A hálózatba kapcsolt autózás jövőjét a szoftveripar vezérli, ez képes felvenni a versenyt az egyéb technológiai eszközök gyors ütemű fejlődésével. Az autóipari szoftvergyártók bevétele öt év alatt közel megötszöröződik.
Hirdetés
 

Milyen lesz az autós közlekedés a következő évtizedben? Hogyan tudnak lépést tartani a gépkocsigyártók a járműipari tartalmat is adó technológiai ipar fejlődésével? Ki lesz a nyertese ennek a folyamatnak? Ezeket a kérdéseket járták körül közös tájékoztatójukon a navigációs szoftvereket fejlesztő NNG, valamint a gép-gép közötti kommunikációban (M2M) már számos fejlesztéssel rendelkező Vodafone hazai szakemberei.

2021-re az új autók 80 százalékának lesz hálózati kapcsolata

Király István, a mobilszolgáltató vállalati szolgáltatások üzletágának a vezérigazgatóhelyettese aktuális dolgok internetével (IoT) kapcsolatos globális kutatásuk eredményével kezdte. Ebből kiderül, hogy a megkérdezett vállalatvezetőknek már a kétharmada ért egyet azzal, hogy az IoT teljes mértékben átalakítja az üzleti környezetét. Azoknak a vállalatoknak a száma pedig, ahol legalább 50 ezer IoT eszközt használnak már időről időre megduplázódik. Nálunk ebbe a kategóriába legfeljebb két terület fér bele, az egyik az útdíjellenőrző-rendszer, valamint az adóhivatalhoz bekötött pénztárgépek száma.

Vannak más idevágó statisztikák is, a mobilszolgáltatók nemzetközi szervezetének a GSMA-nak az adatai szerint a hálózatba kapcsolt autók piaca 2020-ra nagyságrendileg 151 milliárd dolláros üzlet lesz, ami közel az ötszöröse a 2015-ös adatnak. A BI Intelligence azt jósolja, hogy a 2021-ben piacra kerülő autók több mint 80 százaléka fog rendelkezni valamilyen típusú hálózati kapcsolattal.

Ebből az NNG és a Vodafone is kivenné a részét. Az ugyanis egyre nyilvánvalóbb, hogy az autópiaci bevételek egyre nagyobb hányada vándorol át a járműgyártók zsebéből a szoftveriparéba. A RethinkX szakértői csoport tanulmánya szerint másfél évtized alatt csak az amerikai autóiparból 1100 milliárd dollárnyi bevétel fog eltűnni, ennek az összegnek a meghatározó részét a különböző, autóiparhoz közel álló szoftverfejlesztő és szolgáltató cégek fogják bezsebelni, azok, amelyek navigációs, kiberbiztonsági és új generációs infotainment megoldásokat fejlesztenek.

Hogy ez nálunk mekkora üzlet lehet? A statista.com adatai szerint, a hálózatba kapcsolt autók magyarországi penetrációja jelenleg 0,9 százalékon áll (a KSH adatai alapján ez körülbelül 30 ezer autót jelent), 2021-re viszont elérheti a 12,7 százalékot is, ami több mint 420 ezer autónak felel meg.

Mi kell az autós dolgok internetéhez?

A dolgok internetéhez azonban már kevés lesz a jelenlegi 4G, 4G+ hálózatok sávszélessége, de még ennél is kevesebbnek bizonyul a késleltetési ideje, aminek a radikális csökkentése elemi fontosságú, mondjuk egy önjáró autó elvárható reakcióidejéhez. A jelenlegi rendszerek 20-40 miliszekundum késleltetését 1-2 ms-re kell majd csökkenteni.

A jövő autójába darabonként több mint száz szenzort építenek majd bele, emiatt is szükség lesz a nagyobb kapacitású, sávszélességű hálózatokra, mint amilyennek az 5G ígérkezik. A Vodafone igyekezete, hogy már idejekorán megtalálja az új korszaknak megfelelő szolgáltatásokat, üzleti modelleket, nem meglepő. Mint nemrégiben részletesen írtunk róla, a klasszikus mobilszolgáltatók nem ülhetnek a babérjaikon, mert ha nem lépnek időben, egész egyszerűen kimaradhatnak a bizniszből.

A Vodafone vezérhelyettese ennek kapcsán elmondta, hogy a brit csoport az első távközlési szolgáltatóként csatlakozott a globális 5GAA (5G Automotive Association) szövetséghez, amelynek a célja az összekapcsolt és automatizált vezetés és az intelligens szállítási rendszerek fejlesztése. A cégnek már több autómárkával is sikerült megállapodni, az Audikban és a Skodákban már a Vodafone SIM-kártyáit építik be.

Pilot szakasz előtt a parkolást mélygarázsokban is segítő rendszer

A vállalat üzletágvezetője arról is beszélt, hogyan érintik a változások a magyarországi piacot. Király István szerint, ha a szabványok kialakításában megfelelő lesz az ütem, 2020-ra nálunk is megjelenhetnek az első hálózatok, addigra talán már az is eldől, az állam mely frekvenciákat kínálja a további hálózatfejlesztésekhez. Kulcsfeladatok hárulnak a jogászokra is, akiknek ki kell alakítani a hálózatos autózás felelősségi rendszerét, főleg addig, amíg a régi analóg és az új digitális autók együtt közlekednek majd.

Bemutatták a Vodafone által fejlesztett parkolást segítő rendszert is, amely már a mobilhálózatokat blokkoló mélygarázsokban is használható lesz majd. A pilot várhatóan egy év múlva indulhat.

Létrejöttek már a jövő közlekedésének a feladataival foglalkozó munkacsoportok is a magyarországi  5G-koalíción belül. (A szervezet megalakulásáról itt számoltunk be.)

A hálózati kapcsolat teljesen új távlatokat nyit majd a sofőrök és a fejlesztők előtt is. Kerecsen Tamás, az NNG technológiai igazgatója a hálózati kapcsolatokkal elérhető, ma még kicsit futurisztikusnak ható termékek és szolgáltatások megjelenését emelte ki.

Lehetőség lesz például arra, hogy a merülő elektromos autónk feltöltéséhez az autóval való, szabadszavas beszélgetés segítségével találjunk megfelelő töltőt, lefoglaltassuk azt magunknak a kocsival, majd fizessünk. Mindeközben a töltő szomszédságában lévő kávézótól a fizetést követő néhány másodpercben érkezhet egy aktuális kupon, hogy olcsóbban vehessük meg kávénkat, miközben tölt az autó. De akár arra is, hogy a naptárunkkal szinkronban lévő járművünk reggeli közben figyelmeztessen arra, hogy a szokásos útvonalunkon baleset történt, dugó várható, így valamivel korábban el kellene indulnunk, vagy alternatív útvonalat lenne érdemes választanunk.

Hogyan frissítjük majd újgenerációs autós szoftvereinket?

A magyarországi székhelyű navigációs szoftvergyártónak a 10 legnagyobb autómárkából héttel már nagy projektjei vannak ezen a téren. Azt azonban megjegyezte, hogy mivel mindennél fontosabb az autózás biztonsága, szerinte a teljesen önvezető autók megjelenéséig még sok évnek kell eltelnie.  

A nyitott kérdések közé sorolja a technológiai igazgató is a felelősség témáját, nemcsak egy esetleges baleset kapcsán, hanem az autók egymás közti kommunikációjánál is. Még nem alakultak ki a megfelelő szabványok az okostelefonok és az autós fejegységek összekapcsolására.

Kulcskérdésnek tartja a kiberbiztonságot is, azzal ugyanis, hogy az autókat az internetre kötjük, egy új terület nyílik meg a bűnözők előtt. Az NNG az idén bejelentett egy fejlesztést, amellyel a leggyakrabban alkalmazott támadást lehet megelőzni. A cég a közelmúltban vásárolt is egy ilyen profilú társaságot.

Nyitott kérdés még a szoftverek frissítése is, ami szerinte nem működhet a mobiltelefonoknál, laptopoknál megszokott módon.

Mobilitás

Már nem a CIO-é a legjobban fizető IT-vezetői állás

Legalábbis Amerikában. A stratégiaalkotás és az IT-büdzsé menedzselése továbbra is az ő feladatuk, de eljött a specializálódás kora.
 
Hirdetés

Üzleti sikerek az unalom ellen

A budapesti gasztroforradalom két jellegzetes vállalkozását, a Budapest Bakeringet és a Budapest Makeryt egy képzőművész alapította, ám a sikerhez nagy szükség volt a digitális technológia teremtette lehetőségekre is.

Ehhez is a felhőszolgáltatások adják a nagy lökést, teret adva a kísérletezéshez.
A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.