Az Ozlo felvásárlásával akarják gyorsítani saját, természetes nyelvi feldolgozási és gépi tanulási kutatásaikat Zuckerbergék.

Egy Palo Alto-i AI-startupot vásárolt fel a Facebook. A 2013-ban alapított Ozlo ún. valószínűségi vagy probabilisztikus modelleket használ a mesterségesintelligencia-rendszeréhez (ezek a modellek az emberi tanulásban, többek között  a nyelv elsajátításában is fontos szerepet kapnak). A Facebook célja a startuppal ugyan nem egyértelmű, de a legvalószínűbb, hogy intelligens chatbotjához szeretett volna gyorsan hasznosítható technológiát venni. A 2015-ben elindított, de a nagyközönség előtt csak idén tavasszal megnyitott M ugyanis egyelőre nem igazán versenyképes a konkurens termékekkel.

A felvásárlást alig egy héttel a negyedéves pénzügyi eredmények közzététele után jelentették be. A beszámoló közzététele kapcsán Zuckerberg beszélt a vállalat távlati terveiről, és abban az egyik prioritásnak a mesterséges intelligenciát jelölte meg.

Eddig nem jeleskedtek

Míg a konkurensek többsége hangvezérléses AI-asszisztenst épít (Amazon, Google, Microsoft, Alibaba stb.), a Facebook ebben a fontolva haladás híveként pozicionálta magát. Idén tavasszal a Messenger termékfejlesztési vezetője, Stan Chudnovsky arról beszélt a Recode-nak, hogy jelenleg a mesterséges intelligenciák nem elég fejlettek ahhoz, hogy alkalmasak legyenek a beszélt szöveg megértésére.

Chudnovsky ezt azzal magyarázta, hogy a hangalapú chatbotban AI-jának három lépést kell megtennie minden esetben: 1. felismeri, hogy érkezett egy kérés; 2. át kell fordítania olyan szöveggé, amit az AI képes értelmezni; 3. teljesítenie kell a kérést. Jelenleg a legoptimistább fogtókönyv szerint is maximum az esetek 90 százalékában tud eljutni az AI a harmadik lépésig, de valójában még a 75 százalékot sem éri el a sikerességi ráta. A sikertelenség viszont riasztó lehet a felhasználóknak, akiket esetleg végleg elfordít a technológiától. A fejlesztési vezető szerint ezért koncentrál a Facebook a szövegértelmezésre, és a feladat-végrehajtásra. Majd ha ezek már közel tökéletesen működnek, jöhet a beszédfelismerés. De a cél mindenképpen ez utóbbi.

Bár ez jól hangzó magyarázat, nagyon úgy tűnt, hogy a Facebooknak valójában egyelőre nincs olyan technológiája, amellyel fel tudja venni az AI-fejlesztésben a tempót. Az M-et is már két éve bejelentették, és bár már elérhető, voltaképpen nem lépett ki a bétás állapotból.

A Facebooknak az öntanulással is voltak gondjai. 2015-ben, az M bétájának elindításakor David Marcus, a vállalat Messengerért felelős alelnöke azt nyilatkozta a Wirednek, hogy az M voltaképpen egy hibrid: a kérések egy részélt valóban a mesterséges intelligencia szolgálja ki, ám ha az AI csődöt mond, jön az emberi elme. No nem gépbe bújtatott kis emberek adják meg a választ a felhasználói kérdésekre. Marcus akkor azt mondta, több ezer embert akarnak alkalmazni erre a feladatra. Őket szemérmesen AI-oktatóknak nevezik.

Az Ozlo felvásárlásával ebben tudna előrelépni a vállalat. A 30 főt foglalkoztató startup, amely fellengzősen a való világra vonatkozó tudás indexének nevezi magát, ugyanis épp abban erős, ami a Facebooknak nagyon hiányzik, a természetes nyelvi feldolgozásban.

Beolvadnak valahová

A felvásárlásának pénzügyi részleteit egyik cég sem közölte, de a startup már el is tüntette a honlapját, ahol csak egy a felvásárlás előnyeit ecsetelő közlemény olvasható. Eszerint a cég beolvad a Facebook Messenger csapatba. Ettől függetlenül nem teljesen világos, hogy pontosan hol lesz a helye, a technológiák ugyanis a Facebook Artificial Intelligence Researchöt is erősíthetik.

Az egyébként, hogy a Palo Alto-i cég végül a Facebooknál kötött ki, talán nem független az egyik alapító, a jelenlegi vezérigazgató, Charles Jolley múltjától. Jolley amúgy hétpróbás vállalkozó – az elmúlt két évtizedben legalább nyolc technológiai vagy befektetési vállalkozásban volt érdekeltsége alapítóként, tulajdonosként, cégvezetőként –, mellette a legnagyobb cégeknél is dolgozott. Közel négy évet húzott le az Apple-nél, ahol az iCloud fejlesztésén dolgozott. Az Ozlo megalapítása előtt viszont a Facebooknál volt vezető.

Az Ozlo a Cruchbase adatbázisa szerint eddig egy körben jutott befektetésekhez: egy befektetői csoport a Greylock Parners vezetésével 14 millió dollárt adott a fejlesztésekre tavaly májusban.

Vannak bőven még kiaknázásra váról kincsek

Habár a mesterséges intelligencia alkalmazásában és személyi asszisztense fejlesztésében a Facebook most lemaradt, hátrányát nagy valószínűséggel gyorsan le tudja majd dolgozni. A cégen belül az AI-kutatásokat összefogó Facebook Artificial Intelligence Research (FAIR) ugyanis olyan eredményeket produkált épp a természetes nyelvek terén, amelyeknek hosszú távon akár meghatározó jelentősége is lehet a további fejlesztésekre.

FAIR-kutatók a közelmúltban publikálták egy izgalmas kísérletük eredményeit (az összefoglaló a Facebook fejlesztői blogján, a teljes tanulmány itt [PDF] található). Chatbotok párbeszéd ágenseit úgy tanították tárgyalási technikákra, hogy azok egymással kommunikáltak.

A közvetlen kommunikáció folyamán azonban a botok egyre inkább eltértek attól a nyelvi szabályrendszertől, amit a kutatók betápláltak, és létrehoztak egy olyan nyelvet, ami csak a botok számára volt érthető. Azaz emberi beavatkozás nélkül generált egy új, működőképes nyelvet. (Bármilyen nyelv működőképes, ha kielégítően egyértelmű jelrendszert használ kielégítően egyértelmű szabályrendszerrel.) Az új nyelv fokozatosan jött létre, ahogy a botok próbálták hatékonyabbá tenni az egymás közötti kommunikációt.

A kutatók még egy érdekességre felfigyeltek: a botok képesek voltak tökéletesíteni tárgyalási technikáikat. A feladat szerint különböző tárgyakat kellett csereberélniük. A tárgyalások során képesek voltak hamis – a másik megtévesztésére szolgáló – kompromisszumukra is, hogy hatékonyabban elérjék céljukat.

Cloud & big data

A Meta elintézné, hogy dinoszauruszok mászkáljanak minden osztályteremben

Még az ősszel megérkezhetnek az oktatási célú eszközök a Quest platformhoz, a gyártó pedig már azt magyarázza, hogy hatékonyabb virtuálisan bejárni egy múzeumot, mint ténylegesen elmenni oda.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.