A világcég feje a részvényeseknek címzett éves tájékoztatóban kitért arra is, szerinte milyen szemlélettel lehet jó úton tartani egy ekkora vállalatot.

A kicsinyke online könyvesboltból több mint 340 ezer embert foglalkoztató gigásszá nőtt Amazon alapító-vezetője a befektetőknek írt levelében sok egyéb téma mellett menedzsment-kurzust is tartott. Mivel Jeff Bezos a Forbes szerint jelenleg a világ második leggazdagabb embere, talán érdemes átfutni, hogy gondolkodik vállalatvezetési témában.

Mindig D-nap van

Bezos most is úgy igyekszik irányítani az Amazont, mintha az még mindig egy startup lenne. Day 1 elnevezéssel emlegetett koncepciója egyik sarkalatos része a gyors döntéshozatal, ami nem feltétlenül jár együtt mindig a legjobb, optimális választással, ám a cégvezető szerint ez nem is akkora probléma, mint azt sokan hinnék. Bezos számára annyira központi helyen van ez a gondolkodásmód, hogy az épület, ahol az irodája van, szintén a Day 1 elnevezést kapta. És ha a cég költözött, akkor a név is ment az új helyre.

A gyors, de azért elfogadható minőségű döntéshozatal eléréséhez több tippel, tanáccsal is szolgál a részvényesi levelében. Ezek egyike, hogy meg kell tanulni elégséges mennyiségű információ birtokában lépni. Azaz ahelyett, hogy a majdnem tökéletességre (mondjuk 90 százalékos tudásra) törekednénk, érjük be annyival, amennyire feltétlen szükségünk van (kb. 70%).

A fenti tökéletlenségből következik, hogy terveinket és az elkövetkező periódust részben a bizonytalanság fátyla fedi. Bezos viszont a bizonytalan tényezők elfogadását ajánlja: az idegeskedés, szorongás helyett inkább maradjunk rugalmasak a döntéshozatalt követően. Szerinte nagyon sok esetben a választásunk visszafordítható, így a lényeg inkább azon van, hogy ne ragadjunk bele egy később hibásnak bizonyuló tervbe. Ha van egy ötletünk, amely minimális erőforrások ráfordításával "semmissé tehető", akkor pláne nem érdemes sokat vacillálni a döntésnél.

A rossz döntésnél drágább a lassú

Mivel a döntéshozatalnál nem várjuk meg, hogy minden apró részletet összegyűjtsünk, minden lehetséges forgatókönyvet kielemezzünk, így óhatatlanul lesznek tévedéseink. Bezos viszont úgy látja, a tökéletes döntéseknél sokkal fontosabb a hibák gyors felismerése és korrigálása. Ha jók vagyunk a pályaív javításában, akkor a kezdeti rossz döntéseink sem fognak annyi kárt okozni a cégnek, mint amennyit az jelent, ha túlságosan lassan határozunk.

A nagyvállalatoknál ez a fajta szemlélet különösen nehezen verhet gyökeret, hiszen a hierarchikus struktúra, a többszintű engedélyezési folyamatok önmagukban lehetetlenné teszik a gyors reagálást. Az Amazon vezérigazgatójának erre is van receptje, mégpedig a disagree and commit. Ennek lényege, hogy a nagy szervezetekben irreális elvárni, hogy mindig mindenki egyetértsen egy-egy fontos kérdésben. Ilyenkor a legfontosabb, hogy a lehetőleg gyorsan, ám egyetértés hiányában meghozott döntést mindenki megpróbálja sajátjaként elfogadni, és mindent megtenni, hogy az működjön.

Szerintem gáz lesz, de azért csináljuk

Bezos egy példát is hozott erre. Az Amazon megannyi más termék és szolgáltatás mellett filmeket is készít. A cég filmstúdiója nemrég új sorozat elindítását fontolgatta. Az előzetes anyagok alapján a vezérigazgatónak számos kételye volt a sikerrel kapcsolatban. Ezt el is mondta kollégáinak, akik viszont teljesen máshogy látták a kérdést, és egyöntetűen a gyártás mellett álltak. Bezos válasza a következő volt: nem értek veletek egyet, de csináljuk meg - remélem ez lesz a filmtörténet legnagyobb durranása!

Érdemes azt is hozzátenni, hogy Bezos szerint ennek a modellnek semmiképpen a "bezzeg én megmondtam" fenyegető réméről kell szólnia. Sokkal inkább az egy irányba haladásról és a teljes erőbedobásról, még akkor is, ha a szereplők egy kisebb része nem értett és nem ért egyet a megszületett döntéssel.

Hurrá, elrontottuk!

A vezérigazgató egyébként nem először ír hasonló témában, hiszen tavalyi levelében szintén sokat áldozott arra, hogy megmagyarázza a részvényeseknek, miért bátorítja munkatársait a hibázásra, és miért nem látja rossz dolognak, ha valamivel olyan hatamasat buknak, mint például a csúfosnál is csúfosabban elhasalt Fire Phone. A válasz nagyon röviden: az innováció esélye.

Közösség & HR

Berobbant a Xiaomi Közép-Kelet-Európába

Ha nem lenne a Samsung és az Apple, lassan a közép-kelet-európai okostelefon-piac is kínai gyártók háziversenyéről szólna. A Huawei a második, a villámgyorsan terjeszkedő Xiaomi már a negyedik legnagyobb szállító.
 
Virtualizációval teszik még hatékonyabbá az informatikai környezetet a szoftveresen meghatározott adatközpontok. Alacsonyabb költségek, magasabb színvonalú IT – egyre többen fordulnak az SDDC technológia felé.

a melléklet támogatója az ArubaCloud

Hirdetés

Pénztárcakímélő zöld adatközpont: Global Cloud Data Center

Az Aruba Cloud is a megújuló energiára voksolt. Legújabb, Milánó mellett felépített adatközpontja az eddigi legnagyobb – és egyben a legzöldebb. De miben is más, mint a többi?

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.