Néhány évvel ezelőtt sokan világrengető bizniszt láttak az akciós oldalakban. Ma már csak leépítések és egymás felfalása van terítéken.

Tegnap hivatalosan bejelentették, hogy a Groupon magába olvasztja egykori ádáz riválisát, a szintén napi kuponos akciókkal házaló LivingSocial céget. A tranzakció részleteit és értékét nem hozták nyilvánosságra, de az biztos, hogy nem kellett mélyen a zsebbe nyúlni, hiszen az adásvételt "nem anyagi" természetűként jellemezték.

Akkor még jó ötletnek tűnt

A közösségi vásárlásként is aposztrofált üzleti modellt a 2008 végén indult Groupon tudta olyan szintre emelni, hogy azzal sokakat sikerült megtéveszteni a konstrukció életképességét illetően. A dolog lényege elméletben az volt, hogy a szállásadóktól, éttermektől és egyéb, jellemzően szolgáltatást nyújtó kisebb vállalkozásoktól hatalmas kedvezményt csikart ki a cég, amelyért cserébe nagy forgalmat ajánlott. A napi hírlevelekkel bombázott felhasználók egy ideig haraptak is a dologra, de szépen lassan mindenki kijózanodott.

A vásárlók sok esetben a bombaajánlatnak minősített árszabást más helyen ugyanúgy megtalálhatták, vagy éppen lecsupaszított szolgáltatással kellett szembesülni, esetleg rejtett költségek merültek fel. A vállalkozó partnerek pedig rájöttek, hogy ha valakinek egyszer féláron adják a rántott szeletet, abból nagyon nehéz teljes árat fizető törzsvendéget faragni.

(Lég)vár állott, most kőhalom

A Groupon hihetetlenül gyors felívelését látva több nagyvállalat érdeklődését is felkeltette. Először a Yahoo próbálkozott, majd a Google licitált egyre hevesebben, de végül a ma már megmosolyogtatóan magas, 6 milliárd dolláros ajánlatot is elutasította a kuponos világba még többet vizionáló vállalkozás. 2011-re már minden józanul gondolkodó szakértő számára világossá kellett (volna) válnia annak, hogy az egész biznisz csak egy hatalmasra fújt lufi, ami pillanatok alatt kipukkanhat. Ennek ellenére a Groupon tőzsdére ment, ahol ugyan nem kapott annyi pénzt, mint amennyit remélt, de a közel 17 milliárd dollárnyi cégértéken beszálló vállalatot így is sokszorosan túlértékelte a piac. 

A felvásárlással együtt kijött a cég legfrissebb negyedéves jelentése, amely enyhén növekvő és a várakozásokat némileg meghaladó bevételekről, ám továbbra is veszteséges működésről tanúskodik. A cég folytatja a visszavonulási stratégiát is, aminek következtében a jelenlegi 27-ről 15 térségre szűkül a mozgástér. Mivel a részvények tíz százalék körüli zuhanással reagáltak, nem nehéz kitalálni, hogy viszonyultak ehhez az egész csomaghoz a befektetők. Az elkeseredés persze érthető, hiszen a 2011-ben még 25 dollár felett jegyzett papírokért ma már 5 dollárt sem lehet kapni. A Groupon aktuális cégértéke éppen csak eléri a 3 milliárd dollárt.

Természetesen a most beolvasztott LivingSocial sem parádézott az elmúlt időszakban. A cégbe anno az Amazon is beszállt, majd veszteségként kénytelen volt gyakorlatilag nullára írni az egész befektetést. A LivingSocial fénykorában még 1 milliárdos cégérték környékén tudott forrásokat bevonni, ám az utóbbi évek másról sem szóltak, mint a folyamatos leépítésekről, friss befektető pedig három és fél éve nem érkezett. Több telephelyet bezártak, kiszervezték a telefonos ügyfélszolgálatot is, így mostanra egy csontsoványra fogyott, életképesnek alig nevezhető valami maradt az egykori üstökösből.

Közösség & HR

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.