A hálózatba kapcsolt autózás jövőjét a szoftveripar vezérli, ez képes felvenni a versenyt az egyéb technológiai eszközök gyors ütemű fejlődésével. Az autóipari szoftvergyártók bevétele öt év alatt közel megötszöröződik.

Milyen lesz az autós közlekedés a következő évtizedben? Hogyan tudnak lépést tartani a gépkocsigyártók a járműipari tartalmat is adó technológiai ipar fejlődésével? Ki lesz a nyertese ennek a folyamatnak? Ezeket a kérdéseket járták körül közös tájékoztatójukon a navigációs szoftvereket fejlesztő NNG, valamint a gép-gép közötti kommunikációban (M2M) már számos fejlesztéssel rendelkező Vodafone hazai szakemberei.

2021-re az új autók 80 százalékának lesz hálózati kapcsolata

Király István, a mobilszolgáltató vállalati szolgáltatások üzletágának a vezérigazgatóhelyettese aktuális dolgok internetével (IoT) kapcsolatos globális kutatásuk eredményével kezdte. Ebből kiderül, hogy a megkérdezett vállalatvezetőknek már a kétharmada ért egyet azzal, hogy az IoT teljes mértékben átalakítja az üzleti környezetét. Azoknak a vállalatoknak a száma pedig, ahol legalább 50 ezer IoT eszközt használnak már időről időre megduplázódik. Nálunk ebbe a kategóriába legfeljebb két terület fér bele, az egyik az útdíjellenőrző-rendszer, valamint az adóhivatalhoz bekötött pénztárgépek száma.

Vannak más idevágó statisztikák is, a mobilszolgáltatók nemzetközi szervezetének a GSMA-nak az adatai szerint a hálózatba kapcsolt autók piaca 2020-ra nagyságrendileg 151 milliárd dolláros üzlet lesz, ami közel az ötszöröse a 2015-ös adatnak. A BI Intelligence azt jósolja, hogy a 2021-ben piacra kerülő autók több mint 80 százaléka fog rendelkezni valamilyen típusú hálózati kapcsolattal.

Ebből az NNG és a Vodafone is kivenné a részét. Az ugyanis egyre nyilvánvalóbb, hogy az autópiaci bevételek egyre nagyobb hányada vándorol át a járműgyártók zsebéből a szoftveriparéba. A RethinkX szakértői csoport tanulmánya szerint másfél évtized alatt csak az amerikai autóiparból 1100 milliárd dollárnyi bevétel fog eltűnni, ennek az összegnek a meghatározó részét a különböző, autóiparhoz közel álló szoftverfejlesztő és szolgáltató cégek fogják bezsebelni, azok, amelyek navigációs, kiberbiztonsági és új generációs infotainment megoldásokat fejlesztenek.

Hogy ez nálunk mekkora üzlet lehet? A statista.com adatai szerint, a hálózatba kapcsolt autók magyarországi penetrációja jelenleg 0,9 százalékon áll (a KSH adatai alapján ez körülbelül 30 ezer autót jelent), 2021-re viszont elérheti a 12,7 százalékot is, ami több mint 420 ezer autónak felel meg.

Mi kell az autós dolgok internetéhez?

A dolgok internetéhez azonban már kevés lesz a jelenlegi 4G, 4G+ hálózatok sávszélessége, de még ennél is kevesebbnek bizonyul a késleltetési ideje, aminek a radikális csökkentése elemi fontosságú, mondjuk egy önjáró autó elvárható reakcióidejéhez. A jelenlegi rendszerek 20-40 miliszekundum késleltetését 1-2 ms-re kell majd csökkenteni.

A jövő autójába darabonként több mint száz szenzort építenek majd bele, emiatt is szükség lesz a nagyobb kapacitású, sávszélességű hálózatokra, mint amilyennek az 5G ígérkezik. A Vodafone igyekezete, hogy már idejekorán megtalálja az új korszaknak megfelelő szolgáltatásokat, üzleti modelleket, nem meglepő. Mint nemrégiben részletesen írtunk róla, a klasszikus mobilszolgáltatók nem ülhetnek a babérjaikon, mert ha nem lépnek időben, egész egyszerűen kimaradhatnak a bizniszből.

A Vodafone vezérhelyettese ennek kapcsán elmondta, hogy a brit csoport az első távközlési szolgáltatóként csatlakozott a globális 5GAA (5G Automotive Association) szövetséghez, amelynek a célja az összekapcsolt és automatizált vezetés és az intelligens szállítási rendszerek fejlesztése. A cégnek már több autómárkával is sikerült megállapodni, az Audikban és a Skodákban már a Vodafone SIM-kártyáit építik be.

Pilot szakasz előtt a parkolást mélygarázsokban is segítő rendszer

A vállalat üzletágvezetője arról is beszélt, hogyan érintik a változások a magyarországi piacot. Király István szerint, ha a szabványok kialakításában megfelelő lesz az ütem, 2020-ra nálunk is megjelenhetnek az első hálózatok, addigra talán már az is eldől, az állam mely frekvenciákat kínálja a további hálózatfejlesztésekhez. Kulcsfeladatok hárulnak a jogászokra is, akiknek ki kell alakítani a hálózatos autózás felelősségi rendszerét, főleg addig, amíg a régi analóg és az új digitális autók együtt közlekednek majd.

Bemutatták a Vodafone által fejlesztett parkolást segítő rendszert is, amely már a mobilhálózatokat blokkoló mélygarázsokban is használható lesz majd. A pilot várhatóan egy év múlva indulhat.

Létrejöttek már a jövő közlekedésének a feladataival foglalkozó munkacsoportok is a magyarországi  5G-koalíción belül. (A szervezet megalakulásáról itt számoltunk be.)

A hálózati kapcsolat teljesen új távlatokat nyit majd a sofőrök és a fejlesztők előtt is. Kerecsen Tamás, az NNG technológiai igazgatója a hálózati kapcsolatokkal elérhető, ma még kicsit futurisztikusnak ható termékek és szolgáltatások megjelenését emelte ki.

Lehetőség lesz például arra, hogy a merülő elektromos autónk feltöltéséhez az autóval való, szabadszavas beszélgetés segítségével találjunk megfelelő töltőt, lefoglaltassuk azt magunknak a kocsival, majd fizessünk. Mindeközben a töltő szomszédságában lévő kávézótól a fizetést követő néhány másodpercben érkezhet egy aktuális kupon, hogy olcsóbban vehessük meg kávénkat, miközben tölt az autó. De akár arra is, hogy a naptárunkkal szinkronban lévő járművünk reggeli közben figyelmeztessen arra, hogy a szokásos útvonalunkon baleset történt, dugó várható, így valamivel korábban el kellene indulnunk, vagy alternatív útvonalat lenne érdemes választanunk.

Hogyan frissítjük majd újgenerációs autós szoftvereinket?

A magyarországi székhelyű navigációs szoftvergyártónak a 10 legnagyobb autómárkából héttel már nagy projektjei vannak ezen a téren. Azt azonban megjegyezte, hogy mivel mindennél fontosabb az autózás biztonsága, szerinte a teljesen önvezető autók megjelenéséig még sok évnek kell eltelnie.  

A nyitott kérdések közé sorolja a technológiai igazgató is a felelősség témáját, nemcsak egy esetleges baleset kapcsán, hanem az autók egymás közti kommunikációjánál is. Még nem alakultak ki a megfelelő szabványok az okostelefonok és az autós fejegységek összekapcsolására.

Kulcskérdésnek tartja a kiberbiztonságot is, azzal ugyanis, hogy az autókat az internetre kötjük, egy új terület nyílik meg a bűnözők előtt. Az NNG az idén bejelentett egy fejlesztést, amellyel a leggyakrabban alkalmazott támadást lehet megelőzni. A cég a közelmúltban vásárolt is egy ilyen profilú társaságot.

Nyitott kérdés még a szoftverek frissítése is, ami szerinte nem működhet a mobiltelefonoknál, laptopoknál megszokott módon.

Mobilitás

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.