Ígéretes címmel adta ki egyik kutatása eredményeit az Ericsson ConsumerLab. A Hozzuk közelebb családokat című tanulmányban a modern kommunikációs csatornák (mobil, közösségi oldalak) családon belüli kommunikációra gyakorolt hatását vizsgálták az Egyesült Államokban.
Valós probléma: tudjuk-e követni a technikai változásokat?
Abban már többé-kevésbé egyetértenek a szakemberek – informatikusok, pszichológusok, nyelvészek –, hogy az új kommunikációs csatornák alapvetően befolyásolják az emberek érzelmi, társadalmi kapcsolatait. Változik a nyelv, változnak a kapcsolatépítési és -tartási szokások. Még a félrelépésnek is új, a digitalizált korszakhoz illeszkedő módozatai alakulnak ki, ennek megfelelő kockázati tényezőkkel. Korábban a szomszédtól, most az erénycsősz hackerektől kell rettegni. De hiába vannak a veszélyek, az emberek csak nem tanulnak belőle. Hiába törtek fel az Ashley Madison oldalon több tízmillió fiókot, az emberek azóta is rendületlenül regisztrálnak a megcsalós oldalra.
A tudósok egy része aggódik, és hajtogatja a "régen minden jobb volt" mantrát, mások inkább a folyamatosan alakuló új világ lehetőségeket keresik.
Ericsson ConsumerLab: bármikor elérhetlek = boldog vagyok
Az azonban továbbra is vita tárgya, hogy az ember képes-e olyan gyorsan alkalmazkodni, ahogyan a digitalizáció átalakítja az őt körülvevő világot. Az Ericsson ConsumerLab kutatásából most kiderült: mi az hogy! Sőt egyre boldogabbak leszünk!
A felmérés szakszerűségéhez nem férhet kétség: volt fókuszcsoportos vizsgálat, személyes interjúk szülőkkel, online kérdőív. Nézzük a megállapításokat!
"Már maga a tény, hogy a családtagok a nap bármely szakában képesek egymással kapcsolatot teremteni, fokozzák a közelség és a családi boldogság érzetét" – állítja a kutatásról kiadott közlemény egyik tételmondata.
Mivel nap közben mindenki végzi a dolgát – ki az iskolában vagy óvodában, ki a munkahelyén – a családtagok csak elektronikus úton tudnak kommunikálni egymással. A kommunikáció mennyisége egyértelműen növekszik, ugyanakkor kevesebb lett a beszélgetés és több a szöveges üzenet. Majd jön egy érdekes átvezetés: "Márpedig akármilyen hihetetlen, a gyerekek valójában több időt szeretnének személyesen eltölteni a szüleikkel." Azt azonban nem fejtik ki, miért is hihetetlen ez. Helyette inkább rávilágítanak arra, hogy a "mobiltelefon tökéletes eszköznek látszik arra, hogy az elfoglalt, ingázó, iskolán kívüli tevékenységekre rohanó családtagokat, a nap folyamán összekapcsolja egymással."
Kapcsolatfelvétel átlagos száma naponta
Forrás: Ericsson ConsumerLab
"A családok többsége azt állítja, hogy az ilyen jellegű technológiák alkalmazásával többet kommunikálnak egymással, jobban megismerik egymást és az a tapasztalatuk, hogy a technológia hét közben jelentősen megkönnyíti az élet mindennapi dolgait és a logisztikát. A mobilkommunikáció azt jelenti – legalábbis elméletben –, hogy a gyerekek és a szülők bármikor felvehetik egymással a kapcsolatot, amikor egymástól távol vannak."
Ráadásul itt vannak a különböző alkalmazások is, mint a például a WhatsApp. "A számok azt mutatják, hogy azok a szülők, akik igénybe veszik ezeket a szolgáltatásokat, ötször többet kommunikálnak egymással, és nyolcszor többet a gyerekeikkel" – bár az nem derül ki, talán azokhoz képest, aki nem használnak ilyeneket.
Na de hogy is van itt a boldogsággal?
Új kommunikációs csatornák új aggódási lehetőségeket is hoztak. "A szülők és gyermekek kétharmada egyetért abban, hogy ez újfajta töréspontot jelent a családon belül, mely vitákhoz vezethet. Az okostelefonok generálhatják a legtöbb problémát." De persze erre is van digitális megoldás.
Egyrészt a szülő kap egy új fegyelmezési eszközt, egy digitális nádpálcát, ugyanis a válaszadó családok 72 százalékában az a szokás, hogy a gyerekeket a mobiltelefon használatának korlátozásával büntetik.
Másrészt a gyerek kap egy alattomos gardedámot is, mert a 68 százaléka nyomon követi a gyereke telefonját. 56 százalékuk ellenőrzi, hogy a gyermeke milyen alkalmazásokat használ, de a legdurvább, hogy 42 százalékuk tükrözi a gyermeke által küldött és kapott sms-eket!
Na jó, 60 százalékuk értelmes dolgot is csinál: ellenőrzi, hogy a gyerek milyen hálózati titkosítási beállításokkal használja a készülékét.
Majd jön a közlemény záró figyelmeztetése: "tudatában kellene lennünk annak, hogy a telefonunk és a tabletünk iránti megszállottságunk értékes időt rabol el a családunktól. A gyerekek hét közben több személyes kommunikációt szeretnének a szüleikkel, márpedig a kommunikációs technológia erre nem nyújthat megoldást."
Hát legyünk tudatában!
(A teljes tanulmány egy kattintásnyira tölthető le)
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak