Az autóban való mobilhasználat törvényi szabályozása elkerülhetetlen lépés volt a balesetek elkerülése érdekében, a tiltás ellenére azonban a mai napig általános látvány a vezetés közben telefonáló, SMS-ező sofőr. Több kutatás is rámutatott, hogy nem is elsősorban a kézben tartott, használt készülékkel van probléma, hanem magával a beszélgetéssel, ami kihangosítás, vagy headset használata esetén is alkalmas a vezető figyelmének elterelésére.
Teljes blokk az autóban
Ezt az áldatlan állapotot forradalmasítaná a volt NASA mérnök, a Katasi cég alapítója, tulajdonosa, Scott Tibbitts (lásd fotó fent, forrás: The New York Times), aki nem bízik a mobilra telepített alkalmazásokban, az autótulajdonosok önuralmában, vagy a készülékek lenémításában. Tibbitts egy olyan készüléken dolgozik évek óta, ami szolgáltatói szinten tiltja le a készülék kommunikációját abban a pillanatban, ahogy az autó útjára indul.
A Groove névre hallgató rendszer központi eleme egy, az autó diagnosztikai portjába dugható modul, ami a motor beindításának pillanatában közli a szolgáltatóval, hogy a mobil tulajdonosa útnak indult, így onnantól kezdve egyetlen SMS, hívás, üzenet sem érkezhet meg a telefonra egészen addig, míg a motor újra le nem áll. A lényeg tehát az automatizmuson van, azaz a felhasználónak semmit sem kell tennie, a folyamatok önműködően zajlanak a háttérben.
Az ötletgazdák a gamification eszközeivel ösztönöznék, jutalmaznák a sofőrök mobil mentességét vezetés közben. A Groove mellé fejlesztett alkalmazás számon tartaná a telefon használat nélkül megtett kilométereket, az elért mérföldkövekhez pedig különböző kedvezményeket, akciókat párosítanának. A vezetés közben a navigáció, illetve a zenelejátszó elérhető lenne, természetesen a segélyhívó szám is hívható marad, ha pedig mégis szükség van a mobil teljes képességére, akkor a kapcsolat másodpercek alatt helyreállítható.
Tornyosuló akadályok
Tibbitts azzal érvel a technológia mellett, hogy a Groove segítségével ezrek életét menthetnék meg, amihez azonban szüksége van az operátorok együttműködésére. Pár évvel ezelőtt meg is indultak a kezdeti tárgyalások a Sprinttel (a fejlesztő cég amerikai székhelyű), illetve az egyik nagy biztosító társasággal, azonban egy idő után világossá vált, hogy bizonyos jogi akadályok miatt veszélybe került a találmány.
A szakember azonban nem adja fel, a napokban ismét interjúkat adott a BBC-nek, illetve az MSNBC-nek, sőt, még egy közösségi finanszírozási kampány is indult annak érdekében, hogy még nagyobb felhajtás alakuljon ki sokkal inkább az ügy, mintsem konkrétan a termék körül.
Tibbitts elszánt, ami nem csoda, hiszen az elmúlt öt évben több millió dollárt szánt a termék fejlesztésére: „Ez az egész hihetetlenül frusztráló. Öt évet szántam az életemből erre a projektre, több millió dollárt fektettünk a fejlesztésekre. Meg vagyok róla győződve, hogy ez egy nagyszerű üzlet és arról is, hogy a segítségével rengeteg életet menthetnénk meg.”
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak