Valamivel több mint két év kellett hozzá, hogy megvalósuljon az első európai műholdas és földi kombinációjú repülőgépes fedélzeti internet rendszer (European Aviation Network – EAN). Másfajta fedélzeti rendszerek már működnek egyes légitársaságoknál, az elmondottak szerint ez az első két egymástól ennyire eltérő technológiát integráló megoldás.
Kész a földi hálózat is
Az integrált hálózat elkészültéről online sajtótájékoztató keretében számolt be a projektben a földi hálózatot és szolgáltatást képviselő Deutsche Telekom (DT), a műholdas szolgáltató Inmarsat és a két technológiát közös tető alá hozó fejlesztő, a Nokia.
A rendszer műholdas fele tavaly nyár óta működik, a földi hálózat kiépítésével viszont most készültek el, így indulhat az integrált rendszer tesztelése - jelentette be Rolf Nafziger, a DT nemzetközi nagykereskedelmi üzletágának elnökhelyettese. Hozzátette, a földi átjátszó hálózat speciális LTE antennákra és bázisállomásokra épül, utóbbiból 30 európai országban 300-at helyeztek el. Ebből Magyarországon 5 létesült Sármelléken, Tamásiban, Domonyvölgyben, Dombrádon és Vésztőn - tudtuk meg a Magyar Telekom kommunikációs igazgatóságától.
A hálózat az európai légtér mintegy 5000 kilométernyi szakaszát fedi le, a legkeletibb és a legnyugatibb fekvésű bázisállomás között több mint 3000 kilométer a különbség.
Már megvan az első ügyfél is, a hálózat használatára és a fedélzeti eszközökre tavaly köttöttek megállapodást az International Airlines Grouppal (IAG), amely a British Airwayst, a Vuelinget, az Iberiát és az Aer Lingust foglalja magában. A tervek szerint a szövetség tagjai közül elsőként a brit légitársaság építi be a szélessávú fedélzeti wifi rendszert a rövid távú járatokat teljesítő gépeibe. Az IAG több mint 300 repülőt akar ezzel felszerelni, a tervek szerint egy év múlva a teljes rövid távú flotta 90 százaléka már LTE-képes lesz. További légitársaságok, köztük a Lufthansa is tárgyal már a fejlesztésről – hangzott el az eseményen. A Lufthansa már rajthoz állt a két évvel ezelőtti indulásnál is, de aztán kiszállt a kezdeményezésből.
A túlzsúfolt európai légtér indokolja az integrált rendszert
Az Inmarsat Aviation elnökhelyettese szerint a rendkívül nagyforgalmú európai légtér indokolja az integrált rendszer kiépítését a fedélzeti internetezés biztosítására. Frederik van Essen úgy véli, a naponta indított 22,5 ezer járattal évi 500 millió utast megmozgató térségben egyre növekvő adatátviteli igénnyel kell számolni, amelyet csak műholdas átvitellel nem lehet jó minőségben megoldani. A földi hálózat gyenge pontját, vagyis azt, hogy víz feletti repülésnél kiesik a földi hálózat, viszont a műhold tudja orvosolni.
A légiközlekedésnek ez akár egy új bevételi forrást is jelenthet. A jól kiépített fedélzeti internetes hálózatokból évről évre több pénzt generálhatnak a járatok üzemeltetői. Az első ilyen technológiát biztosító járatok várhatóan még az idei első félévben elindulhatnak.
Thorsten Robrecht, a Nokia vertikális hálózatok elnökhelyettese azokról a technológiai kihívásokról beszélt, amit a cég Bell Labs részlegének mérnökei végül sikerrel oldottak meg. A Nokia LTE AIR2Ground rendszerének ugyanis igen nagy, 10 ezer méteres magasságban, változó külső körülmények között és 1200 km/óra sebesség mellett kell produkálnia a hagyományos földi rendszerben megszokotthoz közelítő teljesítményt. A fedélzeti rendszer egyébként 75 Mbit/s elméleti maximum letöltési sebességre képes.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak