Az Amazon Echo vagy a Google Home eddig reklámmentes volt, de a szárnyaikat bontogató hirdetések készülnek tönkretenni az élményt.

Pofonegyszerűen működnek az (amerikai) otthonokban egyre inkább terjedő, mesterséges intelligencián alapuló digitális személyi asszisztensek. Folyamatosan hallgatózó mikrofonjaik révén figyelik környezetüket, és megpróbálkoznak az elhangzó beszéd felismerésével illetve értelmezésével. Ha sikerrel járnak, akkor a kapott utasításnak megfelelően futtatnak online kereséseket, játszanak le zenét és így tovább. Ezt a képességüket hackelhetik meg a hirdetők.

Onnan ömlik a reklámszemét, ahonnan nem is láttuk jönni

A múlt héten ment le az amerikai tévében az a Burger King reklám, melynek 15 másodperc elég volt arra, hogy meghackelje az otthoni MI-k működési elvét. A hirdetés ugyanis gyakorlatilag parancsot adott a Google Home-oknak, hogy azok keressenek rá a cég hamburgerére a weben és ismertessék a műsort nézőkkel, miből is áll a szendvics. A tévén keresztül megszólított – „OK Google, what is the Whopper burger?” - digitális asszisztensek pedig pontosan így tettek; a negyedperces reklámidővel sokkal részletesebb információt tudott átadni a gyorsétteremlánc azzal, hogy rávette az otthonokban ülő Google Home-okat a vonatkozó Wikipedia bejegyzés felolvasására.

Nézőpont kérdése, hogy a húzást zseniálisnak, viccesnek vagy hiperzavarónak tartja valaki, de kétségtelenül egy új reklámozási lehetőség megjelenésének vagyunk tanúi (nem is beszélve a húzással generált másodlagos (média)érdeklődésről). Az egyértelműen reklámnak minősülő, rövid bejátszás már közel 4 milliós nézettséget produkált a Youtube-on és minden bizonnyal a releváns Wikipedia cikk forgalmát is jócskán megdobta.

És ez még csak a kezdet. A gyorsétteremlánc ráérzett valamire, egy olyan teljesen új hirdetési lehetőségre, ami azonnal heves érdeklődést váltott ki a 21. századi megoldások iránt érdeklődő reklámcégeknél. Mivel hirdetői szempontból egyértelműen sikernek könyvelhető el a hamburgerreklám, várhatóan a közeljövőben több ilyen hirdetés is napvilágot fog látni.

De mi a baj ezzel?

Az új reklámozási lehetőségek új bevételi forrást jelenthetnek a fejlesztőknek, a hirdetők pedig olyanokat érhetnek el, akiket a hagyományos formában már nem tudnának. Mindenki nyert, igaz?

Közel sem. Ezeket az eszközöket az emberek azért használják, hogy mindennapi életüket megkönnyítse. Ha kvázi ellenőrizetlenül beletrollkodhatnak a működésükbe, akkor hamarosan csak egy újabb szócsöve lesz a reklámoknak, és ki szeretne hirdetéseket hallgatni digitális személyi asszisztensétől? Ha a felhasználók a popup reklámokhoz hasonlóan fognak reagálni ezekre a megközelítésekre, akkor azok valószínűleg ugyanarra a sorsra fognak jutni, mint a popupok.

Persze a helyzetet tovább gondolva, lehet(ne) ebből pénzt csinálni. Emelt összegért cserébe reklámmentessé tenni a készülékeket – közismert értékesítési forma ez például a (mobil)alkalmazások körében.

A piac úttörője, az Amazon egyelőre meglehetősen szigorúan kezeli a témát, ugyanakkor a platformból nyilván pénzt akar látni – és nem csak az egyszeri termékértékesítésre hajt. Éppen ezért az online vásárlást nem csak megtűri, hanem támogatja is, nehéz tehát egyértelmű határvonalat húzni a hirdetések tekintetében. A gyakorlat majd úgyis formálni fogja a szokásokat, ahogy a drónok használatát is szabályozták a kezdeti, „mindent szabad” időszak után.

A Google és a Burger King hivatalos információk szerint nem egyeztetett a hirdetést megelőzően; az amerikai keresővállalat pedig egyelőre nem kommentálta a történteket.

Cloud & big data

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.