Azon olvasunk híreket, hallgatunk zenét és nézünk filmet, mutatta ki az eNET legújabb kutatása.

A felnőtt magyar internetezők 86 százaléka, azaz négy és félmillióan használnak hazánkban okostelefont, ami már a tartalomfogyasztás egyik legfőbb eszköze is lett. 90 százalékuk ugyanis rendszeresen fogyaszt valamilyen tartalmat – híreket, zenéket, filmeket – a mobilján. A videózásban történt változás a legszembeötlőbb: ma már nemcsak rövid videókat, hanem filmeket is nézünk rajtuk – állítja az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról című friss kutatása.

Az okostelefonnal rendelkezők 95 százaléka (kb. 4,3 millióan) kapcsolódik wifihálózathoz a készülékével, de 79 százalékuk (kb. 3,5 millióan) mobilnetet is használ. Egy évvel korábban (az adatfelvétel tavaly októberben történt) még csak a felnőtt netezők 62 százalékának volt okosmobilja, akiknek több mint fele (55 százalék) mobilnetre is előfizetett.

Elfoglata a tartalomfogyasztást

Tízből kilenc okostelefon-használó fogyaszt valamilyen tartalmat eszközén. A legtöbben (3,4 millióan) továbbra is híreket, cikkeket és e-könyveket, azaz jellemzően szöveges tartalmakat olvasnak, 2,4 millióan hallgatnak zenét és egyéb audiotartalmakat, 1,8 millióan pedig filmeket, videókat is rendszeresen néznek rajta.

A szöveges tartalmaknál egyértelműen a hírportálok (86 százalék) és a közösségi oldalak (80 százalék) dominanciája. Ezek azok az oldalak, amiket a többség jellemzően naponta látogat. Az elektronikus újságok, magazinok (39 százalék); blogok (29 százalék) és az e-könyvek (14 százalék) kevésbé vonzóak.

 
eNET-Telekom Jelentés az internetgazdaságról 2017
Create column charts

Érdekes ugyanakkor hogy még a legnépszerűbb hírportálok mobil alkalmazásait sem kedvelik a mobilról netezők: csupán 30 százalékuk tölti le az alkalmazást, a többség böngészőben olvas híreket.

Már le sem letöltik a zenét

Az okostelefonos zenehallgatás jó ideje terjedt, a lokálisan tárolt, tehát offline is hallgatható – jellemzően MP3-as – zene mellé azonban felnőttek az ingyenes online zenehallgatási lehetőségek, például a YouTube. Mindkét zenehallgatási módot az okostelefonnal rendelkezők háromnegyede (76 százalék) használja rendszeresen. Emellett egyre többen hallgatnak különféle streaming szolgáltatásokat: élő webes rádiót 25 százalék, előfizetéses online zenei streaminget (Spotify, Deezer, Google Play Music) 13 százalék.

A steramingnél egyelőre a wifi dominál, tízből kilencen így hallgatnak online zenét, a mobilnetet (is) használók aránya pedig 42 százalékot. Lejátszási listáit offline zenehallgatáshoz azonban csak 22 százalékuk tölti le.

A videós tartalmak fogyasztásánál érdekes tendencia, fontosabbnak tűnik az, hogy bárhol el lehet érni a videókat és teljes filmeket, mint az, hogy nagyobb méretben, de helyhez kötötten nézhessük azokat. Pedig a legnagyobb telefonkijelzők sem vethetők össze méretben még laptophoz képernyőjével sem. Erre a mobil tartalomfogyasztásra sarkallnak egyébként az egyre szélesebb körben terjedő streaming szolgáltatások is.

A szabályzástól függ, merre halad ez a piac

A tartalomfogyasztásnak ezt a szegmensét azonban befolyásolhatja a terület szabályozása. A szolgáltatók például előszeretettel kínálnak saját videostreaming szolgáltatásaikra vonatkozóan korlátlan adatopciót. Ez azonban ellentmondhat az EU meglehetősen szigorú hálózatsemlegességi előírásainak. Magyarországon tavaly novemberben a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság hozott egy a Magyar Telekomot elmarasztaló határozatot, mert a szolgáltató olyan adatopciót kínált mobil előfizetésekhez a TV GO és az HBO GO szolgáltatás mellé, hogy azok használatát nem számította bele az előfizetések adatforgalmába. A vita azonban még nem zárult le, a Telekom fellebbezett a döntés ellen.

 
eNET-Telekom 2017 OTT
Create bar charts

A végső döntés hatással lehet a szolgáltatás fejlődési irányára is, hiszen jelenleg az eNET felmérése szerint az okostelefonos történő film- és videónézésnél a legtöbben (83 százalék) az ingyenes online lehetőségeket használják. Ahogy a zenehallgatásnál, a film- és videónézésnél is a wifi használata a jellemzőbb, de a válaszadók harmada már wifit és mobilnetet egyaránt igénybe vesz ehhez. A zenéhez képest viszonylag magasabb azok aránya is (46 százalék), akik a telefonjukra letöltik a megnézendő videót.

A kutatás szerint nőtt az okostelefonon tévézők aránya: 31 százalék néz élő tévéműsort, de streaming szolgáltatásokat csupán 4 százalék használ rajta.

Mobilitás

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.