Tegnap hivatalosan bejelentették, hogy a Groupon magába olvasztja egykori ádáz riválisát, a szintén napi kuponos akciókkal házaló LivingSocial céget. A tranzakció részleteit és értékét nem hozták nyilvánosságra, de az biztos, hogy nem kellett mélyen a zsebbe nyúlni, hiszen az adásvételt "nem anyagi" természetűként jellemezték.
Akkor még jó ötletnek tűnt
A közösségi vásárlásként is aposztrofált üzleti modellt a 2008 végén indult Groupon tudta olyan szintre emelni, hogy azzal sokakat sikerült megtéveszteni a konstrukció életképességét illetően. A dolog lényege elméletben az volt, hogy a szállásadóktól, éttermektől és egyéb, jellemzően szolgáltatást nyújtó kisebb vállalkozásoktól hatalmas kedvezményt csikart ki a cég, amelyért cserébe nagy forgalmat ajánlott. A napi hírlevelekkel bombázott felhasználók egy ideig haraptak is a dologra, de szépen lassan mindenki kijózanodott.
A vásárlók sok esetben a bombaajánlatnak minősített árszabást más helyen ugyanúgy megtalálhatták, vagy éppen lecsupaszított szolgáltatással kellett szembesülni, esetleg rejtett költségek merültek fel. A vállalkozó partnerek pedig rájöttek, hogy ha valakinek egyszer féláron adják a rántott szeletet, abból nagyon nehéz teljes árat fizető törzsvendéget faragni.
(Lég)vár állott, most kőhalom
A Groupon hihetetlenül gyors felívelését látva több nagyvállalat érdeklődését is felkeltette. Először a Yahoo próbálkozott, majd a Google licitált egyre hevesebben, de végül a ma már megmosolyogtatóan magas, 6 milliárd dolláros ajánlatot is elutasította a kuponos világba még többet vizionáló vállalkozás. 2011-re már minden józanul gondolkodó szakértő számára világossá kellett (volna) válnia annak, hogy az egész biznisz csak egy hatalmasra fújt lufi, ami pillanatok alatt kipukkanhat. Ennek ellenére a Groupon tőzsdére ment, ahol ugyan nem kapott annyi pénzt, mint amennyit remélt, de a közel 17 milliárd dollárnyi cégértéken beszálló vállalatot így is sokszorosan túlértékelte a piac.
A felvásárlással együtt kijött a cég legfrissebb negyedéves jelentése, amely enyhén növekvő és a várakozásokat némileg meghaladó bevételekről, ám továbbra is veszteséges működésről tanúskodik. A cég folytatja a visszavonulási stratégiát is, aminek következtében a jelenlegi 27-ről 15 térségre szűkül a mozgástér. Mivel a részvények tíz százalék körüli zuhanással reagáltak, nem nehéz kitalálni, hogy viszonyultak ehhez az egész csomaghoz a befektetők. Az elkeseredés persze érthető, hiszen a 2011-ben még 25 dollár felett jegyzett papírokért ma már 5 dollárt sem lehet kapni. A Groupon aktuális cégértéke éppen csak eléri a 3 milliárd dollárt.
Természetesen a most beolvasztott LivingSocial sem parádézott az elmúlt időszakban. A cégbe anno az Amazon is beszállt, majd veszteségként kénytelen volt gyakorlatilag nullára írni az egész befektetést. A LivingSocial fénykorában még 1 milliárdos cégérték környékén tudott forrásokat bevonni, ám az utóbbi évek másról sem szóltak, mint a folyamatos leépítésekről, friss befektető pedig három és fél éve nem érkezett. Több telephelyet bezártak, kiszervezték a telefonos ügyfélszolgálatot is, így mostanra egy csontsoványra fogyott, életképesnek alig nevezhető valami maradt az egykori üstökösből.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak