A forráspont közelében van a chatbotok szegmense, a szakértők nagyon rövid időn belül nagyon látványos változáskra számítanak.

A robotok, pontosabban a chatbotok már jó másfél éve állandó témát jelentenek a digitális üzletben, az egymás után felbukkanó startupok és a legnagyobb iparági szereplők (Amazon, Google, Facebook stb.) is futószalagon szállítják a híreket. A fejlődés már csak a fejlesztések számában is látványos: amíg 2016 közepén a Messengerben nagyjából 10 ezer, a Kik alkalmazásában pedig 20 ezer chatbot működött, addig a idén áprilisra a számuk egyedül a Messenger Platform alatt meghaladta a 100 ezret, legalábbis a Facebook saját statisztikája szerint.

A robotok a befektetők figyelmét is sikeresen magukra irányították. 2016 első félévében összesen 58 millió dollárt öltek ebbe a szektorba, és 29 specializált startup jelent meg a piacon. Azóta szinte ömlik a pénz a fejlesztésekbe: a Slack egymaga 80 milliós alapot hozott létre ilyen céllal, de ha végigfutjuk a chatbotokkal kapcsolatos befektetéseket követő BotFunded híreit, akkor kiderül, hogy azóta is folyamatosan áramlanak a dollármilliók a netes robotokhoz.

Sorban szállítják az újdonságokat

A verseny a nagy dotkom vállalatok között is felpörgött, akik mindannyian a legjobb chatbot és a legjobb chatbot-platform címére és piaci részesedésére pályáznak. Az Amazon és az Alexa digitális asszisztens az egyik ilyen pályázó, amelyhez nemrég nyitották meg a Lex nevű fejlesztői platformot, a vállalat pedig előállt az AWS Chatbot Challenge versennyel is, amelynek célja, hogy a résztvevők minél valóságosabb felhasználói élményt teremtsenek az alkalmazásokban.

A Google a maga részéről egy nagy csomó eszközt hozott ki a chatbotok támogatására, amelyek között fejlesztői erőforrások (például a felvásárlás nyomán a céghez került API.ai) és analitikai készségek (Chatbase) is szerepelnek. A cég természetesen saját Assistant szolgáltatását is egyre szélesebb körben teszi elérhetővé. A Samsung ugyancsak akvizíciókkal lépett be a piacra, ezek eredmnénye a Nexshop Training vagy közvetve az okostelefonos Bixby.

A Facebook már 2015-ben elkezdte zárt körben tesztelni az M nevű digitális asszisztensét, hogy aztán idén áprilisban az USA-ban a nagyközönség számára is elérhetővé tegye azt. A gépi tanulásra és minősített esetben emberi interakcióra épülő M a cég tervei szerint fokozatosan beszivárog majd a Messenger felhasználásába; ezzel kapcsolatban persze azonnal feltámadtak a személyiségi jogi aggályok is, miután a mesterséges intelligencia ilyen jellegű használata de facto adatbányászatot igényel ahhoz, hogy hatékonyan segíthesse felhasználóját.

A Microsoft elszenvedett ugyan a próbálkozásai során egy-két kisebb PR-katasztrófát, gondolunk itt elsősorban a Tay chatbotra, amelyből a tréfás kedvű felhasználók órák alatt rasszistát faragtak, és a leállítás-javítás-újraindítás manővert követően sem kellett sok, hogy Tay ismét előadja magát. A vállalat ennek ellenére nem állt le, és azóta előállt a Kik alatt is saját robottal, de az indiai piacra is tervezett egy célzott megoldást.

Az üzlet is robotokat akar

A MS vezérigazgatója egy évvel ezelőtt állapította meg, hogy a botok lesznek az új appok, teljesen megváltoztatva az alkalmazás-ökoszisztéma jelenlegi működédét. Ezt azóta is gyakran idézik a chatbot-forradalomról szóló véleményekben, kiemelve, hogy az AI-technológiák és a számítási teljesítmény egyaránt új szintre lépett, sosem látott lehetőségeket nyitva meg a botok fejlesztői előtt. A változásokat ráadásul nem csak a tech szektor hajtja: a nagy márkák a BI Intelligence szerint 2020-ra már 80 százalékban használni fognak saját robotokat, vagy legalábbis az ilyen jellegű megoldások implementációjának kellős közepén lesznek.

A szakértők szerint a teljes piacot tekintve két megoldandó probléma áll a teljes iparág előtt. Az egyik, hogy biztosítani kell a botok interoperábilitását a különféle platformok között. A zavartalan felhasználói élménynek ugyanis alapvető feltétele, hogy az alkalmazásokba ki-be lépkedő ügyfelek adatait és történetét mindenhol ugyanúgy ismerjék, ne kelljen azokat külön-külön megadni és felépíteni.

A másik szempont, hogy javítani kell a chatbotok hozzáférhetőségét, mivel jelenleg az egyik legnagyobb gondot az jelenti, hogy a felhasználó egyszerűen nem botlik bele a megfelelő szolgáltatásokba. Ez pedig egyértelműen akadályozza, hogy a chatbotok "demokratizálódjanak", és a felhasználás fősodrába kerüljenek. (Más kérdés, hogy a problémák sorának itt sincs vége, lásd korábbi írásunkat a mesterséges intelligencia elfogultságáról.)

Az emlegetett szakértők, legutóbb például a Venturebeat szerzője, Étienne Mérineau abban mindenképpen egyetértenek, hogy a következő tizenkét hónap során még a felhasználói szintre is legyűrűznek azok az exponenciális változások, amelyek a chatbotok területén már tapasztalhatók.

Cloud & big data

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.