A technológiától az eddig megvalósultnál sokkal jelentősebb hatást várnak a jövőben a magyar vállalatvezetők. A digitalizáció – merthogy erről van szó – szerintük a közlekedést, a kommunikációt és az autóipart fogja leginkább átalakítani.
A PwC Magyarországon hatodik alkalommal (globális felmérések sorában az idei volt a 20.) kérdezte meg a vezérigazgatókat a növekedési terveikről, valamint az azokat befolyásoló tényezőkről a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével (MGYOSZ) együttműködve. A válaszadók pozitívan látják saját cégük jövőjét, többségük létszámbővítést is tervez. Nagy gondot okoz azonban a szakemberhiány és a túlszabályozottság.
Saját vállalatuk növekedésével kapcsolatban optimistábbak
Az utóbbi évek felmérésére általánosan jellemző, hogy a megkérdezett vállalatvezetők a saját vállalatuk kilátásait rendre jobbnak ítélik, mint a világgazdaság vagy Magyarország növekedési kilátásait. Az azonban mindenképpen figyelemre méltó, hogy az elmúlt öt évben sokkal optimistábbak lettek a vállalatvezetők. 2012-ben még csupán 47 százalékuk bízott saját vállalata árbevételének növekedésében, a mostani felmérésben viszont nagy többségük (89 százalék). Saját vállalata növekedésében 5 százalékkal több válaszadó bízott, mint tavaly, ugyanakkor a magyar gazdaság növekedését 3, míg a világgazdaságét 15 százalékkal kevesebben jósolták, mint egy éve.
A külpiacok közül a magyar cégvezetők szerint a legfontosabb továbbra is Németország. Ugyanakkor számottevően nőtt az Egyesült Államok és Kína jelentősége is az előző évhez képest. Az Egyesült Államokat egyébként világszerte első helyre sorolták a döntéshozók. A régióban Lengyelország értékelődőtt fel érzékelhetően (3 százalékkal említették többen fontos célországnak, mint egy éve), míg Csehország fontossága csökkent, 4 százalékkal kevesebben említették idén, mint tavaly.
A tervezett fejlesztések is a pozitív várakozásokkal függnek össze: egyértelműen a folyamatos innovációt és a humánerőforrás fejlesztését jelölték meg a válaszadók a legfontosabbnak – a nemzetközi felméréssel összhangban. A hazai válaszadók közül az innováció fontosságát leginkább a pénzügyi és az autóipari vállalatok vezetői emelték ki, míg a humánerőforrás fejlesztésének jelentőségét a kiskereskedelemben és a technológiai és távközlési területen hangsúlyozták az átlagosnál nagyobb arányban.
A legnagyobb nehézségek is itt rejlenek
A magyar vállalatvezetők a legsúlyosabb problémának (a válaszadók 92 százaléka ezt jelölte meg első helyen) a szakemberhiányt látják. Ez gyakorlatilag az összes céget elérte. A második helyen a túlszabályozottságot jelölték meg (a nemzetközi kutatásban is ez lett a második legfontosabb probléma). A szervezetek szerint a képzett és alkalmazkodóképes munkaerő rendelkezésre állása kormányzati prioritás kellene legyen – ahogy a világosan érthető, stabil és hatékony adórendszer is.
A szakemberhiány égető probléma, kiváltképp annak tükrében, hogy a következő egy évben a munkavállalói létszám növekedése várható mind a hazai, mind a globális szinten vizsgált vállalatok többségénél. Magyarországon a technológiai és távközlési területeken működő cégek, illetve a magántulajdonban lévő vállalkozások munkaerő-felvételi tervei a legambiciózusabbak. Csekély azon szervezetek száma, ahol létszámcsökkentést terveznek: világszerte 16 százalék, Magyarországon 13 százalék.
De nem csak a szakemberhiány probléma, hanem a képességek is. Ma már ugyanis nem elegendő a szakmai felkészültség. Globálisan és Magyarországon is több kulcsképesség is van, ami felértékelődött az utóbbi években: a problémamegoldás, az együttműködés és az alkalmazkodóképesség.
Ezek a jelenleg gépek által nem helyettesíthető készségek. Ugyanakkor a technológia kiválthatók már a közeljövőben háttérbe szorulnak – a PwC szerint ide sorolhatók például a digitális kompetenciák és a matematikai készségek is. A magyar vállalatvezetők úgy látják, hogy legnehezebb azoknak a munkatársakanak a megtalálása, aki rendelkeznek vezetői készségek, valamint erősek a kreativitásban és az innovációban.
Technológia és verseny
A vállalatvezetők szerint felértékelődött a technológia. Míg három éve még csak 62 százalék számolt azzal, hogy a technológia a jövőben hatással lesz a versenyre. Az idei felmérés szerint viszont gyakorlatilag nincs olyan vezető, aki szerint az iparági és az üzletmenetet érintő átalakulások jelentős részénél ne lenne szerepe a technológiának a következő években. A digitalizáció mindenekelőtt a közlekedést, a kommunikációt és az autóipart fogja legjoban átalakítani. Ez egyébként a vezető személyes attitűdjének változásában is tükröződik: saját magukra úgy tekintenek, mint akik jó digitális készségekkel rendelkeznek (valójában azonban az online vásárlás vagy a közösségi médiát csak kisebb részük használja).
A technológiának azonban van egy másik oldala is: a vezetők szerint épp a tapasztalható technológiai és biztonsági problémák – például az informatikai szolgáltatások zavara vagy kiesése; az üzleti információkat érintő kibertámadások vagy a személyes adatok kezelésére vonatkozó előírások megsértése – miatt csökkenhet az általános bizalom a saját iparáguk iránt.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak