A következő évtized elejére 100 millió VR és AR headsetet szállítanak le a gyártók - tízszer annyit, mint tavaly.

A mesterséges intelligencia mellett a virtuális/kiterjesztett valóság napjaink legfontosabb hívószava: szinte nem telik el hét úgy, hogy ne jelentene be valamelyik cég egy új terméket, fejlesztést, ami a valódi életterünktől kicsit távolabb visz minket. Nem csoda, hogy az emberek a virtuális térbe vágynak, hiszen amennyire erős az összetartozás iránti vágy bennünk, majdnem annyira életünk része a másoktól való idegenkedés is. A kibertérbe eddig is sokan menekültek a valódi problémák elől, ám a kijelzők korlátozott 3D-s megjelenítési képességei egyáltalán nem adták azt az illúziót, hogy ténylegesen egy másik világban vagyunk.

A fejre illeszthető VR/AR headsetek viszont már képesek elhozni ezt az élményt. A fejünk, testünk mozgását lekövető rendszerek egyre fejlettebbek, a modern megoldások már késleltetés nélkül reagálnak mozdulatainkra, a megjelenítés minősége pedig kezd elfogadható szintre érni (igaz, 4k-s kijelzőkre ezen a téren még nem számíthatunk egy darabig).

Robbanás előtt a piac

Ahogy egyre többen ismerik fel a virtuális/kiterjesztett valóságban rejlő lehetőségeket, úgy nő az ezt kínáló termékek iránti kereslet is. A következő öt évben komoly ugrás várható ezen a téren az IDC szerint. Míg tavaly valamivel kevesebb mint 10 millió készüléket szállítottak le a gyártók, addig a következő évtized elejére, pontosabban 2021 végére 100 milliós mennyiséget fog produkálni az ipar, állítja a piackutató.

Az IDC közlése szerint különösen a virtuális valóságot mutató headsetek – és közülük is a telefonra alapulók – bizonyulnak népszerűnek. Az okostelefon kijelzőjét alkalmazó megoldások előnye, hogy valamilyen telefonnal szinte mindenki rendelkezik, ha pedig ez egy VR/AR-t támogató modell, akkor a headset egyik legdrágább részét, a kijelzőket már nem kell (újra) megvásárolni. Azaz viszonylag alacsonyan van az ilyen rendszerek belépési költsége.

A következő 18 hónap kulcsfontosságú lesz ezen a téren, állítja a piackutató vállalat. Ahogy a virtuális valóság egyre zsúfoltabbá váló piacára belépnek a PC-ipar nagyágyúi – például a Microsoft –, és megjelennek a kapcsolt fejhallgatók és a különálló VR headsetek, úgy fognak mérséklődni az árak. Ezzel párhuzamosan fejlődik a technika, aminek köszönhetően csökken a PC-s hardverigény – ez pedig elérhetőbbé teszi a VR technológia használatát.
 


Az AR keményebb dió

Továbbra is a virtuális valóság élményét szállító eszközök maradnak vezető pozícióban, a valódi és a digitális világ kevert látványát nyújtó augmented reality megoldásokhoz képest jelentősen többet fognak ezekből forgalomba hozni a következő öt évben. Ennek az a fő oka, vélekedett az IDC, hogy az AR élményét nehezebb elérni. Ebben az esetben ugyanis a felhasználót körülvevő valódi tárgyakra vetül rá a digitális kiegészítés, például egy, az asztalon álló kép formájában (de a tavalyi Pokemon Go láz is kiterjesztett valóságra alapult).

Ugyanakkor az előttünk álló fél évtized során "alapvető változáson" esik át a technika az IDC szerint. A fogyasztói szegmensben való elterjedésének köszönhetően 2021-re az összes AR headset valamivel több mint 80 százaléka jut majd a konzumer piacra.

Konzumer tech

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.