Úgy tűnik, vége a kötelezően ingyenes kattintásoknak, még keresőóriás fő kritikusa is tapsikol örömében.

A Google „first click free” (az első kattintás ingyenes) programja már közel egy évtizede kényszeríti rá a kiadókat, hogy a keresőtalálatok között listázott, fizetési fal (paywall) mögül érketző tartalomhoz az első továbbkattintásig ingyenes hozzáférést biztosítsanak – legalábbis ha értékelhető helyen akarnak szerepelni a Google találati listáján. Ez a keresőszolgáltató szerint kölcsönös előnyökkel jár, hiszen a kiadók a fizetős tartalmakra sem veszítik el a keresőforgalmat, a Google pedig zavartalanul végezheti a fizetős oldalak indexelését.

Nem működtek az ingyen kattintások

A kölcsönös előnyök persze nem jelentik, hogy választható előnyökről van szó, hiszen aki fizetési fal mögé pakolja bizonyos anyagait, de nem biztosítja oldalain a first click free elv általános érvényesülését, az könnyen a keresőtalálatok négyszázhetvenedik oldalán találja magát, közvetlenül a mozambiki nagykövetség sporthírei mögött. A Net Applications szeptemberi adatai szerint a Google globális keresőpiaci részesedése közel 80 százalékos, mások pedig még ennél is magasabb arányokat mérnek.

Régóta nyilvánvaló, hogy a Google gyakorlata erős hendikepet jelent a paywall megoldásokkal való kísérletezésben. Nem beszélve arról, hogy esetenként a fizetési falakat megkerülő segédprogramok éppen azt használják ki, hogy a hivatkozó és a felhasználói ágens megbütykölésével férjenek hozzá a tartalmakhoz, letörölve a gépekre telepített sütiket is.

A News Corp, a The Wall Street Journalt is kiadó médiabirodalom két éve már az Európai Bizottsághoz is panasszal fordult a Google üzleti gyakorlatával kapcsolatban. Ebben a társaság egyebek mellett azt kifogásolja, hogy a cég keresőszolgáltatása azzal a módszerrel tartja fent dominanciáját, hogy a kiadók jogvédett tartalmainak begyűjtésével és másolásával, illetve az így nyert szövegtöredékekkel gazdagítja keresőtalálatait. A panasz az európai tartalomipari szereplők részéről is támogatásra talált. A német Axel Springer elnöke egy 2014-es nyílt levelében egyenesen úgy fogalmazott: a kiadók már félnek a Google-től.

Ideje volt már engedni a szorításon

A kiadók hosszú ideje zajló polémiája a jelek szerint most érte el célját: a Google bejelentette, hogy a keresőtalálatok rangsorolásánál nem veszi figyelembe, hogy az adott kiadó vagy weboldal mennyi és milyen ingyenes tartalmat szolgáltat, vagy szolgáltat-e ilyet egyáltalán. Mindezt az elsők között éppen a News Corp. vezérigazgatója, Robert Thomson üdvözölte, aki szerint a tartalomelőállítási ökoszisztéma ezzel gyökeresen megváltozik, és lehetővé válik a koherens, működőképes előfizetési modellek felállítása.

A bevételmegosztási modellekről egyelőre nem szól a fáma, de a Google illetékes alelnökének ígérete szerint az óriásvállalat nagyvonalú modellt dolgoz ki erre is. A vállalat korábbi hírek szerint nem csak a kiadók számára előnyösebb forgalomirányítási megoldásokkal, hanem fizetési szolgáltatással is készül, a tervektől belelkesült Thomson pedig már egyenesen arról beszélt, hogy a változások nyomán "az internet inflexiós pontját" jön majd létre.

A lépés magyarázata, hogy a tartalom a Google üzletének szempontjából is egyre fontosabb, így minőség, a kereshetőség és a megfelelő technikai feltételek ma már felülírják a mennyiségi szempontokat. Bár az online hirdetési piac jelentős részét (az Egyesült Államokban például az eMarketer adatai szerint több mint 40 százalékát) a Google fölözi le, a tartalmat mégsem a keresőszolgáltató állítja elő, így hosszabb távon tényleg nem tűnik jó ötletnek, ha megfojtja az online tartalomgyártó műhelyeket. Nem véletlen, hogy az online tartalom másik legjelentősebb disztribúciós csatornája, a Facebook is éppen hasonló irányba mozdul.

Közösség & HR

Ők most a világ technológiai vezetői

Az IT világ száz legbefolyásosabb vállalatának csúcsán történt némi változás, de azért az igazán nagy nevek továbbra is vezető pozícióban maradtak.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.