Rögös út vezet a sikeres digitalizációig, a cégek közel 60 százaléka megakadt a folyamatban. Nem baj, majd segítenek a CIO-k, akik már nem a régiek, maguknak is igazodniuk kell az új kor követelményeihez.
Hirdetés
 

A világ nagyvállalatainak és intézményeinek az 59 százaléka megfeneklett a digitális átalakulási folyamatával. Miközben futtatják az egyedi digitális projekteiket, arra nem igazán figyelnek, hogy összvállalati szinten is végrehajtsák a digitalizációt – állapítja meg az IDC témában készített felmérése.

Hiányzik még a kellő digitális szakértelem

Az amerikai pickutató szerint a digitalizáció útjára lépett cégek komoly kihívások előtt állnak, átalakulásukat hagyományos üzleti folyamataik és vállalati kultúrájuk lassítja, valamint az sem segít, hogy nincsenek pénzügyi ösztönzők rendelve az átalakulás mérföldköveihez. Tovább nehezíti a transzformációt az analóg korszakra kitalált teljesítménymutatók (KPI) használata, a túlzottan meggyökeresedett, korszerűtlen szervezeti felépítés, a stratégiai helyett inkább rövid távú (taktikai) tervezés, illetve a megfelelő szakértelem hiánya.

Gyógyírnak pedig a következőket ajánlják: a digitalizációt komolyan vevők alkossanak új digitális KPI-ket, a digitális világnak megfelelő szervezeti struktúrát hozzanak létre. Állítsák össze hosszú távú digitális programjukat, stratégiájukat, építsenek maguknak digitális platformot és fejlesszék legalább a legfontosabb digitális képességeiket.

Ezek figyelembevételével csak nagyjából tíz év múlva képzelhető el, hogy a vállalkozások legalább háromnegyede már túl lesz saját digitális átalakulásán. A következő három év az elemzők szerint a rendszerek, a folyamatok és a vállalati kultúra ilyen irányú átalakulásáról szól majd.

"Öt év múlva pedig már a bevételnövekedés 80 százaléka már azon múlik, hogy az adott cégek mennyire honosították meg a digitalizációt az üzleti ajánlataikban és a tevékenységünkben" – vélik az IDC elemzői.

A digitális teljesítménymérés kulcsfontosságára és az informatikai vezetők átalakuló szerepére hívja fel a figyelmet a Gartner is. A digitális robbanás nem hagy ki egyetlen gazdasági ágat sem, és amint egy szektorban a digitalizáció által termelt bevétel eléri a teljes forgalom egyötödét, az átalakulás nem állhat meg.

A digitalizáció felforgatta már a könyvkiadást, a ruhaipart, általában a gyártóipart, és kezd már megjelenni olyan hagyományos területeken is, mint az élelmiszeripar. A digitális felforgatóknak titulált élenjárók alapvetően két dolgot csinálnak, keresik az új üzleti lehetőségeket és támadják a hagyományos piaci szereplők gyengéit.

A sikert már digitális teljesítménymutatókkal kell mérni

Mindeközben a hagyományos cégek sem ülnek a babérjaikon, többségük igyekszik a konkurencia fölé nőni. Ahhoz azonban, hogy megértsék az irányadó trendeket, fontos, hogy vállalati szintű digitális teljesítménymutatókat fejlesszenek ki, ami beépített iránytű lehet a vállalat vezetői számára. Ezekkel a digitális KPI-kkel mérhetők a tényleges növekedési mutatók, amelyek mélyebbek és eredményorientáltabbak és az összes ágazatban alkalmazhatók.

Már az is vitathatatlan, - a cégvezetők kétharmadánál legalábbis biztosan az - , hogy a versenyben maradáshoz fel kell gyorsítani a digitalizációt. A vezérigazgatók új generációja szerint a versenyelőny megszerzéséhez technológiai korszerűsítésre van szükség. Ez az, ami az informatikai vezetőket, azaz a CIO-kat ismét a rivaldafénybe helyezi, de nem ugyanabban a szerepben és ugyanazokkal a feladatokkal mint korábban. A Gartner ennek kapcsán háromféle szerepben képzeli el a digitális korszakhoz igazodó CIO-it. Lesznek a partner CIO-k, az építő CIO-k, illetve az úttörő CIO-k.

Az IT Partner CIO inkább a végrehajtásban jeleskedik, a szolgáltatások, az alapinfrastruktúra menedzselésében vállal elsősorban szerepet, miközben azért felkészül a digitalizációra is. Az úgynevezett Digital Builder CIO az új termékek és szolgáltatások tervezésére és megvalósítására koncentrál és együtt dolgozik a vállalat többi részlegével. A Digital Pioneer CIO áll a legközelebb az új korszak elvárásaihoz, lényegében úgy működik, mint egy valódi vállalkozó, keresi az új üzleti képességekhez, új üzleti modellekhez és az újabb bevételi forrásokhoz szükséges technológiákat, hogy digitális értéket és méretet teremtsen.

Elég az egyszerű optimalizáció, vagy legyen teljes transzformáció?

A digitális érték lehet egyfelől egyszerű optimalizáció, hatékonyságnövelés, vagy növekedés formájában megvalósuló teljes transzformáció. Az elemzők szerint ez igencsak kritikus pontja az  átalakulásnak, mert ha egy adott cég nem hoz létre új digitális üzleti modelleket, vagy nem talál új utakat az ügyfél megtartáshoz,  egyértelműen lemarad. A méret pedig nem jelenti egyértelműen azt, hogy csak a nagy szervezetek a nyerők. Az összekapcsolt platformok és ökoszisztémák a kisebb vállalkozások számára is megteremtik a nagyokkal való hatékony versengés kereteit.

A digitális átalakulás és a dolgok internetével összefüggő biztonsági aggályok csökkentésére a megoldás a mesterséges intelligencia (AI). Az elemzők ezért azt tanácsolják, hogy a fejlesztési beruházásokban, ez a technológia kapjon prioritást, amihez szükség van az ehhez értő vezetőkre is.

Itt azonban már nem olyan egyértelmű a helyzet, sok vállalat nem tud majd az AI-hez értő szakembereket alkalmazni, nem feltétlenül azért, mert nincs rá pénze, hanem mert komoly hiány van ma még a mesterséges intelligenciához értőkből. Az IT-vezetőknek és a HR-eseknek a legjobbak megtalálásában és megtartásában is segíthet az AI. A Gartner felmérése szerint jelenleg a CIO-k mintegy 10 százaléka veti már be a mesterséges intelligenciát a munkaerő toborzásban és a tehetséggondozás folyamatában.

A piackutató az IT-vezetőkről készített éves felmérésben 2018-at jelöli meg a számukra mint a jövőjüket meghatározó momentumot. A CIO-k a végrehajtó típusú vezetőkből egyre inkább üzleti döntéshozókká alakulnak át, a költségellenőrzés és a folyamatok levezénylése mellett egyre meghatározóbb a bevételnövelő, "adatkiaknázó" szerepük is. A változásokkal az IT-vezetők is tisztába vannak, 95 százalékuk már komolyan számol is vele.

Közösség & HR

Megint úgy meghekkelték a netet, hogy nem tudni, valóban meghekkelték-e

Merthogy egyáltalán nem biztos, hogy meghekkelték. Az is elképzelhető, hogy több nagy amerikai cég teljes adatforgalma egy ideig azért folyt át egy orosz szerveren, mert valaki bénázott.
 
Ehhez is a felhőszolgáltatások adják a nagy lökést, teret adva a kísérletezéshez.
A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.