Márciusban már bemutattuk a pekingi gyökerű, Ofo nevű vállalkozást, ami azzal került be a legalább egymilliárd dollárra értékelt startupok elit klubjába, hogy kitalált egy kerékpármegosztó modellt. A 2014-ben egyetemi projektként induló cég végletesen rugalmassá próbálja tenni a kerékpáros közlekedést, vagyis még a dokkolóállomásokat is kiiktatja a kölcsönzés folyamatából, méghozzá drága elektronikai eszközök bevonása nélkül.
A felhasználó az Ofo okostelefonos applikációjával keresi meg a hozzá legközelebb eső bringát, ott beküldi a jármű azonosító számát, cserébe pedig megkapja a sima számzáras kerékzár kódját. Amikor megérkezik a céljához, ő is lezárja a biciklit, és kifizeti a megfelelő díjat. Ráadásul nem is sokat: az Ofo tarifája 1 jüan (kb. 42 forint) óránként, és a letét összege sem túl veszélyes, mindössze 99 jüan.
Az 1 milliárd azóta 3 milliárd lett
A megoldás nem csak gazdaságos, de kiiktatja a kerékpármegosztó szolgáltatások eddigi legnagyobb problémáját, amit "az utolsó kilométer problémájának" is neveznek. Ez lényegében annyit jelent, hogy a kölcsönbiciklivel senki sem jut el közvetlenül az úticéljáig, mivel a bringát nem hagyhatja szanaszét: el kell vinnie a megfelelő buszmegállóban vagy metróállomáson lévő gyűjtőpontra, és onnan gyalog kell megtennie a maradék távolságot.
Nem csoda, hogy a startup "non-docking" platformja rohamosan fejlődik, ráadásul nem is egyedül, hiszen egy másik hazai kerékpármegosztó, a mindössze 2016 áprilisa óta működő Mobike is hasonló tempóban növekszik. Az Ofo jelenleg már 2,5 millió, a Mobike pedig 3,5 millió biciklit kezel, a kínai nagyvárosokban pedig, ahol a közlekedők több mint 90 százaléka 5 kilométernél rövidebb utazásokat tesz, még ezen felül is bőven van terük a bővülésre.
Az Ofo a legutóbbi befektetési körben, az év elején 450 millió dollárt szerzett, ami akkor 1 milliárdra értékelte a céget, később pedig összesn 650 milliárdnyi befektetésről és 2 milliárdos cégértékről lehetett olvasni. A történet azonban tovább folytatódik: a Bloomberg forrásai szerint most, vagyis hat hónappal az előző befektetések után egy újabb kört vezényelnének le, amelynek során 500 millió dollárt hajtanának fel, 3 milliárdra árazva a társaságot.
Az igazi növekedés még csak most jön
A kínai szolgáltatók mostanában kezdték meg terjeszkedésüket a határain kívül, így Szingapúrban vagy Kaliforniában is. Európáról szólva, a Londonban már jelenlévő Ofo két hónapja indított pilot programot Cambridge-ben, a Mobike pedig tegnap jelentette be, hogy Manchesterben egy ezer kerékpárból álló flottával jelenik meg. Bár Nagy-Britanniában már hét éve működik hasonló hazai szolgáltatás is, a kínai vállalatok szerint a brit piacon elég hely van még a terjeszkedésre.
A piac amúgy is hihetetlenül kompetitív: az Ofo napi sok millió tranzakciójával is elmarad a piacvezető Mobike-tól, amely viszont az iResearch áprilisi adatai szerint így is csak 13 százalék körüli penetrciót mutathat fel a kínai nagyvárosokban. A startupok félelmetes menetelése mögött ugyanakkor a nagy kínai dotkom szolgáltatók és távközlési vállalatok versenye áll, akik a kerékpármegosztásban kiváló közeget látnak saját termékeik futtatására.
A Mobike mögött ott áll a WeChat üzemeltetője, a Tencent, míg az Ant Financial (korábban AliPay), az Alibaba leányvállalata az Ofo befektetője. Ugyanígy a Foxconn a Mobike-ba tolt komoly összegeket, közben a Xiaomi vagy a "kínai Uber", a DiDi Chuxing az Ofo támogatói között jelenik meg. A befektetések mindennek megfelelően nem csak a vállalkozások növekedéséhez szükséges forrásokban merülnek ki, hiszen a szolgáltatók saját csatornáik integrációjával is segítik a kerékpármegosztók használatát.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak