Ugyanis még azt is elintézik helyetted: mire kiléptél az ajtón, a bolt rendszere már le is hívta a számládról a termék ellenértékét. Csalás kizárva.

Bemész a boltba, leveszed a pocról, amire szükséged van, és kisétálsz. Tavaly még csak kísérlet volt, mostantól viszont bárki bemehet az Amazon első pénztármentes üzletébe Seattle-ben, és vásárolhat így. Fizetni persze kell: a rendszer a kilépés pillanatában automatikusan leemeli a pénzt a vásárló számlájáról, vagy megterheli az összeggel a hitelkártyáját.

Még az alsógatyába is belenéznek

A vevőket persze kismillió kamera és érzékelő figyeli, kis túlzással még az alsógatyájukba is belenéz az Amazon, hogy biztonságossá tegye a vásárlást. Ahhoz, hogy valaki bejusson az üzletbe telepíteni kell egy mobil alkalmazást (az androidost itt, au iOS-est poedig itt lehet megtalálni). Az alkalmazást bárki letöltheti, de használni egyelőre csak az Amazon seattle-i központjában található boltban lehet. Letöltés után az alkalmazást hozzá kell kapcsolni a felhasználó amazonos vásárlási fiókjához, amelyen keresztül majd a vásárlás végül lebonyolódik.

A vásárló csak egy QR-kódos azonosítás után léphet be a boltba. Azt, hogy mit vásárol, figyelik kamerával és a vásárlók tömegének változását nyomon követő szenzorokkal is (ilyen tömegkontrollt már a modernebb pénztárgépekbe is beépítenek: a rendszer bizonyos termékcsoportoknál képes kiszúrni, ha egy termékkód alatt az előzetesen meghatározottól eltérő tömegű termék kerül az érzékelő elé).

Amikor a vásárló kilép a boltból, a rendszer automatikusan megterheli a vásárló számláját, és természetesen a vásárlásról kiállított számlát el is küldi majd. A lopást kizárt. A The New York Times újságírója az Amazon engedélyével megpróbálta kijátszani a rendszert, de nem tudta átverni.

Nem váltja ki az eladót

Ez egyrészt valóban gördülékennyé teszi a vásárlás menetét, és megszünteti a sorban állást. Emellett azonban hatványozottan érvényesül az a pszichés hatás, amit még a hitelkártyás/bankkártyás fizetésnél is megfigyeltek: a vásárló könnyebben költekezik, mert nem érzékeli a költségkeretei korlátját, amely például készpénzes fizetésnél konkrétan kézzel fogható.

A kamerák és szenzorok jeleit egyébként egy kifinomult mesterségesintelligencia-motor dolgozza fel, ennek lényegéről azonban az Amazon nem sokat árult el. Dilip Kumar, az Amazon Go technológiai alelnöke azt mondta a Fast Companynak, hogy a mesterséges intelligenciát és a számítógépes látást úgy építették be a vásárlás folyamatába, hogy az teljesen zökkenőmentes legyen – azaz a vásárló lehetőleg semmit se érzékeljen belőle. A rendszer megoldása egyáltalán nem triviális. Mivel a vásárlásnál kizárólag a vevőt és az árucikket, illetve a köztük lévő kapcsolatot figyelik, kulcsfontosságú például, hogy az azonos alkatú, esetleg hasonló arcfelépítésű (szemüveges stb.) vásárlókat is egyértelműen meg tudja különböztetni a rendszer. Másrészt kezelni kell az olyan eseteket is, amikor a vevő meggondolja magát, és az árut visszateszi a polcra, természetesen nem a helyére.

A beszámolók szerint vásárlás valóban rugalmas, nincs a pénztárnál sorban állás, egyeseknek ugyanakkor az a véleménye, hogy nehéz elvonatkoztatni attól, hogy a bolt teljes mennyezete be van kamerázva, és minden vásárló minden mozdulatát megfigyelik. Magát a technológiát amúgy 2014-ben szabadalmaztatta a seattle-i vállalat. A szabadalmi leírásból elég pontos képet lehetett szerezni arról, hogy a boltba betérő vásárlóknak szinte minden mozdulatát figyelik és elemzik. Az így keletkező adattömeg óriási hatalmat ad az Amazon kezébe, hogy hatékonyabban vegye rá a vásárlókat a költekezésre.
 


Bár lényegében minden automatizált (az árufeltöltést persze alkalmazottak végzik), a bolt 170 négyzetméterén nem csak vásárlók ődöngnek. Továbbra is szükség van eladókra, de szerepük a vásárló segítése és a tanácsadás. Valamint azt is ők ellenőrzik, hogy alkoholos italok vásárló betöltötte-e a megfelelő korhatárt.

Hol lesz a következő?

Azt nem tudni, mikor és hol nyílik a következő pénztár nélküli Amazon Go, de a közeljövőt illetően annyit egyértelművé tett a vállalat, hogy tavaly felvásárolt Whole Foods boltjait egyelőre nem szereli fel a rendszerrel. Azok ugyanis túl nagyok és a kínálatuk is túl komplex, ahhoz, hogy be lehessen vezetni a technológiát.

Még ebben a viszonylag kicsi üzletben is voltak olyan nehézségek, amikkel eredetileg nem számoltak. Az üzlet 2016 végén kezdte meg a tesztüzemet – akkor még csak a vállalat alkalmazottai használhatták –, és már tavaly meg szerették volna nyitni. A nyitás olyan problémák miatt húzódott például, hogy a számítógépes látás nem tudta pontosan azonosítani az egymásra valamiben hasonlító vevőket, és a rossz helyre visszapakolt áruk kezelésére is nehéz volt megoldást találni.

Az Amazon rendeszere egyébként csak az USA-ban több millió pénztáros munkáját teheti fölöslegessé. Már ha elterjed.

Konzumer tech

Nem sok mindenkit érdekel az Apple szuperszemüvege

A beszámolók alapján elolvadt az érdeklődés a Vision Pro headsetek iránt, az Apple néhány üzletében szinte nem is keresik a gyártó legújabb hardveres termékét.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.