Kétszámjegyű visszaeséssel indították az évet a táblagépek piacának eddigi meghatározó márkagyártói, az Apple és a Samsung. Az ezen a területen még kisebb szállítóknak számító kínai Huawei, a TCL-Alcatel és a dél-koreai LG ellenben komolyabban növelni tudta piaci részesedését. A Huawei egy év alatt – igaz, alacsony bázisról indulva – közel 150 százalékkal emelte a szállításait, derül ki a Strategy Analytics friss elemzéséből. A trendet alátámasztják a Digitimes Research kutatásai is. A cég előrejelzése szerint a tavaly év 250 millió darabos értékesítése volt a csúcs. Az idei évre már közel 12 százalékos csökkenést prognosztizálnak. 2016-ra is a piac további szűkülését jósolják. A trend csak 2017-be fordul emelkedőre, de a piac az értékesített darabszám tekintetében még 2018-ban sem fogja elérni a tavalyi mennyiséget.
Áramvonalasított Samsung-portfolió, céges felhasználókra építő Apple
Az idei első negyedévben éves összevetésben 8 százalékkal esett vissza a táblagépek globális értékesítése. A Strategy Analytics elemzése szerint viszont a már említett vezető márkák 2015-öt a visszakapaszkodás és a konszolidáció évének tekintik, mert bíznak ezeknek az eszközöknek a további piaci lehetőségeiben.
A Samsung például arra készül, hogy áramvonalasítsa termékportfolióját, amely jelenleg túlzottan széles. A jövőben az ebben a szegmensben eddig a legjobban teljesítő középkategóriás, illetve az olcsóbb készülékekre koncentrál, mint amilyen a Tab S, a Tab 4, vagy az új Tab A. A koreai gyártó ezzel egyidejűleg csökkenti az ezen termékekre szánt K+F kiadásait is.
Az Apple erőteljes marketing kampányt kezdett, hogy az ötik negyedéve tartó folyamatos visszaesés után ismét növelje tableteladásait. Ebben segíthet az IBM-mel kötött MobileFirst parnterség, amely a táblagépek vállalati felhasználásának a felfuttatását célozza, de a még bevezetésre váró újabb modellek kapcsán néhány új alkalmazásról is felröppennek időnként pletykák. Nemcsak az Apple akar a jövőben jobban építeni a céges felhasználásra, hanem a lakossági piac gyengélkedése miatt a legtöbb más táblagép gyártó is e felé az ügyfélkör felé kíván fordulni.
Kínán kívül is terjeszkednek a white-box szállítók
Ami a második félévi várakozásokat illeti, a Digitimes Research szerint a márkagyártók közül a Samsung mellett az Asus, a Lenovo és a Toshiba is redukálta tabletkínálatát, hogy ezzel is csökkentse a költségeit. A HP és a Dell pedig a megrendelések folyamatos csökkennésével küzd.
Az Asus az idén mintegy 10 millió tabletet tervez piacra dobni. Ezel a mennyiséggel azonban ez az üzleti szegmense várhatóan egy ideig még veszteséges marad. A költségcsökkentés első lépéseként a közelmúltban átfazonírozta tabletekre vonatkozó marketingstratégiáját: a korábban többféle néven futó – Transformer Pad, Fonepad, MeMO Pad és Vivo Tab – modelljeit a jövőben a ZenPad márkanév alá vonja össze. A Lenovo az év második felétől a belépőszintű Wi-Fi-s és a telefon funkcióval felszerelt modellek felé fordul.
A nagy nyertesek az ún. a white-box vendorok, melyek egyre erőteljesebben terjeszkednek Kínán kívül is. Ezek a vállalatok márkajelzés nélküli készülékeket gyártanak, melyek akár országonként is eltérő márkajelzéssel kerülnek forgalomban. A szakértők szerint azonban legtöbbjük nem tudna profitot termelni az Intel segítsége nélkül. Az Intel már tavaly erőteljesen beszállt ezeknek a gyártóknak a fejlesztéseibe, és nemcsak technológiával, hanem pénzzel is.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak