Már most is egészen máshogy utazunk repülőgéppel, mint néhány éve, mivel a légitársaságok működését és ügyfélkezelését is gyökeresen átalakította a digitális transzformáció. Ennek több eleme is van, de három legfontosabb terület társaságok működési hatékonyságának és működési biztonságának növelése, valamint a vásárlói élmény javítása – elsősorban informatikai eszközökke. A légitársaságok működésében ez tetten érhető mind a repülőgépek üzemeltetésében, mind a földi és légi személyzet munkájának átalakulásában, míg az utasok az egyre jobb személyre szabott ajánlatokban és csomagokban érzékelhetik.
Több részeredményről a Bitport is beszámolt. Az üzemeltetési hatékonyságot jól példázza az Alitalia esete: a társaság az üzemanyag-felhasználás részletes és folyamatos monitorozására, valamint elemzésére építve évi 15 millió dollárt tudott spórolni. Az utasoknak vásárlói élményét pedig nem csak az olyan szolgáltatások javíthatják, mint például a Google Flight, hanem közvetve például a big data megoldások is.
A Lufhansa Systems most összegyűjtötte azokat az elemeket, melyek a leginkább meghatározzák a légi közlekedés digitalizációját.
1. Az utazás nem csak a repülés idejéig tart. Az egyik legfontosabb hívószó a személyre szabottság. Ennek egyik kulcsa a big data elemzésekre épülő dinamikus értékesítési lánc. Az utas persze mindebből csak azt érzékeli, hogy már az utazása tervezéskor a legkedvezőbb ajánlatokkal találkozik. Ez javítja a felhasználói élményt, de jó a légitársaságnak is, mert csökkenti az értékesítési kiadásait.
A Google is erre a lehetőségre repült rá a Flight szolgáltatással, ami már azt is figyeli, hogy egy aktuális viteldíj-ajánlat meddig él. A folyamatot jól leírja az a példa, melyet a Teradata műszaki igazgatója, Stephen Brobst egy lapunknak adott interjújában mondott: egy légitársaságnak törölt járat miatt kellett kártérítést fizetnie az utasainak. Ám a big data segítségével sikerült pontosabban elemezni az ügyféligényeket, és egy olyan megoldást találni, amivel költségkímélő módon oldhatták meg a kártérítést, és még az ügyfélhűséget is javították.
A Lufthansa Systems inTime mobilalkalmazása mögött is valós idejű analitika elemzi a folyamatosan gyűjtött anonim utasadatokat, hogy pontosan előrejelezhesse az utasnak, mennyi idő kell az adott pozíciójából (akár otthonról) eljutni a gép fedélzetére. Az alkalmazás mögött dolgozó rendszer figyelembe veszi a repülőtérre vezető út forgalmi viszonyait, a várakozási idöt a check-in pultnál és az ellenőrzésnél stb.
2. A repülési idő szórakozásra és munkára is kihasználható. Míg korábban a légitársaságok biztonsági okokra hivatkozva tiltották repülés közben az internethasználatot, aztán az elmúlt években fokozatosan lazítottak a tilalmon. Amerikában már több éve engedélyezték a tabletek használatát fedélzeten, majd lazították a mobilhasználatot, és a wifi-s repülőgépek is megjelentek. Ebbe a sorba illeszkedik a Lufthansa Systems BoardConnect platformja is, ami egyszerre segíti a légi személyzet munkáját és biztosít szélessávú internetet az utasoknak. Akár online konferenciabeszélgetéseket is le lehet bonyolítani rajta keresztül.
3. Biztonságosabb és olcsóbban működő működő légitársaságok. Ez az egyik legfontosabb ígérete a digitalizációnak. A gazdaságosság nem csak a jobb üzemanyag-felhasználásban mutatkozik meg, hanem például a különböző technikai műveletek, például a földi karbantartás időigényének csökkenésében is. A biztonság a repülés teljes folyamatában kulcsfontosságú. A pilótafülkében például sokat segít, ha a pilóta egy helyen kapja meg az összes szükséges információt, de ugyanez érvényes a légiforgalmi irányítókra is, akinek a munkájában kiemelten fontos, hogy egy biztonsági figyelmeztetés se kerülje el a figyelmüket. A Lufthansa Systems például egy olyan kontrollrendszert fejlesztett (NetLine/Ops++), amely légi irányító szemmozgását követi és elemzi, így azonnal riaszthat, ha valami fontos elkerülte a figyelmét.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak