A hét második felére megérkeztek a Google, az Amazon és az Alibaba negyedéves eredményei is.

A Google is közzétette negyedik negyedéves pénzügyi jelentését, amelyben az online hirdetések fajlagosan csökkenő ára és a dollár erősödésének hatására a piaci várakozásoktól elmaradó, bár éves összehasonlításban így is lenyűgöző 15 százalékos bevételnövekedésről számol be. A forgalom bővülésének ütemét rövid távon a mobil felhasználás előretörése fogja vissza, miután a vállalat szolgáltatásaival egyre többen kerülnek kapcsolatba okostelefonokon és táblagépeken keresztül, ezeken a platformokon pedig a hirdetések fajlagos díja jellemzően alacsonyabb a hagyományos képernyőkre szabott megjelenéseknél.

Mindenki a mobilra figyel

A Reuters által megszólaltatott elemző kiemeli, hogy a társaság látszólag megrekedt a mobil csatornák monetizálásában. A Google bevételeinek fele a tengerentúlról származik, így a kedvezőtlen átváltási árfolyamokat nem lehet figyelmen kívül hagyni, bár a legfontosabb versenytárs, a Facebook éppen egy nappal korábba tájékoztatott mobilos hirdetési üzletének két számjegyű negyedéves bővüléséről – a Facebook teljes bevételnövekedésének egyébként több mint 90 százaléka erről a területről származott.

A csütörtöki közleményben az átkattintások számának 14 százalékos emelkedése, ezzel párhuzamosan pedig a kattintások átlagos költségének (cost per click) 3 százalékos csökkenése szerepel. Más kérdés, hogy a Google a legutóbbi negyedik negyedév 3,38 milliárd dolláros adózott nyeresége után ezúttal már 4,76 milliárdos profitot termelt, így az sem véletlen, hogy részvényeinek árfolyama nem érezte meg a vártnál gyengébb bevételi számokat.

Van, aki nem lehet elég jó

Az ázsiai online birodalom, az Alibaba ugyanekkor 40 százalékos árbevétel-növekedéssel sem volt képes elkápráztatni a piacot, így a cég papírjai a vártnál magasabb egy részvényre jutó nyereség ellenére is közel 10 százalékot veszítettek értékükből a kereskedési nap végére. A négy hónapja tőzsdére vitt, és az elsődleges részvénykibocsátás nyomán 25 milliárd dollárt kaszáló kínai vállalatcsoportnál egyfolytában terjeszkedésről és befektetésekről beszélnek, így a várakozások a rakétázó bevételekről és a szerényebb működési eredményről szóltak, ezt pedig a mobilos bevételek és a mobil eszközökön keresztül kötött üzletek stabil számai sem tudták ellensúlyozni.

Az Alibaba oldalain forgalmazott áruk összértéke tavaly óta közel másfélszeresére, 127 milliárd dollárra növekedett a legutóbbi negyedévben, amiből az e-kereskedelmi óriás 4,22 milliárdot akasztott le. Az növekedést ezúttal visszafogta, hogy a mobilos kereskedelem – ami egyébként majdnem ugyanilyen arányban fejlődött – az alacsonyabb értékű árucikkek forgalmának gyors növekedése miatt a korábbinál kisebb árréssel működött.

Csomagot kaptak otthonról

Érdekesség, hogy az Alibaba havi mobilos látogatottsága a 2014-es harmadik pénzügyi negyedév óta majdnem megduplázódott, és átlépte a 265 milliós határt; az aktív vásárlók száma éves szinten 334 millióra nőtt, ami simán meghaladja az Egyesült Államok népességét.

A társaság szempontjából fontos lehet a részvényeinek 15 százalékát birtokoló Yahoo eheti manővere is, ami az Alibaba-részesedés eladását készítheti elő, ezt azonban a vállalat még nem kommentálta. Alaptalannak nevezték viszont a kínai ipari és kereskedelmi hatóság jelentését, amely szerint az Alibaba ezidáig csődöt mondott a platformján folytatott illegális üzleti tevékenység kiszűrésében – ez abból a szempontból érdekes, hogy az állami szabályozó szervezet figyelmeztetése komoly aggályokat vethet fel a vállalat szeptemberi tőzsdére vonulásával, pontosabban a befektetés valós kockázatairól szóló tájékoztatási kötelezettség esetleges elmulasztásával kapcsolatban.

Végre az Amazon is keresett 

Tegnap a Google és az Alibaba mellett az Amazon is közzétette negyedik pénzügyi negyedévének eredményeit. A máskülönben stabil növekedést produkáló céget éppen most tapsikolják körül a régóta lázadozó befektetők, mert legutóbbi negyedévére végre-valahára nem jelentett veszteséget. A társaság papírjainak árfolyama a tavaly óta bemutatott 20 százalékos gyengülés után egy csapásra 7 százalékot erősödött, igaz, a 214 millió dolláros profitot az Amazon 29,33 milliárdos rekord bevétel mellett volt képes kitermelni.

Ezúttal viszont a részvényeseknek nem kell azon törniük a fejüket, hogy a vállalat negyedévről negyedévre jelentett két számjegyű növekedése mögött vajon más is áll-e, mint a logisztikai központokba és más fejlesztésekbe ölt irdatlan mértékű beruházások. Persze a befektetők szemében ugyanilyen fontos lehet az Amazon pénzügyi igazgatójának az a bejelentése is, amely szerint a következő negyedévtől kezdve a cég online informatikai szolgáltatásait összefogó Amazon Web Services (AWS) bevételeit is részletesen lebontva listázzák majd.

Az Amazon felhőplatformja eddig egyfajta sötét lónak számított, mivel az amerikai szabályozás értelmében a teljes forgalom 10 százalékát el nem érő üzleti egységek esetében ez nem kötelező, a vállalat pedig sosem törekedett átláthatóságra leggyorsabban növekvő és valószínűleg legnyereségesebb részlegével kapcsolatban. Ennek a jelek szerint vége, és a hosszú távú befektetőknek többé nem kell panaszkodniuk amiatt, hogy az Amazon titkolózása a részinformációkra támaszkodó rövid távú befektetéseken keresztül változékonnyá teszi a társaság részvényárfolyamát.

Piaci hírek

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.