt. zLense elnevezésű rendszere elsősorban a filmkészítők számára hasznos, hiszen a megoldással egyetlen kamerával valós időben lehet feltérképezni a forgatás helyszínét. A gyors, költséghatékony megoldásnak hála a kisebb büdzséből gazdálkodó filmekben is megjelenhetnek az eddig csak a legdrágább moziknál alkalmazott technikák és trükkök.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak