A digitalizáció alapjaiban alakítja át a légi közlekedést: pontosabban a légitársaságok működését és az utasok életét.
Hirdetés
 

Már most is egészen máshogy utazunk repülőgéppel, mint néhány éve, mivel a légitársaságok működését és ügyfélkezelését is gyökeresen átalakította a digitális transzformáció. Ennek több eleme is van, de három legfontosabb terület társaságok működési hatékonyságának és működési biztonságának növelése, valamint a vásárlói élmény javítása – elsősorban informatikai eszközökke. A légitársaságok működésében ez tetten érhető mind a repülőgépek üzemeltetésében, mind a földi és légi személyzet munkájának átalakulásában, míg az utasok az egyre jobb személyre szabott ajánlatokban és csomagokban érzékelhetik.

Több részeredményről a Bitport is beszámolt. Az üzemeltetési hatékonyságot jól példázza az Alitalia esete: a társaság az üzemanyag-felhasználás részletes és folyamatos monitorozására, valamint elemzésére építve évi 15 millió dollárt tudott spórolni. Az utasoknak vásárlói élményét pedig nem csak az olyan szolgáltatások javíthatják, mint például a Google Flight, hanem közvetve például a big data megoldások is.

A Lufhansa Systems most összegyűjtötte azokat az elemeket, melyek a leginkább meghatározzák a légi közlekedés digitalizációját.

1. Az utazás nem csak a repülés idejéig tart. Az egyik legfontosabb hívószó a személyre szabottság. Ennek egyik kulcsa a big data elemzésekre épülő dinamikus értékesítési lánc. Az utas persze mindebből csak azt érzékeli, hogy már az utazása tervezéskor a legkedvezőbb ajánlatokkal találkozik. Ez javítja a felhasználói élményt, de jó a légitársaságnak is, mert csökkenti az értékesítési kiadásait.

A Google is erre a lehetőségre repült rá a Flight szolgáltatással, ami már azt is figyeli, hogy egy aktuális viteldíj-ajánlat meddig él. A folyamatot jól leírja az a példa, melyet a Teradata műszaki igazgatója, Stephen Brobst egy lapunknak adott interjújában mondott: egy légitársaságnak törölt járat miatt kellett kártérítést fizetnie az utasainak. Ám a big data segítségével sikerült pontosabban elemezni az ügyféligényeket, és egy olyan megoldást találni, amivel költségkímélő módon oldhatták meg a kártérítést, és még az ügyfélhűséget is javították.

A Lufthansa Systems inTime mobilalkalmazása mögött is valós idejű analitika elemzi a folyamatosan gyűjtött anonim utasadatokat, hogy pontosan előrejelezhesse az utasnak, mennyi idő kell az adott pozíciójából (akár otthonról) eljutni a gép fedélzetére. Az alkalmazás mögött dolgozó rendszer figyelembe veszi a repülőtérre vezető út forgalmi viszonyait, a várakozási idöt a check-in pultnál és az ellenőrzésnél stb.

2. A repülési idő szórakozásra és munkára is kihasználható. Míg korábban a légitársaságok biztonsági okokra hivatkozva tiltották repülés közben az internethasználatot, aztán az elmúlt években fokozatosan lazítottak a tilalmon. Amerikában már több éve engedélyezték a tabletek használatát fedélzeten, majd lazították a mobilhasználatot, és a wifi-s repülőgépek is megjelentek. Ebbe a sorba illeszkedik a Lufthansa Systems BoardConnect platformja is, ami egyszerre segíti a légi személyzet munkáját és biztosít szélessávú internetet az utasoknak. Akár online konferenciabeszélgetéseket is le lehet bonyolítani rajta keresztül.

3. Biztonságosabb és olcsóbban működő működő légitársaságok. Ez az egyik legfontosabb ígérete a digitalizációnak. A gazdaságosság nem csak a jobb üzemanyag-felhasználásban mutatkozik meg, hanem például a különböző technikai műveletek, például a földi karbantartás időigényének csökkenésében is. A biztonság a repülés teljes folyamatában kulcsfontosságú. A pilótafülkében például sokat segít, ha a pilóta egy helyen kapja meg az összes szükséges információt, de ugyanez érvényes a légiforgalmi irányítókra is, akinek a munkájában kiemelten fontos, hogy egy biztonsági figyelmeztetés se kerülje el a figyelmüket. A Lufthansa Systems például egy olyan kontrollrendszert fejlesztett (NetLine/Ops++), amely légi irányító szemmozgását követi és elemzi, így azonnal riaszthat, ha valami fontos elkerülte a figyelmét.

Cloud & big data

Megjöttek Androidra az első telepítés nélkül futtatható appok

A Google már tavaly beígérte, mostanra megvalósította. Elindult az Instant App, de egyelőre csak néhány alkalmazást lehet telepítés nélkül kipróbálni.
 
Hirdetés

Megújult a First Class csomag – uniós adatroaming akár 70 gigabájtig

A változtatásokkal az elsősorban üzleti ügyfelek igényeire szabott ajánlat még rugalmasabb, miközben a prémium jellege is megmarad.

A technológiai fejlődés jó, csak épp még az adatvédelmi kockázatok is nőnek vele. A vállalatoknak pedig ezzel kell valamit kezdeni a változó adatkezelési szabályozás miatt. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

A CISPE adatvédelmi magatartási kódex szerint szolgáltat az Aruba

Az Aruba Cloud minden felhőszolgáltatása megfelel azoknak az előírásoknak, amelyeket az európai felhőinfrastruktúra-szolgáltatók szakmai szövetsége adatvédelmi magatartási kódexében rögzített.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.