Bár sikerült ismét megfinaszíroztatni a Foursquare-t, ez inkább a befektetők előremenekülésének látszik.

Ne temessük még a Foursquare-t! Most kaptak újabb 45 millió dollárt. Ennek ellenére nagyon úgy tűnik, hogy ez a vállalkozás is csak egy megvalósulatlan álom marad. A hat éve alapított céget mindezideig nem sikerült nyreségessé tenni, sőt a jövedelemtermelő képessége egyáltalán nem fényes, ahogy a növekedési kilátása is egyre gyatrábbak.

Részben működő modell

A céget jó ideje a vállalkozás egyik társalapítója, Dennis Crowley vezette. A 2009-ben alapított vállalkozás a közösségi oldalak Facebook által megteremtett modelljét követte volna: minél több felhasználót gyűjteni, aztán azokból valahogyan pénzt csinálni. Persze a Foursquare annyiban szofisztikáltabban fogott az építkezésbe, hogy a bejelentkező felhasználó értékelhette is a helyet, ahonnan bejelentkezett – éttermet, kávézót stb. –, amiért pontokat, jelvényeket lehet kapni. Ez versengésre ösztönzi őket, és így egy valós idejű geolokációs adatbázis alakul ki.

Tavaly nyár végén egy konferencián Crowley azt mondta, hogy mintegy 60 millió regisztrált felhasználójuk van, de ebből nagyon magas az aktív felhasználók aránya. Havi szinten 55 millióan használják az alkalmazást.

Hiába volt azonban az aktív felhasználói bázis, nem sikerült megtalálni azt az üzleti modellt, amivel pénzt lehetett volna termelni. Pedig a Foursquare több kísérlet is tett erre az elmúlt években. 2011-ben egyszerűsítették azt a folyamatot, amivel vállalkozások céges profilt hozhattak létre. Két évvel később jöttek a helyfüggő reklámok: például italreklám akkor jelent meg, ha egy felhasználó például egy bárból jelentkezett be. 2014-ben jött a Swarm, amely az ad hoc baráti találkozók szervezését könnyíti meg azzal, hogy mutatja a közelben lévő ismerősök pozícióját.

Mindezek a próbálkozások azonban hiábavalónak bizonyultak. 2013 közepén mintegy 35 millió felhasználója volt, a szám 2014 végére nőtt 55 millióra, majd tavaly augusztusig 60 millióra.

Láttak benne potenciált

A szerény számok ellenére – gondoljunk bele: a gyengélkedő Twitternek is több mint 300 millió aktív felhasználója van – többen is láttak a Foursquare-ben lehetőséget. A Microsoft például 15 millió dollárt tett a cégbe épp a tavalyi vezetőváltás idején. A Foursquare-nek nagyon kellett a pénz a működéséhez, a Microsoftnak pedig elsősorban az kellett, hogy hozzáférést kapjon a helyalapú információkhoz, amiket a saját szolgáltatásaiban és szoftvereiben (Bing, Windows Phone, Windows) használ. A Foursquare-nek akkor mintegy 40 millió étteremről, boltról és egyéb kereskedelmi egységről voltak információi és felhasználói értékelései.

Csodát azonban a Microsoft 15 milliója sem tett. Továbbra sem sikerült megtalálni a módját annak, hogy a felhasználók tömegesen kezdjék használni az alkalmazást. És hiába büszkélkedett a Microsoft-megállapodás kapcsán Crowley azzal, hogy az ővék a leghatékonyabb valós idejű információkat szolgáltató, trendeket lekövető rendszer, azt sem sikerült pénzzé váltani.

Az újabb pénz ára

A kudarcok ellenére még mindig van, aki bízik a vállalatban. A Union Square Ventures vezetésével most öten (az USV mellett az Andreessen Horowitz, a DFJ Growth, a Morgan Stanley és a Spark Capital) dobtak össze 45 millió dollárt, hogy valami végre kijöjjön a vállalatból.

Csakhogy nagyon úgy tűnik, itt már elsősorban kármentés folyik. A cég értéke ugyanis folyamatosan csökken. 2012 elején még 760 millió dollárra, 2013 decemberében már csak 650 millióra, a mostani befektetési körnél pedig csak mintegy 330 millióra becsülték a cég értékét, miközben eddig több mint 207 millió dollár befektetés érkezett. Sajtóhírek szerint ráadásul a mostani befektetésben részt vevőknek sikerült olyan megállapodást kötniük, hogy a vállalat eladása esetén legalább a befektetett összegüket visszakapják, akár a többi befektető rovására is, már ha sikerül legalább annyit kérni érte.

Logikus személycsere volt ugyanakkor, hogy a cég élére Jeff Glueck került, aki 2014-ben érkezett a Foursquare-hez operatív vezetőnek. Glueck optimistán nyilatkozott: nyereségessé teszi a céget, mielőtt újabb befektetőket vonnának be a finanszírozásba. Az új vezetőnek van gyakorlata a cégértékesítésben is: eladott egy mobil böngészőt fejlesztő startupot az Opera Software-nek, és egy utazási portálból is sikeresen szállt ki.

Az eddigi vezér, Dennis Crowley elnöki pozíciót kap, és a termékfejlesztésért felel.

Közösség & HR

Teszt: Honor 8 – gyorsabb a borotvánál

Egészen széles körű, ugyanakkor egyszerű képmanipulációs eszközöket használ a Huawei új csúcstelefonja. Kipróbáltuk, milyen a duplakamerás, nyolcmagos processzorral szerelt Honor 8.
 
Nincsen végtelen kapacitás, még a korábban betölthetetlennek hitt tárterületek is előbb-utóbb szűknek bizonyulnak. A bővítés pedig komoly kihívásokat rejt magában.

a melléklet támogatója a QNAP

Hirdetés

QNAP Hybrid Backup Sync – így védjük adatainkat

Az adatmentés és –helyreállítás különösen fontos feladat a NAS-okon tárolt adatok biztonsága tekintetében. Erre a kihívásra kínál hatékony megoldást a QNAP Hybrid Backup Sync, mellyel különböző felhőszolgáltatók menedzselhetők egy helyen, titkosított információkezelés mellett.

Azt hiszi, az üzlet tévedésből ad meg tegnapi teljesítési határidőt az IT-nak? Sajnos ön az, aki téved, nem az üzleti részleg. Takács Tibor (MFB) írása.

A zseniket is könnyű integrálni, ha megkérdezzük őket

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Ünnepel a Linux-közösség. Linus Torvalds operációs rendszere negyedszázados lett, és 25 év alatt megváltoztatta a világot. Szentiványi Gábor (ULX) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.