Az Ofo kínai kerékpármegosztót a legutóbbi befektetési körben már 3 milliárd dollárra értékelték, és a vállalkozás még csak most kezdi meg a külföldi terjeszkedést.

Márciusban már bemutattuk a pekingi gyökerű, Ofo nevű vállalkozást, ami azzal került be a legalább egymilliárd dollárra értékelt startupok elit klubjába, hogy kitalált egy kerékpármegosztó modellt. A 2014-ben egyetemi projektként induló cég végletesen rugalmassá próbálja tenni a kerékpáros közlekedést, vagyis még a dokkolóállomásokat is kiiktatja a kölcsönzés folyamatából, méghozzá drága elektronikai eszközök bevonása nélkül.

A felhasználó az Ofo okostelefonos applikációjával keresi meg a hozzá legközelebb eső bringát, ott beküldi a jármű azonosító számát, cserébe pedig megkapja a sima számzáras kerékzár kódját. Amikor megérkezik a céljához, ő is lezárja a biciklit, és kifizeti a megfelelő díjat. Ráadásul nem is sokat: az Ofo tarifája 1 jüan (kb. 42 forint) óránként, és a letét összege sem túl veszélyes, mindössze 99 jüan.

Az 1 milliárd azóta 3 milliárd lett

A megoldás nem csak gazdaságos, de kiiktatja a kerékpármegosztó szolgáltatások eddigi legnagyobb problémáját, amit "az utolsó kilométer problémájának" is neveznek. Ez lényegében annyit jelent, hogy a kölcsönbiciklivel senki sem jut el közvetlenül az úticéljáig, mivel a bringát nem hagyhatja szanaszét: el kell vinnie a megfelelő buszmegállóban vagy metróállomáson lévő gyűjtőpontra, és onnan gyalog kell megtennie a maradék távolságot.

Nem csoda, hogy a startup "non-docking" platformja rohamosan fejlődik, ráadásul nem is egyedül, hiszen egy másik hazai kerékpármegosztó, a mindössze 2016 áprilisa óta működő Mobike is hasonló tempóban növekszik. Az Ofo jelenleg már 2,5 millió, a Mobike pedig 3,5 millió biciklit kezel, a kínai nagyvárosokban pedig, ahol a közlekedők több mint 90 százaléka 5 kilométernél rövidebb utazásokat tesz, még ezen felül is bőven van terük a bővülésre. 

Az Ofo a legutóbbi befektetési körben, az év elején 450 millió dollárt szerzett, ami akkor 1 milliárdra értékelte a céget, később pedig összesn 650 milliárdnyi befektetésről és 2 milliárdos cégértékről lehetett olvasni. A történet azonban tovább folytatódik: a Bloomberg forrásai szerint most, vagyis hat hónappal az előző befektetések után egy újabb kört vezényelnének le, amelynek során 500 millió dollárt hajtanának fel, 3 milliárdra árazva a társaságot.

Az igazi növekedés még csak most jön

A kínai szolgáltatók mostanában kezdték meg terjeszkedésüket a határain kívül, így Szingapúrban vagy Kaliforniában is. Európáról szólva, a Londonban már jelenlévő Ofo két hónapja indított pilot programot Cambridge-ben, a Mobike pedig tegnap jelentette be, hogy Manchesterben egy ezer kerékpárból álló flottával jelenik meg. Bár Nagy-Britanniában már hét éve működik hasonló hazai szolgáltatás is, a kínai vállalatok szerint a brit piacon elég hely van még a terjeszkedésre.

A piac amúgy is hihetetlenül kompetitív: az Ofo napi sok millió tranzakciójával is elmarad a piacvezető Mobike-tól, amely viszont az iResearch áprilisi adatai szerint így is csak 13 százalék körüli penetrciót mutathat fel a kínai nagyvárosokban. A startupok félelmetes menetelése mögött ugyanakkor a nagy kínai dotkom szolgáltatók és távközlési vállalatok versenye áll, akik a kerékpármegosztásban kiváló közeget látnak saját termékeik futtatására.

A Mobike mögött ott áll a WeChat üzemeltetője, a Tencent, míg az Ant Financial (korábban AliPay), az Alibaba leányvállalata az Ofo befektetője. Ugyanígy a Foxconn a Mobike-ba tolt komoly összegeket, közben a Xiaomi vagy a "kínai Uber", a DiDi Chuxing az Ofo támogatói között jelenik meg. A befektetések mindennek megfelelően nem csak a vállalkozások növekedéséhez szükséges forrásokban merülnek ki, hiszen a szolgáltatók saját csatornáik integrációjával is segítik a kerékpármegosztók használatát.

Közösség & HR

Nemsokára többet isznak majd a kínai adatközpontok, mint Dél-Korea lakossága

A generatív mesterséges intelligencia világszerte megtolta az adatközponti fejlesztéseket, a szerverek hűtésére használt vízből azonban sehol sem lett több.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.