Nagyot változott a világ az utóbbi években: például az Nvidia egyik legfontosabb újdonsága, amit a CES-en szándékoznak bemutatni a nagyközönségnek, nem egy újabb, minden eddiginél erősebb videokártya, hanem egy autonóm járművekben fejlesztett SoC (System-on-a-Chip) új változata. (A chipgyártó egyébként először 2015-ös CES-en jelent meg önjáró autókhoz szánt fejlesztéseivel.) A Drive Xavier persze csak részben újdonság: voltaképpen már a tavalyi CES-en bemutatták, ahogy azt a Bitport is megírta, ám csak idéntől érhető el. Az elmúlt egy évben például gazdagabb körítés kapott a hardver. A SoC feladata az, hogy kompakt formában hatalmas számítási teljesítményt biztosítson az autonóm járműveknek.
A rendszer 9 milliárd tranzisztort tartalmaz. Van benne egy nyolcmagos CPU, egy Volta architektúrán alapuló, 256 magos GPU, valamint olyan összetevők, melyek a mély tanulást, a számítógépes látást és a 8K videofeldolgozást támogatják.
Már eddig is rengeteg pénzt öltek az önvezetésbe
Ez a terület nagyon fontos az Nvidiának, amit az is jelez, hogy a projekten kb. kétezer mérnök dolgozott, és összesen mintegy kétmilliárd dollárjába került a vállalatnak. Nem véletlen, hogy a vállalat közleményeiben nem fukarkodik a szuperlatívuszokkal, ha a Xavier szóba kerül: "a világ legösszetettebb és legfejlettebb SoC-ja", "30 ezermilliárd művelet másodpercenként", "mindössze 30 watt fogyasztás" stb.
Ami a szoftveres körítés illeti, elkészült az a szoftverfejlesztői készlet is a Xavier-hez, amellyel autóipari alkalmazásokat lehet fejleszteni. Az alap egy Dive AV nevű SDK (software development kit), amely magának a SoC-nak a programozását segíti. A Drive IX SDK-val olyan virtuális asszisztenseket lehet fejleszteni egyszerűen, melyek a gépjármű belső és külső eseményeire tudnak reagálni. Emellett elkészült egy ún. Drive AR SDK a kiterjesztettvalóság-alkalmazások készítéséhez.
Az idei év terve a Pegasus hardverkészlet, amely két Xavier SoC-ot ötvöz egy pár grafikus processzorral.
Körvonalazódik az Nvidia holdudvara
Az Nvidia tegnap jelentett be együttműködést az autonóm járművek piacának két fontos szereplőjével a kínai Baiduval és a német ZF Friedrichshafen AG-vel. Az elsőre kicsit semmitmondó közlemény lényege, hogy mindkét vállalat a Xavier-re építi saját önvezető platformját.
A német cég ProAI nevű rendszere a kamerák, LIDAR szenzorok, radarok jelét dolgozza fel, a Baidu pedig az Apollo Pilot rendszerét turbózná fel az Nvidia hardverével.
A két vállalat Kínában ráadásul együtt is működik, mert a kínai piacra szánt autnóm járművek fejlesztéséhez a chipgyártó Drive AV szoftverét használják majd. Az, hogy az Nvidia figyel Kínára, nem véletlen. A VetureBeat idézi az Nvidia vezérigazgatójának, Jensen Huangnak egy Las Vegasban elhangzott mondatát, miszerint minden önvezető autónak Kína-kompatibilisnek kell lennie.
Emellett az Nvidia ott van a Ubernél a közelmúltban nyélbe ütött Volvo SUV-os üzlet kapcsán (a Volvókban az Nvidia rendszere dolgozik), és a két vállalat további együttműködésekben is gondolkodik. Szerepet kapott a Volkswagen fejlesztéseiben is, a német autógyártó saját bevallása szerint a vezetéstámogató rendszeréhez használja az Nvidia hardverét és szoftvereit, és fontos partner lehet a Tesla egykori fejlesztési vezetője, Sterling Anderson által alapított Aurora is (Andersont a Tesla azzal vádolja, hogy amikor kilépett, több száz gigányi adatot vitt el Muskéktól), amelyről egyelőre csak annyit tudni, hogy autonóm járművekhez fejlesztenek szoftvereket és hardvereket.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak