Jövő hónaptól indul az Európai Bizottság vitarendezési platformja, amely a nemzetközi fogyasztói jogviták rendezését segíti.

A tavalyi, kifejezetten a határokon átnyúló online kiskereskedelemre szabott EU-s áfaszabály-változások után ismét olyan intézkedést hozott az Európai Unió, amely segíti a kereskedelmi határok lebontását. Olyan vitarendezési platform indul február közepétől, amely nagyobb jogvédelmet biztosít az EU-n belül külföldi webshopokban vásárlóknak.

Az áfaszabályok a magyar webboltoknak kedveztek

Egy éve lépett életbe az az áfaszabály, amely az online kereskedelem egyik problémás pontját, amit az egyes országok eltérő áfaszintje okozott. Tavaly január 1-jétől ugyanis egy termék áfáját a vevő országában hatályos áfa alapján kell kiszámlázni, az áfakötelezettségük ugyanis nem a saját, hanem a vevő országában, az ottani áfatörvények szerint keletkezik. Mint azt akkori cikkünkben részletesen is megírtuk, ez a magyar kereskedőknek annyiban mindenképpen előnyös, hogy a nagyon magas magyarországi áfa nem rontja versenyhelyzetüket, ha külföldre is szeretnének értékesíteni. Persze a magyar vásárlók meg rosszabbul jártak, hiszen vásároljanak az EU bármely tagállamában, elvileg mindenképpen a magyar áfát kellett fizetniük.

Az EU akkor bevezetett egy olyan rendszert, hogy a vállalkozásoknak ne kelljen több országban is áfát bevallani. Az úgynevezett mini-one-stop-shop-ot (MOSS) egyablakos áfa-ügyintézést biztosít, így az értékesítő cég a telephelye szerinti országban fizeti meg az áfát. A határokon átnyúló tranzakcióknál keletkezett áfabevétellel pedig az egyes adóhatóságok számolnak el egymással.

ÁFA-kulcsok az EU-ban
Create column charts

Nem azt kapta, amit rendelt? Tegyen panaszt

A határokon átnyúló kereskedelem egyik rákfenéje volt a jogorvoslati lehetőségek korlátozottsága. Ha valaki külföldi webshopban vásárolt, és nem volt megelégedve a termékkel, szolgáltatással, netán valamilyen csalás áldozatává vált, jogorvoslatot csak az eladó telephelye szerinti országban kereshetett. Ez kisebb értékű vásárlások esetén egyszerűen nem érte meg.

Eddig a vásárlók az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhattak, melynek magyarországi szervezete 2011 eleje óta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság keretein belül működik. A központok ingyenes segítséget nyújtanak a külföldi vállalkozásokkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszaik és jogvitáik rendezésében.

Ennek ellenére a fogyasztók jelentős része nem él semmilyen panasszal, ha problémát észlel online vásárlás során. Az Európai Bizottság ezért létrehozott egy online vitarendezési platformot (European Online Dispute Resolution Platform – ODR), amely reményeik szerint egyszerűbbé, olcsóbbá és hatékonyabb lehet a nemzetközi fogyasztói jogviták rendezését. Az oldal február 15-től lesz elérhető.

Csak feltüntetni kötelező

A platformtól az EB az egységes európai digitális piac erősödését, illetve az online vásárlásba vetett bizalom növekedését várja. Az EU éppen ezért kötelezővé is teszi minden online áruháznak, hogy honlapján feltüntesse az ODR linkjét és e-mail címét mint vitarendezési lehetőséget.

Az ODR lényegében a lassú és költséges bírósági eljárások alternatíváját kínálja a vitarendezésre – hangsúlyozza a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda e témában kiadott közleménye. Erre például Magyarországon a békéltető testületek, külföldön pedig a hasonló szervezetek vehetők igénybe.

Magához az alternatív vitarendezési platformhoz azonban nem lesz kötelező csatlakozniuk a kereskedőknek. Ám ha kötelezettséget vállalnak az alternatív rendezésre, azt az általános szerződési feltételeikben is szerepeltetniük kell, valamint tájékoztatniuk kell fogyasztóikat a felületről és annak funkciójáról. Ez főleg azoknak a vállalatoknak előnyös, melyek több európai országban is jelen vannak. Így ugyanis egységes európai szabályok szerint kezelhetik a beérkező panaszokat.

A magyar vállalkozásoknak – ha vállalják az alternatív vitarendezést – együtt kell működniük az itthon kizárólagos illetékességgel bíró Budapesti Békéltető Testülettel. Ellenkező esetben ugyanis a fogyasztóvédelmi hatóság akár fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabhat rájuk. Ha viszont nem vállalják ezt az utat, marad a bíróság.

A panaszt benyújtóknak is regisztrálnia kell

Az online vitarendezési platformot regisztrációval lehet használni. Ha a regisztrált felhasználó benyújt egy panaszt az ODR honlapján, mert nem tudta közvetlenül a vállalkozással rendezni a vitáját, a rendszer azt azonnal továbbítja azt az ellenérdekű félnek, azaz a vállalkozásnak.

A következő lépésben az érintetteknek meg kell egyezniük, hogy melyik alternatív vitarendezési fórum járjon el ügyükben. Az igénybe vehető fórumokról az ODR ad tájékoztatást. Amint megszületik a megállapodás a vitarendezési fórumról, az online platform oda továbbítja a panaszt. Ha a feleknek nem sikerül 30 napon belül megegyezniük, vagy ha a platform nem tud a benyújtott adatok alapján olyan alternatív vitarendezési fórumot azonosítani, amelynek hatásköre van eljárni, a panasz további feldolgozására nem kerül sor.

Konzumer tech

Úttörő startupok pörögtek Bécsben

A Pioneers Festival valóban fesztivál hangulatban igyekezett összehozni a befektetőket a startupokkal.
 
Hirdetés

Androidos okostelefon a karácsony slágere

Ingyenes Hipernetet és 80 százalék kedvezménnyel megvásárolható középkategóriás okostelefonokat is kínál a Telenor karácsonyra.

Az elmúlt fél évszázadban sorra érték a kihívások a platformot, népszerűsége azonban továbbra is töretlen. Utánajártunk az okoknak.

a melléklet támogatója az InterComputer

Hirdetés

Hogyan segíti a DCIM a CIO-k munkáját?

Az adatközponti infrastruktúramenedzsment (DCIM) rendszerek sokan szerint az üzemeltetéssel foglalkozó szakemberek munkáját könnyítik meg, pedig a CIO-k, közép- és felső vezetők számára is hasznos funkciókat és információkat kínálnak.

Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.