A két vállalat viszonya már jó ideje nem a befektető és a startup kapcsolatát idézi, az ősszel pedig elindulhat a Google saját Ubere is, egyelőre csak az USA-ban.

A Google befektetési alapja, a Google Ventures még 2013-ban hatalmas összeget, 258 millió dollárt invesztált az Uberbe. A GV a tippek szerint 1,8 millió darab C sorozatú elsőbbségi részvény megvásárlásával 7 százalék körüli tulajdonrészt szerzett a személyszállító szolgáltatásban. Az Uber cégértéke a későbbi befektetési körök nyomán mára meghaladja a 62 milliárd dollárt, a Google (Alphabet) pedig a pesszimista becslések alapján is 2 százalékos tulajdonos, ami mindenképpen sokszoros megtérülést jelentene.

A két vállalat kapcsolatát még tovább erősíti, hogy az Uber alkalmazása a világ számos országában a Google térképeire épül, sőt a sofőrök közvetlenül is elérhetik az appokba integrált Google Maps és a Waze navigációt, ha azokat kívánják használni.

A nehézsúlyú befektető és a feltörekvő startup cég viszonya azonban óhatatlanul megváltozott, ahogy az önvezető autók valósággá válásával a két társaság egymás versenytársává vált. Ahogy mi is beszámoltunk róla, az Uber most kezdi el élesben is tesztelni az autonóm járműveket Pittsburgh-ben, miközben a Google is elérkezettnek látja az időt, hogy piacosítsa hosszú évek óta fejlesztgetett sofőr nélküli autóit és a rájuk épülő szolgáltatásokat.

Egy ideje már megy a helyezkedés

Az Uber júliusban 500 millió dolláros programot indított, amelynek célja, hogy egy saját, globális térképszolgáltatás létrehozatalával csökkentse függőségét a Google-től. Ehhez a befektetői pénzben fürösztött Uber amúgy is agresszíven gyűjtögeti a muníciót: az előző évben a Microsoft elkaszált Bing térképszolgáltatásának technológiáit és száz szakemberét szippantotta fel, és megállapodást kötött a TomTom térképadatainak felhasználásáról.

A térképes projektet az Uber tavaly nyáron arra a Brian McClendonre bízta, aki a Google Earth (illetve a Google Maps és a Google Street View) fejlesztését irányította. Decemberben aztán a társaság leigazolta a Maps termékmenedzsment-vezetőjét is, mint ahogy ma mára cég kommunikációs osztályának vezetői is nagyrészt a Google-től átcsábított szakemberek.

Az Uber felügyelőbizottságából nemrég távozott az Alphabet egyik alelnöke, David Drummond, aki három évvel ezelőtt éppen a Google tulajdonszerzésének nyomán foglalta el a pozíciót – az indoklás szerint ez a két vállalat tevékenységi körének átfedései miatt vált elkerülhetetlenné. A The Wall Street Journal pedig éppen tegnap számolt be róla, hogy már élesben tesztelik a Waze autós közösségi szolgáltatását, amit még az idén ősszel publikusan is beindítanak.

Indul a Google saját Ubere

Az izraeli Waze-t nagyjából akkor vásárolta fel a Google, amikor az Ubert is megkínálta a negyedmilliárd dolláros csekkel. A hírek szerint a Facebook orra elől elhalászott, 1,15 milliárd dollárért megszerzett közösségi navigációs alkalmazás egyelőre a San Franciscó-i Waze-felhasználóknak biztosítja majd az elsősorban ingázóknak szánt telekocsi-szolgáltatását. A Waze Carpool az izraeli bevezetés után, egy pilot program keretében már több ezer kaliforniai munkavállaló (Walmart, Adobe Systems) bevonásával fut, nemsokára azonban a térség minden Waze-felhasználója számára elérhetővé válik.

A modell itt nem arról szól, hogy a vállalkozó sofőröknek teremtsen pénzkereseti lehetőséget, hanem egy kifejezetten olcsó platformot biztosít az útitársakat kereső sofőrök és a sofőrt kereső utasok részére – utóbbiaknak a legrosszabb esetben is mérföldenként fél dollár körüli tarifáért. Ez nem csak az ingázóknak lehet jó üzlet, de azokat a munkáltatókat is érdekelheti, akik költségtérítést fizetnek alkalmazottaiknak az üzleti célú utazások alkalmával.

A Google szerint a díjakat még csak adóztatni sem lehet, hiszen jóval az Uber vagy a Lyft árai alatt maradva éppen csak fedezik az üzemanyag költségeit.

A Waze Carpool egyelőre nem konkurál közvetlenül az Uber alaptevékenységével, mégis komoly kihívások elé állíthatja a profitkényszer alatt működő vállalatot azoknak a tömeges piaci igényt kielégítő szolgáltatásoknak a tekintetében, amelyek fejlesztésére az utóbbi időben rengeteget költött. Ilyen az UberPool, az UberHop vagy az UberCommute, amelyeknek a maguk – egyelőre nem kifejezetten jövedelmező – területén pont nem hiányzik a Google-lel folytatott árverseny.

A WSJ szerint a Google nem is kíván elmenni az Uber taxiszerű üzleti modelljének irányába, a közösségi autózásban a következő lépés a sofőr nélküli járművekr épülő szolgáltatás lenne. A Waze jelenleg 65 millió felhasználóval rendelkezik, akik az alkalmazás forgalomfigyelő funkciói révén már megszokhatták az aktív részvételt a bizalmi alapon működő rendszerben. A telekocsi-szolgáltatásban a cég szerint ugyanígy a felhasználói visszajelzések jelentik majd a minőségbiztosítást, így – szemben az Uberrel, ahol hivatalosan nem, a gyakorlatban azonban alkalmazottnak tekintik a vezetőket – egyáltalán nem akarnak foglalkozni az egyes sofőrökkel.

Konzumer tech

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.