A digitalizáció alapjaiban alakítja át a légi közlekedést: pontosabban a légitársaságok működését és az utasok életét.

Már most is egészen máshogy utazunk repülőgéppel, mint néhány éve, mivel a légitársaságok működését és ügyfélkezelését is gyökeresen átalakította a digitális transzformáció. Ennek több eleme is van, de három legfontosabb terület társaságok működési hatékonyságának és működési biztonságának növelése, valamint a vásárlói élmény javítása – elsősorban informatikai eszközökke. A légitársaságok működésében ez tetten érhető mind a repülőgépek üzemeltetésében, mind a földi és légi személyzet munkájának átalakulásában, míg az utasok az egyre jobb személyre szabott ajánlatokban és csomagokban érzékelhetik.

Több részeredményről a Bitport is beszámolt. Az üzemeltetési hatékonyságot jól példázza az Alitalia esete: a társaság az üzemanyag-felhasználás részletes és folyamatos monitorozására, valamint elemzésére építve évi 15 millió dollárt tudott spórolni. Az utasoknak vásárlói élményét pedig nem csak az olyan szolgáltatások javíthatják, mint például a Google Flight, hanem közvetve például a big data megoldások is.

A Lufhansa Systems most összegyűjtötte azokat az elemeket, melyek a leginkább meghatározzák a légi közlekedés digitalizációját.

1. Az utazás nem csak a repülés idejéig tart. Az egyik legfontosabb hívószó a személyre szabottság. Ennek egyik kulcsa a big data elemzésekre épülő dinamikus értékesítési lánc. Az utas persze mindebből csak azt érzékeli, hogy már az utazása tervezéskor a legkedvezőbb ajánlatokkal találkozik. Ez javítja a felhasználói élményt, de jó a légitársaságnak is, mert csökkenti az értékesítési kiadásait.

A Google is erre a lehetőségre repült rá a Flight szolgáltatással, ami már azt is figyeli, hogy egy aktuális viteldíj-ajánlat meddig él. A folyamatot jól leírja az a példa, melyet a Teradata műszaki igazgatója, Stephen Brobst egy lapunknak adott interjújában mondott: egy légitársaságnak törölt járat miatt kellett kártérítést fizetnie az utasainak. Ám a big data segítségével sikerült pontosabban elemezni az ügyféligényeket, és egy olyan megoldást találni, amivel költségkímélő módon oldhatták meg a kártérítést, és még az ügyfélhűséget is javították.

A Lufthansa Systems inTime mobilalkalmazása mögött is valós idejű analitika elemzi a folyamatosan gyűjtött anonim utasadatokat, hogy pontosan előrejelezhesse az utasnak, mennyi idő kell az adott pozíciójából (akár otthonról) eljutni a gép fedélzetére. Az alkalmazás mögött dolgozó rendszer figyelembe veszi a repülőtérre vezető út forgalmi viszonyait, a várakozási idöt a check-in pultnál és az ellenőrzésnél stb.

2. A repülési idő szórakozásra és munkára is kihasználható. Míg korábban a légitársaságok biztonsági okokra hivatkozva tiltották repülés közben az internethasználatot, aztán az elmúlt években fokozatosan lazítottak a tilalmon. Amerikában már több éve engedélyezték a tabletek használatát fedélzeten, majd lazították a mobilhasználatot, és a wifi-s repülőgépek is megjelentek. Ebbe a sorba illeszkedik a Lufthansa Systems BoardConnect platformja is, ami egyszerre segíti a légi személyzet munkáját és biztosít szélessávú internetet az utasoknak. Akár online konferenciabeszélgetéseket is le lehet bonyolítani rajta keresztül.

3. Biztonságosabb és olcsóbban működő működő légitársaságok. Ez az egyik legfontosabb ígérete a digitalizációnak. A gazdaságosság nem csak a jobb üzemanyag-felhasználásban mutatkozik meg, hanem például a különböző technikai műveletek, például a földi karbantartás időigényének csökkenésében is. A biztonság a repülés teljes folyamatában kulcsfontosságú. A pilótafülkében például sokat segít, ha a pilóta egy helyen kapja meg az összes szükséges információt, de ugyanez érvényes a légiforgalmi irányítókra is, akinek a munkájában kiemelten fontos, hogy egy biztonsági figyelmeztetés se kerülje el a figyelmüket. A Lufthansa Systems például egy olyan kontrollrendszert fejlesztett (NetLine/Ops++), amely légi irányító szemmozgását követi és elemzi, így azonnal riaszthat, ha valami fontos elkerülte a figyelmét.

Cloud & big data

Az orosz fillérekért is mélyre hajolnak az amerikai gyártók

Hasonló történik, mint az utóbbi néhány évben Kínában, csak sokkal kevesebb pénzt hoz.
 
Hirdetés

Okos városok felé nyit az ALEF, a Libelium kizárólagos disztribútora lett

Portfólióját az okos város projektek irányába szélesíti az ALEF csoport, amely a közelmúltban disztribúciós megállapodást kötött a témában az élenjárók közé sorolt spanyol Libelium céggel.

Egy hackertámadás kezdete és felfedezése ritkán esik egybe. A kettő között eltelt napok, hetek, hónapok időszaka az, amikor a támadók észrevétlenül garázdálkodhatnak a rendszerben. Lehet és kell is csökkenteni ezt az időt.

a melléklet támogatója a Cisco Systems

Hirdetés

A leghatékonyabb védelem a zsarolóvírusokkal szemben

Már a sérülékenység ismertté válása utáni egy-két órát követően megnyugodhatnak azok, akik a Cisco preventív eszközeivel védik hálózataikat a legújabb fenyegetésekkel szemben.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.