Hol kell kezdeni egy bank informatikai rendszerének a korszerűsítését? Hogyan tehet ügyfélközpontúvá egy bankot az IT? Ezt beszélték meg szakemberek a Portfolio.hu konferenciáján.

A bankszférában érdekelt IT-szállítók valószínűleg szomorúan látták annak a szavazásnak az eredményét a Portfolio.hu Pénzügyi IT című konferenciáján, amely szerint a hallgatóság több mint harmada akár 15 éves core banking rendszereket is jónak tart.

Pedig amúgy számtalan kutatás bizonyította: a fejlett vállalati IT és egy vállalat versenyképessége szoros korrelációt mutat. Németh Zoltán, a T-Systems vezérigazgató-helyettese egy a Corvinus Egyetem által végzett versenyképességi kutatásra hivatkozva beszélt erről nyitó előadásában.

Konzervatív szervezetek és az innováció

Németh nem tudott sok újat mondani: a 2008-as válság óta tartja magát az a kettősség, hogy miközben a bankokban folyamatos a beruházásigény, ez a folyamatos költségcsökkentési kényszerrel párosul. A bankoknak azonban még egy feszültséget fel kell oldaniuk: jellegükből adódóan konzervatívak, miközben folyamatosan kapják kihívásokat az új divatok és innovatív trendek felől.

Az első probléma megoldásában segíthet a konszolidáció és a standardizálás. Ám miközben az ideális az lenne, ha a konszolidáció az üzleti folyamatok felől indulna, ami ehhez igazítva az alkalmazások, majd pedig az infrastruktúra konszolidációja követhet, a dolog a gyors változás kényszere miatt épp fordítva történik. Ennek egyik fontos eleme az adatközpontok konszolidációja, amely egyre inkább nemzetközi térben megy végbe: vállalatcsoportok globális, de legalábbis regionális szinten hoznak létre adatközpontokat.

A vezérigazgató-helyettes is beszélt az ügyfélközpontúságról. Mint mondta, az új bankolási csatornák, például a mobil banking a korábbinál rövidebb válaszidőket követel meg a banki rendszerektől. Ennek eléréséhez azonban korszerűsíteni kell a core rendszereket.

A bankok egy digitális ökoszisztéma részei

Az ügyfélközpontúság gondolatkörét folytatta Szalay Szabolcs, a BCG Budapest munkatársai is, aki szerint ma a bankolást az ügyféligények, az átalakuló viselkedési formák, a diszruptív technológiák (mint pl. a Facebook) és a költségnyomás alakítják. Mindezek hatására a banki szektorban is csökken a fizikai lokáció jelentősége. Ma már olyan digitális ökoszisztémák alakultak ki – ilyenek tekinti Szalay a Microsoft, az Apple vagy a Facebook vagy a Google körül kialakult rendszereket –, melyekből a bankok sem maradhatnak ki, sőt azok részévé váltak.

Ugyanakkor Szalay igyekezett eloszlatni néhány közkeletű tévhitet a bankokkal kapcsolatban. A bankfiók nem halott forma, csak épp a szerepe alakul át, a tranzakciós helyből értékesítő hellyé válik. Az egyes csatornák (bankfiók, online banking, mobil megoldások stb.) nem elszigetleten léteznek, hanem van közöttük átjárás. Ebből következik a következik az is, hogy a digitális bank nem támadja a tradicionális banki formákat. És talán a legfontosabb: nem kell minden banki terméket digitalizálni, mert vagy nem lehet, vagy esetenként nagyon drága, azaz nem térül meg.

Szalay szerint ebből következően a bankok informatikai vezetőinek az lesz a legnagyobb kihívás, hogy ún. kétsebességes IT-t építsenek fel, amely összehangolja az iparág változási (fejlődési) sebességét a digitális változás sebességével.

Mindent az ügyfélért

Vinnai Balázs, a Misys igazgatója, szintén az ügyféligények felőli megközelítést tartotta követendőnek. A korábbi inside out koncepcióval szemben – azaz hogy a bankot elvinni az ügyfélhez – ma már sokkal inkább az outside in a követendő, azaz a felhasználói elvárásokat kell leképezni az üzleti folyamatokra.

Vinnai szerint az az alapvető probléma, hogy másként gondolkodik a bank, és másként az ügyfele. A bank értékesítendő termékeket (hitel, bankkártya stb.) akar értékesíteni, miközben az ügyfelei az élethelyzetükhöz keresnek megoldásokat: például lakást akarnak venni, egyszerűbben akarnak fizetni és így tovább.

És ha ehhez módosítani kell a core rendszereket, akkor azt is be kell vállalni, mert különben oda az ügyfélközpontúság, és ezzel együtt a versenyelőny is.

Húszéves rendszerekkel – korszerűen

A panelbeszélgetés is az ügyfélközpontúság problémakörét járta körül. A részvevők – Braun Péter, az OTP igazgatóságának tagja, a VISZ elnöke, Foltányi Tamás, az FHB Bank vezérigazgató-helyettese, Kalmár Ákos, a T-Systems pénzintézeti üzletágának igazgatója, valamint Kő Róbert, a Dorsum vezérigazgatója – abban egyetértettek, hogy a banki modernizációhoz pénz kell. Ez pedig egyre kevesebb. Foltányi szerint például a válság óta folyamatosan csökkent az IT-ra fordítható büdzsé, ami mára elérte azt a szintet, hogy nem lehet tovább csökkenteni, mert az már negatívan hatna a működés biztonságára és színvonalára.

Kő Róbert ugyanakkor azt tapasztalta, hogy más forrásokból is finanszírozhatók az IT-beruházások, például a marketingosztálynak is van olyan pénze, ami elsősorban IT-ra érdemes költeni. Braun Péter ehhez hozzátette: a költségcsökkentési kényszerre sokan úgy reagáltak, hogy kiszerveztek bizonyos tevékenységeket. Csakhogy az outsourcinggal kikerül a know-how a szervezetből, másrészt a szolgáltató kezdi uralni az ügyfelet, ami hosszú távon visszaüt, és a vezérlés is kicsúszhat a szervezet kezéből. Ez azonban kiszolgáltatottá teszi a szervezetet.

A fejlesztésekkel kapcsolatban a banki szakemberek egyetértettek abban, hogy a core rendszerek lecserélése nagyon drága, sőt Barun szerint fölösleges is. 20-30 éves rendszerek is kiválóan ellátják a feladatukat, hiszen a bankok lényegi tevékenysége nem változik, csak a csomagolás, ami a elsősorban a front-endekben testesül meg. Ennek a fejlesztése viszont sokkal olcsóbb, és gyorsabb is. És igazából ott érhető tetten az ügyfélközpontúság.

Cloud & big data

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.